Dezamorsare de moment a situației critice de la Onești, care a culminat cu ameninţarea sistării furnizării apei potabile. Totul e generat de neînţelegerea fenomenului de către primarul Neghină, edilul părând pur și simplu că nu pricepe

procesul de realizare a tarifului şi rolurile Companiei de Apă şi Apă Canal. Pe 2 septembrie, conducerea CRAB va fi la discuţii cu operatorul local oneştean în vederea găsirii unei soluţii privind recuperarea debitelor înregistrate.

„Am avut deja discuţii cu conducerea Companiei de Apă, iar noutatea, vestea bună, este că oneştenii vor primi apă în continuare. Pe data 2 septembrie avem o întâlnire cu Compania, prilej cu care vom aborda problema şi vom stabili o modalitate de plată a debitelor. Evident, voi negocia pentru ca Oneştiul să primească apă în continuare. Nimănui nu-i convine ca un oraş întreg să nu mai aibă apă potabilă, cu atât mai puţin mie şi societăţii pe care o conduc. Este foarte uşor să decizi închiderea robinetului, dar mai greu e să aduni banii pentru facturi pentru ca robinetul să rămână deschis,” precizează pentru bacauinfo.ro Corneliu Fântână, administratorul unic Apă Canal.

Debitul înregistrat de operatorul oneştean către Compania Regională de Apă Bacău este de 1,85 milioane lei, reprezentând facturile pentru două luni şi jumătate. „Facturile din februarie şi martie sunt achitate integral, iar pentru cea din aprilie fac ultimele plăţi zilele astea. Din cele trei facturi, populaţia a participat doar la una cu preţul mărit. Pe celelalte două le-a acoperit Apă Canal, acum fiind pe minus şi cu două luni jumătate întârziere la plată către CRAB. Factura Companiei de Apă din ianuarie, pe care Apă Canal a achitat-o, a fost de 430.000 lei. Factura din februarie a crescut la 730.000 lei. Aici este ruptura, generată de majorarea tarifului operată de CRAB. În martie am primit una de 710.000 lei, în aprilie 690.000 lei. Aici s-a produs decalajul,” arată Fântână.

Mai departe, acesta subliniază faptul că „pentru lunile februarie şi martie, Apă Canal nu a introdus preţul majorat de CRAB în preţul facturat populaţiei. În loc de 6,63 lei/m.c., oneştenii plăteau 4,9 lei /m.c.. Pierdeam peste 1 leu la fiecare m.c. de apă cumpărat şi vândut. Deci, timp de două luni am primit facturile mărite, dar nu am facturat populaţia la preţul majorat. Eu îmi doresc preţul de acum trei ani. Și acum trei ani aveam în preţ tot 1,45 lei/m.c. de apă, restul până la 6,63 lei/m.c. merge către CRAB.”

Neghină nu recunoaşte tariful avizat de ANRSC

Primarul Neghină, prin refuzul la plată a facturilor emise de Apă Canal SA Oneşti, nu recunoaşte tariful avizat de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice pentru serviciile Companiei Regionale de Apă Bacău. De ce? Pentru că majorarea tarifului metrului cub de apă pentru oneşteni s-a produs ca urmare a creşterii operate de CRAB furnizorul operatorului local Apă Canal. Ultima modificare a tarifului CRAB a fost de 292%, respectiv de la 0,79 lei/m.c. la 2,31 lei/m.c.. Astfel, tariful perceput de Apă Canal pentru livrarea apei la robinetele oneştenilor este de 6,63 lei/m.c. (citeşte aici modalitatea de calcul a tarifului pentru apă potabilă în Oneşti).

„Pentru apa de la Primărie şi de la celelalte instituţii bugetare, Neghină vrea să plătească, în continuare, 0,71 lei/m.c.. Calculează 2,31 lei/m.c. pentru apa care curge la robinet, dar pentru pierderea tehnologică de pe traseu el declară că plăteşte doar 0,71 lei/m.c., în condiţiile în care Compania de Apă vinde metrul cub de apă cu 2,31 lei. Deci şi apa care intră în pământ tot 2,31 lei costă. Cum ar putea SC Apă Canal să-i factureze apa la preţul de 0,71 lei când o cumpără de la CRAB cu 2,31 lei? Diferenţa reprezintă o pierdere pe care Apă Canal trebuie să o suporte. Dar de unde, din ce venituri? Neghină nu acceptă decât preţul aprobat de Consiliul Local Oneşti,” explică Corneliu Fântână.

Răspunsul Primăriei Oneşti a fost unul oficial, prin cele două amenzi, de câte 50.000 lei, date operatorului local, şi un altul neoficial, prin care încuraja Asociaţiile de proprietari să refuze la plată facturile emise de Apă Canal. Intenţia primarului Neghină ar fi să creeze un blocaj financiar în cadrul operatorului oneștean.

„Primarul Neghină i-a instigat pe oameni să nu-şi plătească consumul de apă, pentru că el nu plăteşte. El acceptă preţul majorat de 2,31 lei/m.c. pentru apa pe care o consumă, dar nu acceptă acelaşi preţ pentru m.c. de apă care reprezintă pierderea tehnologică. Pentru m.c. de apă pe care-l consumă primarul la robinet, Apă Canal îi aduce până la instituţie 2,24 m.c. de apă, 1,24 m.c. reprezintă pierderea pe traseu. CRAB nu face nici o diferenţă de preţ între apa consumată de primar la robinet şi apa pierdută pe traseu, are acelaşi preţ, 2,31 lei/m.c.. Asta nu vrea să accepte primarul Neghină. Cu alte cuvinte, nu recunoaşte preţul CRAB, avizat de ANRSC,” spune Fântână.

