La Aeroport, declarațiile bat alocările *** Catedrala ia 75% din ce ia

Aeroportul pe secțiunea dezvoltare *** Ca să intri în asociere cu Consiliul Județean Bacău, trebuie să fii primar PSD, PC sau UNPR *** din lista „proiectelor cu impact” asumate de Consiliul Județean și promovate ca intenții de realizare pe fonduri europene au rămas doar cele din stânga Siretului *** Oneștiul, favorizat ca alocări pentru spital, pentru apă și canalizare, dar rămâne tot fără stație de epurare și intră în penalități *** Operatorul Pârtiei Nemira, minus de 1 milion lei la bugetul Consiliului Județean *** tot la Pârtia Nemira, mai e nevoie de apă ca să pornească tunurile (bani pentru SF suplimentare Alimentare apă) *** E oficial: „programe culturale minimale”

282.799 mii lei este bugetul de cheltuieli al Consiliului Județean Bacău în 2015, la venituri estimate de 242.799 lei (6% fonduri europene nerambursabile). Din totalul cheltuielilor, spre investiții merg 27%, adică 76.199 mii lei, aproape aceeași sumă merge la asistență socială (76.145 mii lei), iar la bunuri și servicii 40.771 mii lei. Suma de 76.199 mii lei include rambursarea creditelor luate pentru derularea proiectelor cu finanțare nerambursabilă, proiectele în parteneriat cu UAT-urile, cheltuielile de capital, dar și valorile aferente finalizării ultimelor proiecte pe fonduri europene.  

Din bugetul propriu al Consiliului Județean, reiese că instituția ar vrea să achiziționeze Casa „Vasile Alecsandri”, pentru 350.000 lei (mai puțin de 80.000 euro), dar și terenuri ale unor proprietari privați aflate în incinta Spitalului Județean, pentru 100.000 lei. Tot din bugetul propriu își propune să facă diverse RK, SF, proiecte de reabilitare a unor clădiri din Bacău și Tg. Ocna, să achiziționeze echipamente IT și licențe, dar și un autoturism (100.000 lei).

Pe fonduri europene, CJ Bacău trebuie să încheie în 2015 mai multe proiecte. Cel mai important este „Restaurarea și valorificarea durabilă a patrimoniului cultural Observatorul Astronomic Victor Anestin”, 9.887 mii lei, din care 8,5 mil. lei trebuie puși de CJ. Urmează „Dezvoltarea și eficientizarea serviciilor publice electronice în jud. Bacău” (6,392 mil. lei, 3 mil. lei buget județean), „Reabilitarea și modernizarea ambulatoriului de specialitate (corp A) al Spitalului Județean de Urgență” (5,27 mil. lei, 767 mii lei buget județean) și „Dezvoltarea infrastructurii hardware și software pentru oferirea de servicii de e-administrație, inclusiv gestionarea registrului agricol în format electronic” (4,573 mil. lei, 900 mii lei buget județean).

La capitolul „Lucrări noi” au fost prevăzuți bani pentru reabilitarea Vivariului. Alte cheltuieli ar putea fi pentru realizarea documentațiilor pentru o rețea de informare turistică, reabilitarea Sălii Ateneu, „reabilitare corp vechi spital (C5)”, anveloparea termică a clădirii Complexului Muzeal „Iulian Antonescu”, informatizarea Bibliotecii Județene. CJ vrea să-și facă sală multimedia din sala de ședințe, alocând 300.000 lei pentru „ecran proiecție retractabil, module informare participanți, conectare intranet”.

La capitolul Apărare se vrea, printre altele, achiziționarea unui autoturism de teren pentru intervenții. Interesant este că mașina pentru intervenții costă mai puțin decât autoturismul pentru angajații CJ (60.000 lei, față de 100.000 lei).

Capitolul „Cultură, recreere, religie” are la investiții o alocare de 3 mil. lei, toți banii mergând la Catedrala Ortodoxă „Înălțarea Domnului”, cei mai mulți, peste 2,3 milioane lei, pentru amenajarea accesului la demisol.

Investițiile în apă și canalizare merg integral în Onești: 2,05 mil. lei pentru rețea de canalizare în cartierul Borzești și 100.000 lei pentru o stație de epurare. În condițiile în care stația de epurare nu are alocări serioase nici din partea Primăriei Onești, iar termenul de conformare e ianuarie 2016, sunt toate șansele ca oneștenii să achite penalități usturătoare de la acea dată (dacă nu tot județul, prin ADIB).

