Banii pentru drumuri
După ce Consiliul Județean și-a luat partea (50%) din sărăcia alocată de Guvernul Ponta, primăriile din mediul rural au primit,
în funcție de ce parte a Siretului se află, câte 60.000 lei, respectiv 37.000 lei, pentru întreținerea drumurilor comunale. Consultarea prealabilă împărțirii banilor, obligatorie potrivit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, a fost făcută de Consiliul Județean pe alocuri și prin adrese. Acestea din urmă au fost atât de relevante, încât „alocările au fost liniare” declară un consilier județean. „Îi bun și atât”, spune primarul comunei Buciumi, obișnuit cu puțin.
Consiliul Județean Bacău a descoperit o nouă formulă după care face împărțirea banilor alocați de Guvernul Ponta pentru drumurile județene și comunale: poziționarea geografică față de râul Siret. Sărăcia lui Ponta s-a materializat în cei 7,901 milioane lei trimiși în județul Bacău. Jumătate din bani au fost opriți de Consiliul Județean, pentru a-i investi în câte ceva din cei 1.000 km de drumuri județene.
Astfel, comunele din stânga Siretului, zonă cunoscută drept cea mai săracă din județul Bacău, au primit câte 60.000 lei, pe motiv că „au mulți km de drumuri comunale, posibilități financiare reduse și îi așteaptă și o iarnă grea,” spre deosebire de comunele din dreapta Siretului care, ferite de intemperiile sezonului rece, au primit doar câte 37.000 lei.
Trei comune din dreapta Siretului nu au primit nici măcar acești bani. Costică Marcu, consilier județean PNL, a adus un amendament proiectului de hotărâre, prin care a propus mărirea sumei alocate Primăriei Răcăciuni cu 30.000 lei din cota Consiliului Județean de 3,950 milioane lei. „Obiectivul este de a repara distanța de 500 m din drumul care deservește cele trei sate – Fundu Răcăciuni, Ciucani, Dumbrăveni, unde au avut loc alunecări de teren. Aproximativ 4.000 persoane riscă să rămână izolate,” a argumentat Marcu.
Președintele Benea nu a fost de acord, numai pentru faptul de a nu crea un precedent. În schimb, a venit cu o contraofertă. „Dumneavoastră ați propus scurt și rapid – de la CJ. Nu-i nicio problemă. Noi avem parteneriate cu Consiliile Locale pe diferite obiective. CJ a depus mai puține proiecte pe PNDL, tocmai pentru ca mai multe comune să depună proiecte pe PNDL. Pe acest principiu – luăm de la CJ, o să urmeze o avalanșă de astfel de cereri din sală,” s-a temut Dragoș Benea. „Propun să luăm de la Consiliile Locale care, de-a lungul timpului, au mai avut parte de calamități și care au beneficiat de sprijin din partea CJ sau a Guvernului, respectiv Hemeiuș, Mărgineni, Zemeș, cu o sumă de 7.000 lei, ca să acoperim o parte din suma solicitată. Principiul este cel al solidarității versus de a lua așa de la CJ, că-i mai simplu să construim un asemenea amandament.”
Potrivit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, „repartizarea în cadrul județelor se va face prin hotărâri ale consiliilor județene, după consultarea primarilor, în funcție de lungimea și starea tehnică a drumurilor”. Consultarea a avut loc mai mult sau mai puțin, iar unde a avut loc s-a făcut prin adrese extrem de concludente.
„Mi-au trimis o adresă în care m-au întrebat câți km de drum trebuie reparați,” arată Fănică Cozma, primarul comunei Buciumi.
„Nu ne-a consultat nimeni. Nici nu am știut. Noi facem destule informări cu privire la stadiul lucrărilor pe diverse proiecte. Oricum nu cred că Consiliul Județean știe care sunt problemele noastre în materie de drumuri,” declară Mihaela Geaboc Bădic, primarul comunei Helegiu, pentru bacauinfo.ro.
„Alocările au fost liniare, cei din stânga Siretului 60.000 lei, cei din dreapta 37.000 lei fără excepție, afară de amendamentul depus de consilierul Marcu,” descrie formula aplicată de administrația județeană Petrică Mihăilă, consilier județean PNL. Chiar dacă criteriul luat în considerare de Consiliul Județean e după ureche, liberalii n-au avut nimic de obiectat.
„Am peste 30 km de drumuri comunale principale balastate. Cheltuielile de întreținere a acestor drumuri intră în pământ sau sunt spălați de ploi. Nu se văd banii pe întreținerea drumurilor,” remarcă Mihaela Geaboc Bădic, subliniind că soluția este asfaltarea acestora.
Obișnuiți cu mize mici, cu alocări insuficiente pentru modernizarea infrastructurii rutiere din comune, primarii se mulțumesc și cu 37.000 lei. „Îi bun și atât”, se resemnează primarul comunei Buciumi.
Investițiile în infrastructura mare se derulează în ritm alert de melc, vezi varianta de ocolire a municipiului Bacău, în timp ce, în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală, Guvernul Ponta nu reușește să țină pasul cu evoluția șantierelor. Practic, constructorii creditează statul, lucrând pe banii lor până la noi alocări. „Cred că în 2 – 3 – 4 luni, Guvernul va recupera decalajul între alocări și stadiul lucrărilor,” a recunoscut situația din teren Dragoș Benea, în ședința de Consiliu Județean.
„Sumele sunt binevenite pentru a debloca anumite datorii, pentru a lucra mai departe la investiții. 50% din această sumă revine CJ,” aconcluzionat președintele Consiliului Județean Bacău.