Tariful apei, dezbătut şi tolerat politic

Mai multe întâlniri au avut loc de la începutul anului între reprezentanţii Asociaţiilor de proprietari, Apă Canal, Primăria Oneşti, conducerea CRAB şi a Consiliului Judeţean, pentru a se explica situaţia serviciului de furnizare a apei potabile în municipiul Oneşti. De regulă, acestea au fost deturnate politic, pentru ca în final instituţiile de propagandă aflată sub pulpana primarului să direcţioneze nemulţumirea oneştenilor spre operatorul local, neînţelegând datele problemei.

„Eu m-am săturat de implicarea politicului, de petiţii, de mitinguri, de certuri cu Asociaţiile de proprietari, de manifestări fără nici un scop şi rezultat, de scrisorele pe sub uşă şi circulare trimise de Neghină prin asociaţii ca să nu se plătească preţul apei impus de CRAB, nu de Apă Canal. M-am săturat de toate acestea în condițiile în care Apă Canal are probleme la plata facturilor, pentru că primarul Neghină nu vrea să recunoască preţul impus de CRAB, iar ANRSC şi Primăria Oneşti ne dau amenzi în mod nejustificat. Toţi ne strâng cu uşa şi ne vor afară din Oneşti. Lucrul ăsta nu se va întâmpla, pentru că dacă Apă Canal nu mai poate plăti facturile, Compania de Apă poate sista furnizarea apei potabile,” declară administratorul Apă Canal.

Chiar vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Ionel Floroiu, a afirmat că populaţia va plăti un tarif mai mic pentru m.c. de apă, în eventualitatea preluării serviciului de alimentare cu apă a Oneştiului de către CRAB. „Dacă mâine vă preluăm, noi am aprobat un tarif unic, veţi plăti 3,81 lei pe m.c. de apă. Dacă vă preluăm, cum să vă mărim preţul? O să facem un echilibru de preţ. O să avem un minim de pierdere, dacă vă preluăm pe dumneavoastră. Deci CRAB îşi va asuma pierderile dumneavoastră, cu alte cuvinte, dar preţul va rămâne acelaşi,” declara Ionel Floroiu, în aprilie 2014, în total dezacord cu directorul Hăineală şi Corneliu Fântână, administratorul unic al Apă Canal, singurii specialişti în domeniu din sală (citeşte aici de ce Oneştiul nu va plăti mai puţin pentru m.c. de apă decât Bacăul).

„Nimeni din toată ţara nu poate să facă un preţ mai mic de 6,63 lei/m.c. de apă. Poate doar dacă încalcă ceva. Rubrica cu costurile cu motorină trebuie calculată cu 6,6 lei, salariile trebuie calculate la 900 şi nu la 670 lei, cum sunt trecute acum în calculul preţului,“ susţine Fântână. „Cu 6,6 lei/l de motorină cumperi 1.000 de litri de apă (n.r. 6,63 lei). Preţul apei nu poate fi mai mic de atât.”

Preşedintele ANRSC face jocurile politice

Conform adresei emise de ANRSC din 13.03.2014, SC Apă Canal SA este agent economic privat, nefiind în subordinea Primăriei Oneşti şi nici sub incidenţa reglementărilor ANRSC Bucureşti, ceea ce îi permite ca tariful majorat de CRAB să fie introdus în preţ şi aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor.

Mai departe, Primăria Oneşti recunoaşte în adresa nr. 17.496/03.09.2013 faptul că bunurile şi activitatea de distribuţie apă şi epurare ape uzate nu au fost niciodată deţinute în proprietate sau serviciu de U.A.T. Oneşti. Ca urmare a acestor două concluzii, Adunarea Generală a Asociaţilor Apă Canal este cea care fixează tariful, nemaifiind nevoie de aprobarea Consiliului Local.

„ANRSC spune că Apă Canal nu este în subordinea ei. Notifică Primăria Oneşti să încheie un contract cu Apă Canal, pentru ca operatorul, la rândul lui, să-şi reînnoiască licenţa şi să primească avizul de preţ. Primăria răspunde că nu poate pentru că nu are şi nu a avut serviciul şi reţelele în proprietate şi nu poate încheia un contract de delegare a gestiunii. ANRSC era instituţia care putea să facă lumină în acest caz şi să găsească o soluţie până la finalizarea procesului dintre Apă Canal şi Primăria Oneşti privind stabilirea proprietarului reţelelor din municipiu. Nu au mai avut răbdare şi încearcă să ne dea afară, să ne scoată din Oneşti,” explică Fântână (citeşte aici contextul juridic privind aplicarea tarifului majorat).

Cu toate astea, Primăria Oneşti a amendat în două rânduri operatorul local, cu câte 50.000 lei, pentru tarifarea neconformă cu aprobarea Consiliului Local Oneşti. La rândul ei, ANRSC a sancţionat Apă Canal cu 50.000 lei.

„Preşedintele Ciocan este pus politic 4 ani pe funcţie, iar noi practicăm serviciul acesta de zeci de ani. Am semnat plângerea penală depusă pe numele preşedintelui ANRSC pentru abuz în serviciu. Cum vine delegaţia ANRSC şi amendează Apă Canal, dacă ei au recunoscut în documentele oficiale trimise de ei că nu suntem în subordinea lor? În procesul verbal se spune că nu au fost primiţi de operator când ei au stat la sediu două ore jumătate şi au verificat documente,“ argumentează administratorul Apă Canal.