O sumă importantă, 3 mil. lei, merge către Proiectul integrat de management al deșeurilor, finanțat cu fonduri europene.

Spitalul Județean are prevăzute achiziții de echipamente de 6,744 mil. lei, 3 mil. lei fiind de la bugetul de stat. Din „alte surse” se dorește, mai relevant, „RK centrală termică pavilion medico-chirurgical, extindere și modernizare” (365.000 lei) și reabilitarea secției Gastroenterologie, 416.000 lei. Ca lucrări, cele mai importante sume sunt probabil pentru cheltuieli suplimentare / restanțe la ambulatoriul de specialitate Pediatrie (2,5 mil. lei) și căi de acces, alei pietonale (tot 2,5 mil. lei).

Complexul Muzeal de Științele Naturii „Ion Borcea” are bugetate lucrări cât pentru o încredințare directă, 450.000 lei („lucrări de intervenție pentru prevenirea și înlăturarea efectelor produse de acțiuni accidentale”, o formulare întâlnită și la alte imobile ale CJ), dar va mai cumpăra și exponate de 15.000 lei (papagali, de exemplu).

Tot în 2015 ar urma să se amenajeze beciul și curtea interioară la Casa Memorială „George Bacovia”, pentru 250.000 lei și să se pună pavele de 40.000 lei la Școala Populară de Artă. Filarmonicii „Mihail Jora” i se vor lua un corn de suflat și trompete de 175.000 lei.

Ca în fiecare an, sume notabile merg pentru executarea unor lucrări la centrele Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC). În 2015, 1,387 mil. lei; reabilitarea unui imobil la Dărmănești – 572.000 lei, o anvelopare termică în Bacău – 323.000 lei, în timp ce RK la instalații electrice, sanitare etc. au fost evaluate între 110.000 – 150.000 lei / buc..

Serviciul Public Județean de Drumuri și Aeroportul împart în mod egal 8 milioane lei. Câte 100.000 lei merg către drumuri deja executate (DJ 207 Siretu – Șerbești și DJ 243 B Praja – Motoșeni – Stănișești). Jumătate din fondurile SPJD (2 mil. lei) sunt alocate pentru 2,5 km de pe DJ 241 C Roșiori – Valea Mică, iar un pod din Lipova e bugetat cu 515.000 lei. Singura alocare care nu e în stânga Siretului – 647.000 lei, o parte din costurile unei porțiuni din DJ 117, în Poduri.  

Deși s-a spus că „totul e sacrificat pentru Aeroport”, nu e deloc așa, alocarea fiind de doar 10,05 mil. lei (aproximativ 2,2 mil. euro), 60% din credit bancar. 3,8 mil. lei merg spre „creșterea capacității portante și modernizare pistă”, iar 6,5 mil. lei către „modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport aerian”, probabil aerogara.

323.000 lei sunt alocați pentru operatorul care gestionează Pârtia Nemira, Serviciul Public Județean Salvamont. Pe lângă diferite dotări (inclusiv 151.000 lei pentru echipamente de supraveghere video a pârtiei), sunt bugetate fonduri pentru destinații care arată problemele mari de la proiectare. Astfel, 42.000 lei sunt pentru SF rigole pentru preluarea apei pluviale de la baza pârtiei, iar 63.000 lei pentru SF alimentare cu apă suplimentară a pârtiei (adică o explicație pentru faptul că nu s-au pornit tunurile de zăpadă).  Adunând și cheltuielile de funcționare a operatorului Pârtiei Nemira, reiese că acesta produce un minus de aproximativ 1 milion lei la bugetul Consiliului Județean, veniturile sale proprii fiind de doar 200.000 lei. Cu alte cuvinte, după inaugurarea pârtiei și un sezon plin, la Slănic Moldova e o gaura neagră pentru județ.

Conform programului multianual, multe dintre proiectele CJ vor lua o pauză în 2016, pentru a intra din nou la finanțare din 2017. Spre exemplu, Catedrala ar putea primi 500 mii lei în 2016, 2,26 mil. lei în 2017 și 2,89 mil. lei în 2018; drumul de la Poduri, evaluat la 13 mil. lei, ar putea fi plătit tot în 2017 – 2018.

