Dincolo de scandaluri, în Cluj-Napoca au rămas milioanele de euro în economia locală, după ce autoritățile locale

au pariat pe UNTOLD. Nu același lucru s-a întâmplat cu Theaterstock, festivalul de care s-a bucurat municipiul Bacău în 2015. UNTOLD a avut în 2015 un buget de  4,5 milioane de euro, obținut din sponsorizări, finanțare de la bugetul local (sub 10%, respectiv 400.000 de euro, echivalentul a 1,8 milioane de lei) și vânzarea de bilete si abonamente, în timp ce Theaterstock, aflat la prima și, poate, ultima ediție, a plecat la drum cu un buget estimat de 3,2 milioane lei, din care undeva la 1,8 milioane s-au dus către Festival din bugetul local.

În 2016, în timp ce Theaterstock nu a mai beneficiat de susținere în Bacău, Cluj-Napoca a numărat deja banii după cea de-a doua ediție UNTOLD, una cu încasări record.

Totul a pornit de la Capitala Europeană a Tineretului. Am avut acest titlu în 2015 și a fost obiectivul nostru de a pune Clujul pe hartă cu această ocazie. Ne bucurăm că evenimentul devine an de an un eveniment al României, poate al Europei. UNTOLD a adus anul trecut 22 milioane euro în economia locală, anul acesta mă aștept să aducă mai mulți bani, pentru că a fost o participare cu cel puțin 20% mai mare decât anul trecut. Gândiți-vă ce oraș poate rata o asemenea ocazie, să ai 22 milioane euro veniți în cinci zile în comunitate? Bun, nici la noi nu toată lumea este de acord cu Festivalul, am critici, dar încerc să explic clujenilor noștri dragi că nu poți să ai și liniște totală, nu poți să ai totul impecabil și să ai și resurse financiare pentru a-ți putea dezvolta investițiile și proiectele sociale pe care le ai în oraș. Avem gratuitate la transportul în comun pentru pensionari care, de exemplu, sunt supărați pe UNTOLD, dar aceste resurse (pentru pensionari – nota red.) vin și din faptul că 22 milioane euro vin în oraș din impozite și taxe, din care putem să avem la bugetul local resurse, și atunci patru zile facem un sacrificiu, iar câștigul este clar pentru Cluj, pentru România și pentru Transilvania” – a declarat primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc pentru Bacău Info.

Asemănările între Theaterstock și UNTOLD se rezumă însă la starea de bine pe care au oferit-o iubitorilor de muzică și teatru, la scandalurile plecate de la disconfortul creat unor cetățeni și urmărirea banilor alocați.  

Spre deosebire de UNTOLD, Theaterstock a fost organizat cu argumentul atragerii ulterioare de fonduri euopene pentru desfășurarea unor astfel de evenimente culturale. A întâmpinat însă probleme în privința obținerii banilor de la CL, aspect pe care l-au invocat organizatorii atunci când au fost ridicate semne de întrebare cu privire la gestionarea fondurilor de la bugetul local.

În acest context, Theaterstock cu greu a reușit să scoată capul din regiune, cu puține apariții în presa centrală. UNTOLD a beneficiat de o expunere mediatică pe măsura bugetului uriaș și a timpului alocat, organizatorii UNTOLD reușind să monetizeze fiecare aspect al Festivalului, aspect pe care nu au reușit să-l bifeze organizatorii Theaterstock, un eveniment cu un alt concept (deschis și spectatorilor fără resurse financiare) și cu un buget de nouă ori mai mic.

Cu evenimente ca UNTOLD și TIFF (Festivalul Internațional de Film Transilvania), dar și cu un proiect bine întocmit, Cluj-Napoca a fost în cursa pentru obținerea titlului de Capitală Culturală Europeană, fiind pe lista restrânsă, o competiție câștigată până la urmă de Timișoara.