Primarul oneștean Laurențiu Neghină vrea să intre în Noul An cu

puteri sporite. Pentru asta, şi-a tras sub el Biroul juridic, scoţându-l din subordinea secretarului Primăriei, pe motiv că… e primar. Majoritatea PSD + UNPR îi permite practic să treacă orice prin Consiliul Local. ,,Există vreun interes al unei alte persoane sau primarul doreşte să obţină puteri mai mari decât cele pe care le avea până acum?” întreabă Gheorghe Ene, consilier local PNL. Administratorul public Ionuț Tenie ar fi fost şef peste viceprimarul Gnatiuc şi secretarul Daniel Spânu, conform noii organigrame propuse de Neghină. Fostul primar Emil Lemnaru l-a trecut la locul lui pe Tenie.

De teama D.N.A., a Curţii de Conturi sau a oricăror alte instituţii de control, primarul Laurenţiu Neghină vrea ca actele care ajung pe masa lui la semnat să treacă prin filtrul a doi jurişti pentru aviz de legalitate. Teama lui Neghină poate fi justificată de rezultatele controlului recent efectuat de Curtea de Conturi la Primăria Oneşti şi Domeniu Public şi Privat S.A., rezultate pe care întârzie să le facă publice în şedinţa de Consiliu Local. Administraţia publică locală are obligaţia de a prezenta raportul Curţii de Conturi, constatările efectuate şi măsurile solicitate, în prima şedinţă de Consiliu Local de la data primirii acestuia.

Pentru a evita semnarea unor eventuale documente nelegale, Neghină a scos Biroul juridic din subordinea secretarului Primăriei şi l-a trecut în coordonarea sa directă, creând un veritabil haos în administraţia municipalităţii.

„Am lărgit lista de persoane care semnează pe acte, pentru linişte. Oricare aţi fi fost în locul meu, aţi fi vrut lucrul ăsta, să fiţi siguri şi să nu existe niciun fel de risc, niciun fel de interpretare. Nemaifiind Biroul juridic în subordinea secretarului, am două puncte de vedere pe juridic. Sunteţi avocaţi şi ştiţi că legile mai sunt şi interpretabile. Două puncte de vedere diferite îi mult mai mult decât unul,” justifică Neghină, care recunoaşte că „problema sunt actele care se semnează în interiorul Primăriei. Juriştii care reprezintă Consiliul Local vor rămâne în directa coordonare a secretarului. Secretarul poate să confirme că nu există nici un act pe care să nu apără avizul lui. Nu vreau act să ajungă la mine neavizat de secretarul Primăriei. Eu îl consider un om capabil şi cu suficientă experienţă, încât să nu mă pună într-o dificultate. Dacă semnătura secretarului este pe un act, nu am nici o emoţie să semnez şi eu,” declară primarul Laurenţiu Neghină.

Cu toate că nici unul dintre consilierii locali prezenţi în sală nu a înţeles motivaţia primarului, doar unii au formulat critici.

Gheorghe Ene, consilier local PNL, a evidenţiat lipsa unei motiv, în condiţiile în care procedura actuală din instituţia Primăriei prevede dubla avizare a documentelor înainte de semnarea acestora de către primar. „Aţi reuşit să faceţi chiar o revoluţie, prin modificarea acestei organigrame. Biroul juridic nu va mai face parte din aparatul de specialitate al secretarului, ci din aparatul propriu al primarului. N-am înţeles care este motivul pentru modificare. S-a constatat vreo disfuncţionalitate în activitatea acestui Birou juridic? S-au obţinut rezultate negative? Eu nu am auzit de aşa ceva. Există o răzmeriţă a juriştilor împotriva faptului de a face parte din aparatul secretarului? Există vreun interes al unei alte persoane? Sau primarul doreşte să obţină puteri mai mari decât cele pe care le avea până acum?”