Dacă „Ghiozdanul școlarului” (ghiozdanele distribuite și inscripționate cu numele președintelui Dragoș Benea) primește 3 milioane lei, pentru cultură viziunea oficială este definitorie: „programe culturale minimale”.

O altă comparație: Catedrala Ortodoxă primește 75% din bugetul local alocat investițiilor la Aeroport (3 mil. față de 4 mil. lei; la Aeroport se mai dau alți bani dintr-un credit). De altfel, deși s-a vorbit despre o finanțare masivă a Aeroportului, acesta primește doar 5% din cheltuielile secțiunii dezvoltare.

Alocările făcute de Consiliul Județean în baza asocierii cu primăriile sunt si în acest an exclusiv într-o direcție. Toate asocierile sunt cu primării conduse de edili din majoritatea politică a CJ – PSD, PC, UNPR. Nici măcar un leu nu merge, printr-o astfel de asociere, către o comună sau un oraș cu primar PNL.

Astfel, CJ se asociază cu UAT Tamași (PSD) pentru varianta de traversare a râului Siret în satul Furnicari (500.000 lei), cu UAT Onești (UNPR) pentru lucrări la Spitalul Municipal Onești (4 mil. lei), cu UAT Dărmănești (PSD) pentru căminul cultural din Plopu (350.000 lei), cu UAT Moinești (PC) pentru Clubul Lira (2 mil. lei) și cu UAT Tg. Ocna (PSD) pentru Centrul Balnear Parc Măgura (100.000 lei).

Bugetul CJ pe 2015 nu e corelat însă aproape deloc cu documentul care cuprinde proiectele „cu impact la nivelul tuturor microregiunilor din Județul Bacău, implementate de Consiliul Județean Bacău” și care ar trebui să reprezinte baza pentru accesarea fondurilor europene în exercițiul 2014 – 2020.

Astfel, în ceea ce privește Aeroportul, planul multianual aflat spre consultare se oprește la drumul județean din Poduri (posibil să lipsească o pagină, pur și simplu). După ce consultantul tehnic al Comisiei Europene, JASPERS, a exclus Bacăul din lista aeroporturilor regionale cu potențial (în detrimentul Iașului și Sucevei), ultima variantă a Masterplanului General de Transport prezentată de Guvernul României prevede o alocare de la bugetul de stat de 11,3 milioane euro pentru terminal cargo la Iași (necesarul fiind de 150 milioane euro), și 87 milioane euro pentru Bacău. Practic, varianta pentru Bacău, care include și ea dezvoltarea unui terminal cargo (pe lângă investițiile în pistă, aerogară etc.) reprezintă opțiunea mai scumpă prezentată de studiul Deloitte & Iptana, la care Consiliul Județean a renunțat, asociindu-se ulterior cu Blue Aero, pentru a investi într-un aeroport destinat traficului low-cost. Peste cinci ani pierduți, în condițiile în care inclusiv reporterii actuali ai bacauinfo.ro au argumentat la vremea respectivă că alegerea strategică pentru Bacău, pentru a susține un concept business, cu valoare adăugată mare, era a unui aeroport capabil să susțină cargo.

De altfel, tot conform MPGT, Aeroportul Bacău primește clasificarea „Internațional” (alături de Timișoara, Cluj Napoca, Târgu Mureș, Iași, Craiova și Constanța), în timp ce Suceava este retrogradat la „Regional”. Bacăul e abia pe locul 9 ca oportunitate națională de alocare a fondurilor, în condițiile în care Suceava e pe trei și Iașul pe cinci, ambele cu sume mult mai mici (5 și 11 milioane euro). Aeroportul Bacău e tras în jos de rata internă de rentabilitate economică, doar 5,7% (față de 17,4% Iași și 31,8% Suceava) și de scorul multicriterial, 6,8, față de 14,4 Iași și 31,2 Suceava. Cu alte cuvinte, dintr-un necesar de investiții de 87 milioane euro și cu un scor multicriterial mic, care ne plasează mult sub Suceava și Iași, alocarea CJ de doar 5% din cheltuielile secțiunii dezvoltare, 900.000 euro (2,2 milioane euro cu tot cu împrumut) este nesemnificativă.

