Bacau Info
Valul de populism cu care sunt alimentați băcăuanii (din municipiu și județ) riscă să
compromită investiții prezente și viitoare în apă și canalizare de sute de milioane de euro. Investiţiile în infrastructura de apă şi canal din judeţul Bacău au fost condiționate, la momentul demarării lor, de majorări ale tarifelor. Prin ISPA, Compania Regională de Apă a derulat lucrări de 52 milioane euro, iar pe POS 1 Mediu se află în implementare contracte de lucrări de 42 milioane euro, cu ceea ce s-a făcut și se va face trecând de 100 milioane euro. Politica şi planul tarifar, impuse în vederea asigurării returnării creditelor contractate, se cunoşteau din 2010. Cei mai importanţi operatori pe apă din judeţ, C.R.A.B. şi Apă Canal Oneşti, răspund în numele primarilor care nu au ştiut ce semnează în 2010 ori realizează că majorarea tarifului apei dăunează grav imaginii de candidat. De teama electoratului, primarii unităţilor administrativ teritoriale membre în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Bacău nu aprobă indexarea tarifului cu rata inflaţiei, 16% la tariful actual. Avaria din ultimele zile nu face decât să inflameze şi mai mult nemulţumirile băcăuanilor.
Joaca de-a tariful dintre Compania Regională de Apă Bacău şi primarii unităţilor administrativ teritoriale creează o confuzie permanentă, care distrage atenţia de la faptul că politica tarifară şi evoluţia valorilor acestor tarife se cunoşteau din 2010, când majoritatea primarilor rămaşi în funcţie au fost de acord.
Cele mai importante companii din judeţ care operează în domeniul serviciilor de apă şi canalizare, în funcţie de numărul de consumatori deserviţi, C.R.A.B. şi Apă Canal Oneşti, urmate de Apa Serv Trotuş SRL Comăneşti, sunt prinse între interesele electorale ale unor primari şi derularea proiectelor de modernizare a infrastructurii de apă şi canal.
Dacă în 2010 edilii şi-au dorit realizarea investiţiilor de extindere a canalizării, a reţelei de apă, construirea / modernizarea staţiilor de epurare, acum aceştia refuză aplicarea planului tarifar şi, mai mult, indexarea tarifelor cu rata inflaţiei. În unele situaţii, precum Târgu Ocna sau Oneşti, edilii nu sunt de acord nici cu tariful aplicat de C.R.A.B. încă de la începutul lui 2014, generând pierderi operatorilor.
„Avem o cerere făcută către A.D.I.B. din mai 2014 pentru modificarea tarifului. De fapt, este o corelare a inflaţiei pe ultimii trei ani, care nu a fost acordată la acest tarif şi care nu a fost aprobată până acum. Fac un apel către domnii primari care nu au fost de acord cu aceste măriri. Aceşti bani îi cerem în urma unui studiu executat de o societate de audit a BERD, care a ajuns la concluzia, făcând analiza cost-beneficiu pe societate, că, pentru a returna creditele pe care le avem de luat pentru finalizarea lucrărilor pe POS 1 Mediu, sunt necesare aceste măriri de tarife. De luna viitoare, probabil, se va aplica noul tarif, majorat cu 15% – 16 %,” a declarat în conferinţa de presă Răzvan Găină, director general al Companiei Regionale de Apă.
Situaţia escaladează şi tinde să devină defavorabilă Primăriilor, pentru că neplata diferenţei dintre tariful perceput de C.R.A.B. şi tariful acceptat şi votat în Consiliul Local se dispută în instanţă. Un prim proces este derulat între C.R.A.B. şi Târgu Ocna pentru o diferenţă calculată de 500.000 lei, la nivelul lunii noiembrie 2014. Opţiunea care se întrevede pentru edili este ori să aplice tariful perceput de C.R.A.B., conform planului tarifar acceptat în 2010, ori să refuze şi să acopere diferenţa din bugetul local, pe care o pot numi subvenţie la apă, deşi interzisă de Uniunea Europeană. Dacă în Bacău creșterea e determinată exclusiv de inflație, în Onești majorarea va fi și mai mare, pentru că Primăria obligă Apă Canal să funcționeze la nivelul cheltuielilor din 2011, în condițiile în care salariul minim, ca o componentă a costurilor fixe, s-a mărit, iar ANRSC a aprobat un preț mai mare.
„De ce nu a fost anunțat încă din 2010 calendarul majorărilor de preț? A fost ascuns populației? Primarii trebuia să dezvăluie acest lucru, dar, probabil, unii dintre ei nu știau ce au semnat, iar alții au considerat că nu dă bine la electorat,” consideră Cornel Fântână, administrator unic S.C. Apă Canal Oneşti. „Din cauza alegerilor au lăsat pe umerii celor mai mici să răspundă. Puteau foarte bine, maturi, să declare că ei au decis majorarea. Asta înseamnă, până la urmă, responsabilitatea asumată de un politician sau de un decident administrativ-politic. Dar ei s-au ascuns. Răspunsurile date de aceștia au fost tendențioase. N-a spus nici unul dintre ei că, de fapt, ei au votat majorarea, nu Apă Canal sau C.R.A.B., sau alt operator.”