Ene pune în discuţie şi aspectul pregătirii profesionale dintre şef şi subordonat, respectiv primar şi Biroul juridic: „Eu nu sunt de acord, pentru că în peste 90% din unităţile administrativ teritoriale Biroul juridic face parte din aparatul propriu al secretarului. E şi normal să fie aşa, pentru că vorbesc aceeaşi limbă, sunt jurişti, altfel se înţeleg. Secretarul nu este politic. Nu există niciun fel de risc ca acesta să intervină în anumite dosare cu diferite persoane private sau să aibă o anumită atitudine.”

Mai mult, primarul Neghină trebuie să facă evaluarea performanţelor profesionale ale subordonaţilor, conform Legii administraţiei publice locale. Cum din CV-ul primarului Neghină lipseşte diploma de Bacalaureat, ca să nu mai vorbim de studiile superioare, natural apare întrebarea cu privire la capacităţile sale de a efectua o evaluare pertinentă a subalternilor.

Ştefan Martin întăreşte poziţia adoptată de Ene: „Asta puteaţi să o faceţi cu o notă internă, cu o dispoziţie de primar. Trăim într-o democraţie tânără şi legiuitorul tocmai de aceea cred că a lăsat departamentul juridic şi cu secretarul, să fie independenţă de primar, de Consiliul Local, de orice e politică.” 

Reacţia primarului Laurenţiu Neghină, iniţiatorul proiectului de modificare a organigramei, sugerează nevoia urgentă a acestuia de a se acoperi de semnături, în contextul controlului recent al Curţii de Conturi, ale cărui rezultate nu le-a făcut încă publice.

„E mai bine… Sunt primar şi îmi asum acest lucru. Vreau două semnături. Ăsta e punctul meu de vedere, mi-l susţin. Ce este ilegal în asta, dacă există două puncte de vedere diferite? N-am inventat eu legea. Există avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Nu mai insinuaţi că e în afara legii. Dacă nu este ilegal, ce problemă aveţi? Eu am explicat şi dacă înţelegeţi, înţelegeţi, dacă nu… Sunt primar în funcţie şi consider că este normal… Şi nu e nevoie să mă înţelegeţi, dacă nu reuşiţi să mă înţelegeţi. N-are rost să lungim vorba.”

Inclusiv Mihai Şova, fost viceprimar, în prezent consilier independent, l-a criticat pe Neghină prin amendamentul propus în şedinţă. „Doar în epoca comunistă oficiile juridice depindeau direct de conducerea unităţilor în cadrul cărora funcţionau, răspunzând direct faţă de aceasta pentru activitatea lor.”

Acesta susține că mutarea îngreunează reprezentarea autorităţilor publice în fața instanţelor de judecată, dar şi informarea Consiliului Local cu privire la situaţia litigiilor în care sunt implicate autorităţile locale. „O să vă văd în dosare când, poate, avocatul Consiliului Local are altă interpretare decât avocatul care apără interesul unităţii administrativ teritoriale. Nu văd scopul. De ce ne-aţi mai chemat să votăm proiectul de hotărâre, dacă nu trebuie să înţelegem?” completează Ene. 

Daniel Spânu, secretarul Primăriei, s-a conformat cu o doză de resemnare: ,,Este decizia primarului şi o respect ca atare. Dacă va fi şi hotărârea dumneavoastră, o voi respecta, atâta timp cât funcţia de secretar este respectată ca atare.”

Neghină a încercat să-şi plaseze finul, Ionuţ Tenie, administratorul public al Primăriei, deasupra viceprimarului Gnatiuc şi secretarului Spânu. A fost atent colegul de partid Lemnaru, care le-a dejucat planul: „Din organigrama care s-a prezentat rezultă o dublă subordonare atât a secretarului, cât şi a viceprimarului, faţă de primar şi de administratorul public. Ambii trebuie să rămână doar în subordonarea primarului.”

Consilierul Şova a amendat proiectul de hotărâre, solicitând scoaterea Serviciului Informaţiei şi Comunicaţiilor din subordinea arhitectului şef, respectiv fiul consilierului Buzdugan. „Ştiu că vreţi să strângeţi relaţiile de partid, dar chiar până acolo nu cred că trebuie să mergeţi,” aprecia Martin.

Proiectul de hotărâre a sărit etapa dezbaterii publice, fiind aprobat fără emoții de majoritatea PSD – UNPR.