În bugetul Consiliului Județean lipsesc referiri și la alte obiective din lista proiectelor cu impact pe care instituția a anunțat că le va implementa pe fonduri europene: „Înființarea Parcului Științific și Tehnologic Bacău, prin extinderea Parcului Industrial HIT” (evaluare la 112,5 mil. lei – POS CCE, POR), „Reabilitarea siturilor industriale neutilizate/utilizate parțial, prin măsuri de decontaminare, detoxificare, modernizare de utilități și infrastructură” (9 mil. lei, POR), „”Green Ciclo Tour” – dezvoltarea infrastructurii cicloturism în zona balneo Târgu Ocna – Slănic Moldova – Poiana Sărată” (67 mil. lei, POR), „”Orient Carpatica” – dezvoltarea infrastructurii cicloturism în zona interjudețeană Bacău-Neamț” (45 mil. lei, POR), „Construcția Pavilionului de Oncologie și Radiologie a Spitalului Județean de Urgență” (45 mil. lei, POR), pentru a le aminti doar pe cele cu o alocare mare. În lista în care cicloturismul are proiecte de 112 milioane lei, Aeroportul are 60 milioane lei.

În ceea ce privește drumurile județene, bugetul pe 2015 și planul multianual includ o singură rețea din lista proiectelor cu impact asumate de Consiliul Județean că ar putea fi depuse pentru a obține finanțări nerambursabile, e vorba de o rețea din stânga Siretului – „Reabilitarea și modernizarea ansamblului interjudețean DJ 241 (limită județ Vrancea – Podu Turcului – Glăvănești – Răzașu – Chicerea – Motoșeni – Burdusaci – Răchitoasa – Buda – Dănăila – Zăpodia – Colonești – Călini – Spria – Izvoru Berheciului, km 25+000 – 83+368), DJ 241A (Izvoru Berheciului – Obîrșia – Glodișoarele – Secuieni – DN 2F, km 64+250 – 78+114), DJ 207D (limită jud. Neamț – Dămienești – Drăgești – Brad – Mâgla – Ursoaia – Prăjești – Traian (DN 2F), km 28+000 – 50+224” (94 km, valoare estimată 210 milioane lei). Rămân pe dinafară, inclusiv la nivel de documentații, alte două proiecte mari: „Reabilitarea și modernizarea ansamblului de drumuri județene Onești – Răcăciuni – Parincea – Motoșeni – limită jud. Vaslui, DJ 119 (Onești-Gura Văii-Dumbrava, km 33+471 – 51+726), DJ 206B (Răcăciuni-Parava-Dumbrava, km 0+000 – 12+116), DJ 252E (Răcăciuni-Dieneț, km 0+000 – 5+001), DJ 252C (Dieneț-Pîncești, km 26+904 -27+774), DJ 252B (km 30+223 – 38+962), DJ 252 (Petrești-Parincea, km 100+752 – km 111+256), DJ 243B (km 33+939 – 77+493)” (97 km, valoare estimată 220 milioane lei), „Reabilitarea și modernizarea ansamblului de drumuri județene Livezi-Moinești-Buhuși-Filipești-Dămienești: DJ 117 (Livezi-Berzunți-Buda-Cernu-Bucșești-Poduri-Moinești, km 0+000 – 32+413), DJ 117A (Leontinești-Solonț-Stănești-Măgirești, km 0+000 – 13+355), DJ 156A (Ardeoani-Pârjol, km 0+000 – 8+912), dj 156B (Băsești – Poiana Negustorului – Blăgești – Buhuși, km 17+025 – 0+000), DJ 159 (DN 15 – Racova – limită jud. Neamț, km 0+000 – 6+464), limită județ Neamț – Cîrligi – Cornești-Boanța – limită jud. Neamț, km 13+300 – 23+500, limită jud. Neamț – Dămienești – Călugăreni – Pădureni (km 27+400 – 36+400)” (90 km, valoare estimată 200 mil. lei). Conform unei analize a bacauinfo.ro, Consiliul Județean a avut proiecte pe drumuri evaluate la 83 milioane lei în alocarea 2007-2013, fiind pe locul patru în Regiune, după Suceava, Iași și Botoșani, depășind doar Vaslui și Neamț, județe cu populație și teritoriu mult mai mici.

Clădirea Palatului Administrativ, cu un necesar estimat de investiții de 67,5 milioane lei, beneficiază în bugetul pe 2015 de o alocare de 50.000 lei, care va crește la 300.000 lei în 2016 și 1 milion lei în 2017 și 2018.