Investiţiile anunţate de Consiliul Judeţean şi C.R.A.B. pe POS 2 Mediu sunt gândite în aceeaşi cheie. Din nou, primarii îşi doresc proiecte pe apă şi canal, dar unii dintre ei nu sunt de acord cu planul tarifar. Pe românește, vor să aibă apă și canalizare, dar să nu plătească.
În ciuda investiţiilor, avarii pe sistem se produc, iar lipsa apei, cel puţin în mediul urban, creează nemulţumiri justificate.
Ultima problemă la aducţiunea de la Valea Uzului a ţinut pe uscat, de sâmbătă seara până luni seara, consumatorii alimentaţi pe ramura care furnizează apă potabilă în municipiul Bacău. C.R.A.B. a gestionat defectuos momentul critic, consumatorii aflând ultimii că apa este sistată. Primăria nu a gestionat deloc, fiind, la nivel de comunicare oficială, în vacanță. Băcăuanii au constatat situaţia la robinete, prinşi fără un strop de apă rezervă.
„Noi ne-am axat, în primul rând, pe instituţiile abilitate importante care trebuia să ştie: I.S.U., D.S.P.. Într-o asemenea situaţie şi ei iau prima măsură de a se pregăti, iar imediat după aceea că trebuie să anunţe consumatorii, populaţia. Faptul că a fost sâmbătă seara, în weekend … dacă era sâmbătă dimineaţa mai găseşti pe unii, pe alţii, dar sâmbătă seara n-am găsit pe nimeni prin instituţii,” a încercat să justifice Petruş Rădulescu, director tehnic C.R.A.B..
„Ne însuşim criticile pe zona asta. Eu vin şi cu scuze pentru situaţia creată, dar care nu ni se poate imputa nouă, ca operator. Facem tot posibilul ca să ţinem acest sistem în funcţiune şi să nu creăm disconfort clienţilor noştri. Sunt cauze, cel puţin la ora actuală, care nu depind de noi. Ne-am făcut datoria în cel mai scurt timp posibil. Pe partea tehnică, considerăm că ne-am făcut treaba. Nu putem să fim acuzaţi de indolenţă sau de rea credinţă. La ora 23.00 duminică echipa îşi terminase treaba,”completează Răzvan Găină.
Stabilirea unui program restrictiv la 2 ore dimineaţa şi două seara a avut ca scop evitarea creării fenomenului de turbiditate, declară conducerea C.R.A.B.. „Dacă dădeam drumul la mai multe fronturi, dacă am fi pornit pe zona Gherăieşti mai multe puţuri, se întâmpla că timp de două săptămâni aveam apă murdară la robinet. Ăsta era fenomenul care se putea întâmpla, dacă nu dădeam cu program restricţionat câte două ore seara şi două ore dimineaţa. Deranjul era mult mai mare pentru toată lumea, dacă fenomenul de turbiditate dura două săptămâni,” – directorul general C.R.A.B..
Intervenţia echipei în punctul unde a fost identificată avaria a presupus mobilizarea de utilaje grele la o distanţă de 50 km de municipiul Bacău. „Personalul nostru lucrează 24 de ore din 24, inclusiv pe aducţiune, inclusiv pe punctele de pe aducţiune. Avem echipe, aşa zişii plimbăreţi, care verifică pe traseu. Prin investiţia prin care s-a realizat şi această conductă de apă s-a realizat şi un sistem SCADA. Este un sistem de achiziţie şi monitorizare date, care ne prezintă în timp real punctele nevralgice pe care le avem pe această conductă de aducţiune. Sunt monitorizate online. Ca şi timp de reacţie, într-o oră ştiam exact ce-i acolo,” spune Petruş Rădulescu.
„Pentru a interveni în punctul unde s-a produs avaria trebuie să deplasăm acolo utilaje grele, buldoexcavatoare, este destul de complicată intervenţia. Conducta are 1000 mm în diametru, se poate manevra cu macaraua, nu-i o conductă pe care o iei sub braţ. Conducta este din fontă cu grafit nodular şi cu o durată de viaţă foarte mare, cu o calitate foarte bună. Când intervii asupra ei trebuie să o faci numai cu piese speciale. Nu poţi să îi tragi un petic cu un aparat de sudură. Trebuie montaje speciale, în anumite condiţii.”
Până în acest moment, Compania de Apă nu a calculat costurile produse de avarie şi remedierea acesteia.
Pentru mai multe despre subiect, citiți Dosarul Apă și Canalizare.