ACL a deschis într-un final dosarul Afacerii Aeroportul. Conducerea ACL Bacău îl acuză pe Dragoş Benea de înţelegeri care îi aduceau beneficii private cu

firma care a concesionat Aeroportul Internaţional „George Enescu”. Preşedintele CJ a confirmat aceste suspiciuni încă din aprilie 2013. Senatorul Dragoş Luchian a vorbit despre reluarea proiectului de modernizare a aeroportului băcăuan, care a pierdut considerabil teren în faţa celui din Iaşi, unde se încep lucrări după lucrări pe fonduri europene nerambursabile.

Conducerea Alianţei Creştin Liberale a declarat în faţa presei, duminică, 14 septembrie, că există suspiciuni de înţelegeri care aduceau beneficii private, în urma parteneriatului încheiat între Consiliul Judeţean Bacău şi concesionara Aeroportului Internaţional „George Enescu”, firma Blue Aero, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, judecat astăzi pentru fapte de corupţie. 

Tudoriţa Lungu, copreşedinte Alianţa Creştin Liberală: „Nu suntem împotriva parteneriatului public – privat, dar (…) îţi alegi partenerii potriviţi (n.r. Nelu Iordache şi Dragoş Benea, preşedintele CJ). Şi asta cred că s-a întâmplat în Bacău. Partenerii aleşi s-au potrivit administraţiei băcăuane. Dovadă că deasupra acestui dosar planează o serie de suspiciuni de înţelegeri între parteneri. Înţelegeri care aduceau beneficii private. Atunci când te prind într-o situaţie de genul acesta, nici parteneriatul acela nu mai e la fel de solid.” 

Dragoş Benea a fost întrebat în legătură cu aceste suspiciuni în aprilie 2013 de jurnalistul Ionuţ Avram, iar Benea a confirmat înţelegerile, ele ar fi durat până la 18 luni.

Ionuţ Avram: „Cei de la Blue Air întâmplător sau printr-o minune au nimerit să-şi facă agenţie în spaţiile comerciale cumpărate de la Costică Rusu de către tatăl şi sora dumneavoastră?”

Dragoş Benea: „De-a lungul unui an, da. Un an, un an şi jumătate.”

Tot atunci, ştiindu-se problemele legate de justiţie cu care se confrunta Nelu Iordache, partenerul Consiliului Județean în Afacerea Aeroportul, preşedintele CJ era sigur de eşecul de multe milioane de euro.

„Acest contract se îndreaptă spre reziliere, dar trebuie să o facem conform contractului, când le expiră termenul prevăzut pentru realizarea investiţiei. O investiţie care nu se mai poate realiza în condiţiile acestea. Ce s-a realizat rămâne la Consiliul Judeţean, ce nu s-a realizat nu s-a realizat. Trebuie să vedem ce soluţii de finanţare găsim pe viitor,”declara preşedintele CJ în aprilie 2013. 

Soluţia pentru dezvoltarea aeroportului băcăuan constă în adoptarea variantei cargo, apreciază senatorul Dragoș Luchian. Această soluţie a fost propusă şi la momentul discuţiilor preliminare, anterioare concesionării către firma lui Iordache, dar a fost respinsă de preşedintele CJ. Opoziţia şi o parte a presei vorbeau atunci despre posibilitatea atragerii fondurilor europene nerambrusabile acordate pentru modernizarea infrastructurii de transport aerian. Pe această variantă a sursei de finanţare europeană a mers, în schimb, Aeroportul din Iaşi.

„Dragoş Benea a comis o greşeală când a decis să concesioneze aeroportul către o firmă privată, către firma lui Iordache. La momentul respectiv, PDL a atras atenţia că erau fonduri europene,” susţine Tudoriţa Lungu, copreşedinta ACL. „Acum, Iaşul inaugurează lucrare după lucrare pe fonduri europene. Atunci ni se spunea că Aeroportul Iaşi nu are nici o posibilitate de dezvoltare, că nu-şi poate lărgi pista, că nu are unde să facă un nou terminal. Iată că se poate şi Iaşul merge înainte cu fonduri europene. Iar PSD, în loc să se gândească cum să dezvolte judeţul Bacău, se preocupă cum să-şi dezvolte organizaţia. Asta este grija PSD astăzi. Nu să asfalteze drumurile judeţene, nu să modernizeze aeroportul, ci să-şi lărgească baza de date.”

Dragoş Luchian vede posibilă dezvoltarea Bacăului, mizând, mai curând, pe modernizarea Aeroportului Internaţional „George Enescu” decât pe realizarea Autostrăzii Bacău – Braşov. 

Dragoş Luchian, senator ACL: „Dacă eram preşedintele Consiliului Judeţean, făceam tot posibilul să obţin fonduri europene nerambursabile pentru modernizarea Aeroportului Internaţional. Iaşul ne-a luat-o înainte pe transportul de persoane. Dacă noi vrem să ajungem să fim un pol de putere economică în Moldova, trebuie să ne axăm efectiv pe un aeroport cargo, pentru că situaţia geostrategică în Moldova ne-ar fi permis lucrul acesta. Şi aveam şi posibilitatea de a dezvolta în jurul aeroportului un asemenea proiect. Nici acum nu este prea târziu. Eu o să încerc să mai am o discuţie cu preşedintele Consiliului Judeţean, pentru dezvoltarea acestui proiect şi pentru a face din Bacău un pol economic bazat pe cargo. Dacă vrem să dezvoltăm economic judeţul Bacău, trebuie să-l legăm de o autostradă care duce spre vestul Europei, Bacău – Braşov – Autostrada Transilvania. Dar acest lucru nu se va întâmpla nici în următorii doi ani, după prognozele lui Victor Ponta, ci doar atunci când va pleca el de la guvernare. Până atunci, un aeroport cargo ar fi pasul cel mai important pentru dezvoltarea economică a judeţului.”