Neverosimil, până la 22.00 Primăria nu

comunicase oficial (adica pe siteul propriu) absolut nimic cu privire la deszăpezire și condițiile de circulație. S-a circulat greu în municipiul Bacău luni, în ziua de cod portocaliu, locuri de parcare imposibil de găsit, trotuare abandonate nămeților, iar Direcţia de Servicii Publice deszăpezeşte în continuare cu 22 de utilaje, 10 freze şi aproape 100 de oameni. Un TIR blocase prima bandă pe Calea Republicii, la intersecţia cu strada Chimiei, în timp ce la ieşirea din Bacău spre Oneşti echipajele de Poliţie au oprit din drum autovehiculele cu o greutate mai mare de 3,5 tone care nu aveau lanţuri.     

Ninsoarea şi viscolul au făcut aproape inutile eforturile angajaţilor Direcţiei de Servicii Publice, care a intervenit noaptea cu 25 de utilaje, iar pe timpul zilei lucrează cu utilajele Primăriei sau închiriate, respectiv 22 de utilaje, 10 freze de trotuare şi aproape 100 de oameni.

„Avem în teren, în mai multe zone, 100 de oameni, care sunt insuficienţi. Am încercat să acoperim toate cartierele. Dacă timpul între două treceri este mai mare, atunci se acoperă la loc, pentru că vântul bate destul de puternic. Din fericire, şcolile sunt închise, dar chiar dacă ar fi fost deschise, programul ar fi fost suspendat. Este o situaţie excepţională, cod portocaliu de viscol,” a declarat pentru bacauinfo.ro Gabriel Griţcu, directorul D.S.P. din cadrul Primăriei Bacău, de care am reușit să dăm și care se apropia de 24 de ore de teren.

Între orele 13.00 – 16.00 în municipiul Bacău se putea circula, dar greu. Nici o intersecţie nu era blocată. Traficul era îngreunat din cauza stratului de zăpadă afânată şi a viscolului care troienea din loc în loc. Peste această situaţie, nerespectarea regulilor de circulaţie de către unii şoferii, care staţionau sau îşi parcau maşinile în intersecţii, blocând o bandă de mers, amplificau nervii.

Un tir blocase prima bandă pe Calea Republicii, ieşirea spre Nicolae Bălcescu. Alte două tiruri derapau pe strada Chimiei, încercând să treacă de semafor. Nici unul nu avea lanţuri pe anvelope.

Între timp, la ieşirea spre Oneşti, un echipaj mixt al Biroului Rutier din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie şi Poliţiei Locale verifica anvelopele autovehiculelor, iar cele cu o greutate mai mare de 3,5 t, fără lanţuri, erau oprite. Restricţia a fost valabilă pe perioada codului portocaliu instituit la nivelul judeţului Bacău. Circulaţia pe DN 11 în dreptul curbelor de la Măgura era complicată.  

În oraş, doar unii dintre agenţii comerciali își curățaseră zăpada în dreptul spaţiilor, dar situația se mai îmbunătățise cu trecerea orelor. Pe la 15.00, echipaje formate din angajaţi ai D.S.P. începeau deszăpezirea trotuarelor de pe Calea Mărășești.

„Sunt acele alei mici dintre blocuri care sunt responsabilitatea asociaţiilor de proprietari, iar comercianţii trebuie să cureţe în dreptul spaţiilor comerciale. Iar cei care locuiesc la casă, de asemenea, trebuie să-şi cureţe trotuarul,” atrage atenţia Griţcu asupra responsabilităţilor fiecăruia. La ce nu se referă este responsabilitatea Poliției Locale, care trebuie să ia măsuri dacă nu se respectă regulile de mai sus. La cum arătau trotuarele era evident că puțini dintre cei de mai sus aveau chef să-și facă treaba și nici nu fuseseră deranjați de Poliția Locală. Și după lăsarea întunericului multe trotuare erau în continuare abandonate în zăpadă, deși nu e responsabilitatea Primăriei să le curețe.

Altfel, în ciuda condiţiilor meteo extreme, Primăria Bacău nu a emis nici un comunicat cu privire la programul de deszăpezire (cel puțin până la 22.00), nu a reamintit obligaţiile locatarilor în degajarea zăpezii, nu a informat cu nimic în ceea ce privește condițiile de circulație. Practic, în cea mai grea zi de iarnă, cu probleme mari pentru băcăuanii contribuabili, Primăria nu a avut nimic de transmis!

Degajarea străzilor în cartiere şi chiar arterele principale s-a desfăşurat cu dificultate, din cauza maşinilor parcate neglijent, lăsate „pe avarie”.

„Rugăm băcăuanii să nu iasă din case, să nu folosească maşinile, decât doar dacă au neapărat nevoie, măcar o perioadă, până se opreşte viscolul. Acolo unde trotuarele sunt foarte înguste există riscul ca utilajele de deszăpezire să aducă din nou zăpada pe trotuar, dar situaţia nu se întâmplă intenţionat. Important este să păstrăm arterele principale deschise. Se întâmplă sî nu putem interveni pe o stradă din cauza unei singure maşini parcate neglijent. Sunt multe astfel de cazuri,” a mai spus Gabriel Griţcu, directorul D.S.P..  

În continuare, utilajele de deszăpezire, închiriate sau proprietatea Primăriei, vor fi concentrate pe străzile principale – Republicii, Mărăşeşti, Nicolae Bălcescu, 9 Mai, Bulevardul Unirii, Ştefan cel Mare şi podurile Letea, Mărgineni, Şerbăneşti.

„Vom începe activitatea de încărcat şi transport zăpadă şi vom viza, în primul rând, arterele principale, pentru a fluidiza traficul şi a crea locuri de parcare suficiente. Ulterior, vom deszăpezi strict în cartierele unde maşinile vor fi mutate de proprietari. În timpul nopţii am avut dificultăţi să intrăm cu utilajul. ANL Depoului, Bicaz, Carpaţi, Miron Costin sunt străzi foarte înguste, cu maşini parcate şi de o parte şi de alta. Ca să aibă efect, la un volum imens de zăpadă, trebuie să acţionăm cu utilaje puternice, cu gabarit mai mare” – Gabriel Griţcu, director Direcţia Servicii Publice. 

 Zăpada din municipiu urmează a fi depozitată pe Insula de Agrement sau în cel mai apropiat şi accesibil punct. După lăsarea întunericului utilajele acționau punctual, pe câte o zonă, unde strângeau zăpada în grămezi, creând locuri de parcare sau eliberând punctele cheie: stații de autobuz, zone de trafic intens etc..

Mai multe fotografii, mai jos.