Avem Master Plan General de Transport făcut public în aprilie 2014. Avem şi Lista proiectelor admise pentru testare în cadrul Master-planului General de Transport. Lista cuprinde cinci sectoare, în dreptul cărora sunt trecute 530 proiecte: 227 în dreptul transportului rutier, 136 – transport feroviar, 72 – transport naval, 83 transport aerian, 12 transport intermodal. Vă prezentăm în premieră pentru presa locală planul Guvernului pentru judeţul Bacău în perioada 2014 – 2020 în ceea ce priveşte transportul rutier.

Din 227 proiecte, doar

 şapte-s pentru Bacău. Atenţie, însă. Prezenţa proiectelor în Master Planul General de Transport nu garantează şi implementarea lor. Ele urmează să fie „testate”. „M-a anunţat astăzi ministrul Şova (ministrul Transporturilor – n. red.) că, în sfârşit, Master Planul de transport, lista proiectelor considerate admise pentru Master Planul de transport – e vorba de 530 de proiecte, transport rutier, feroviar, naval, aerian şi intermodal – vor fi puse în dezbatere publică şi, pe baza acestora, România va transmite mai departe către Comisia Europeană proiectele concrete, după dezbatere publică şi după toate procedurile”, a declarat prim-ministrul Victor Ponta imediat după ce documentele au fost făcute publice.

Pasajului subteran din Onești i s-a pus cruce: lipsește din planurile Guvernului

Prezenţa judeţului Bacău în lista care vizează transportul rutier se poate traduce în câteva cuvinte prin: autostradă, variantă ocolitoare, patru drumuri naţionale şi un pod. E vorba de Autostrada Braşov – Bacău, Varianta ocolitoare a municipiului Bacău, modernizarea DN 11 Braşov-Oneşti-Bacău, DN 15 Piatra-Neamţ – Bacău (km 313 + 000 – km 373+931), DN 2 G Bacău – Oneşti (km 4+000 – km 55 + 219), DN 12 A Miercurea Ciuc – Oneşti  (km 0 +200 – km 114+600), dar şi despre Consolidare şi reparaţii pod pe DN 11 (km 115 + 406) la Oituz. Practic, la nivel de județ în strategia Guvernului nu apare nici o noutate, despre toate obiectivele din lista de mai sus vorbindu-se la fiecare campanie electorală. Unul dintre cele mai importante obiective noi ar fi fost Pasajul subteran din Onești, de la ieșirea spre Bacău, o investiție a cărei lipsă din planurile Guvernului o trece oficial pe linie moartă, în condițiile în care cu siguranță ar depăși ca valoare podul de la Oituz, care există în planuri.

La capitolele „Transport feroviar” şi „Transport aerian”, Bacăul apare în dreptul modernizării liniilor Bacău – Paşcani şi Focşani – Bacău „pentru atingerea unor viteze sporite” şi în dreptul Aeroportului Internaţional „George Enescu” cu „extinderea terminalului de pasageri” şi „modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de transport aerian, creşterea capacităţii portante a pistei de decolare-aterizare şi a suprafeţelor de mişcare”.

Iaşi vs Bacău

Conform analizei Ziarul de Iaşi, în Lista proiectelor admise pentru testare în cadrul Master-planului General de Transport judeţul Iaşi se regăseşte cu 20 „posibile investiţii”: „proiectele vizează autostrada Iaşi – Târgu Mureş, două poduri peste Prut, două drumuri naţionale, trei şosele de centură, linii de cale ferată şi proiecte de modernizare a Aeroportului”, scrie Ziarul de Iaşi.

Teodora Ciuraru