Mână întinsă care nu spune o poveste nu primește pomană este una dintre lecțiile pe care primarul Cosmin Necula

și-a însușit-o. Vineri, în Consiliul Local Bacău, a trecut proiectul prin care societatea privată care asigură transportul public pe raza municipiului Bacău va primi anual contravaloarea a 10.000 de abonamente pentru pensionari, fără să conteze dacă abonamentele chiar vor fi folosite.

„(…)Eu vă propun acest prim pas, să ajungem la etapa în care pensionarii care beneficiază de pensii până la 1050 lei inclusiv să poată beneficia de aceast serviciu de transport public gratuit și vreau să considerați acest aspect nu doar ca o formă de protecție socială, ci ca o formă de respect pe care o o prezintă Consiliul Local față de dvs., cei care ați construit orașul și față de care suntem datori din foarte multe punct de vedere” – a luat cuvântul Necula înainte să-i fie supus proiectul la vot.

Abordarea l-a deranjat pe consilierul local independent Cristian Ghingheș, care militează pentru astfel de gratuități pentru toți elevii care învață în municipiul Bacău.

Mă bucur că domnul primar a găsit resursele necesare pentru această formă de respect vizavi de pensionarii din municipiul Bacău, pe care și eu îi respect, dar l-aș ruga să aibă respect și pentru cei care urmează să clădească orașul și vom vedea mai târziu că ni se va spune tot din partea Executivului că nu sunt bani pentru acele abonamente pentru elevi subvenționate 100%, cu care v-ați lăudat, domnule primar. Sper să găsim resursele necesare și acolo” – a luat cuvântul Ghingheș.

Necula a scos însă din joben „efortul bugetar”, spunând că pentru cerințele lui Ghingheș ar fi necesare 10.500.000 lei în plus, față de 1.650.000 lei anual, cât înseamnă acordarea celor 5000 de abonamente în plus pensionarilor.

Regret foarte mult și mă așteptam foarte mult de la categoria dumneavoastră de vârstă să nu aibă astfel de abordări politicianiste, dar din păcate suntem o apă și un pământ, domnule Ghingheș, sunteți la fel ca mine” – i s-a adresat primarul tânărului consilier.

Necula: „Mă voi lăuda în continuare”

Domnule primar, nu eu m-am lăudat cu faptul că dăm subvenție 100% tuturor elevilor care învață în municipiu. Acum veniți și spuneți că nu sunt bani pentru această măsură. Atunci sunt de acord cu dumneavoastră, ducem măcar la 50% subvenția, așa cum prevede legea, pentru toți elevii, fără condiții de genul „să facă dovada că se duc la școală sau nu”, pentru că actul educațional înseamnă pentru cei de la Sportiv, de exemplu, să meargă și la terenul de sport (…)” – a replicat Ghingheș.

Stimate domnule consilier, mă voi lăuda în continuare. Articolul 1 e foarte clar că se acordă transport gratuit elevilor care învață în municipiul Bacău, nu face nicio distincție că se duc, că nu se duc, că fac sport, că fac desene animate”, a dat să se scoată Necula.

Bacău Info a abordat în repetate rânduri relația bolnăvicioasă dintre autoritățile locale băcăuane și societatea privată care asigură transportul public în municipiul Bacău. Nu o dată am subliniat că în spatele măsurilor de protecție socială societatea înregistrează venituri fără să poată dovedi neapărat că și prestează toate serviciile pentru care încasează. Bacău Info a mai scris și când societatea a modificat componente ale tarifului fără aprobarea Consiliului Local, în așa fel încât băcăuanii să nu beneficieze de scăderea TVA de la 24%, la 20 %; când majorarea pensiilor a dus și la majorarea plafonului de acordare a gratuităților; dar și când Consiliul Local Bacău a aprobat o nouă modalitate de subvenționare a prețului abonamentelor pentru elevi.

În ședința de vineri, 30 septembrie,  proiectul de hotărâre prin care primarul solicita acordarea a 10.000 de abonamente achitate de la bugetul local, la un preț de 40 lei/abonament/lună, față de 5.000 de abonamente, câte asigură în prezent Primăria, la un tarif de 54 lei/abonament/lună, a trecut așa cum a vrut Necula, în ciuda amendamentului consilierilor liberali.

PNL: „Primăria plătește servicii despre care nu știe dacă sunt prestate”. Transport Public: „O să știe de la 1 septembrie 2017”

Salutăm și susținem decizia inițiatorului de a veni în ajutorul pensionarilor, considerăm că este un act de normalitate pe care municipiul este dator să-l facă pentru cei care au muncit o viață întreagă probabil în acest oraș, însă plecând de la un principiu fundamental al administrației publice, care se numește principiul utilizării eficiente a banului public, și pornind de la un alt principiu la fel de important, care spune că nu pot fi plătite de către Primărie decât acele servicii care au fost efectiv prestate de către un prestator, venim cu următoarea propunere (…)Transport Public care este beneficiara acestui proiect de hotărâre, să implementeze un sistem electronic în baza căruia orice persoană care posedă un abonament să-l valideze la urcarea în autobuz, pentru că e posibil ca din acești 10 000 de beneficiari pentru care astăzi noi ne dăm acordul, 100 dintre ei, sau 10, sau 1000 să nu călătorească într-o anumită lună nici măcar o dată cu autobuzul, și atunci noi considerăm că acele abonamente care nu au fost utilizate Primăria nu ar trebui să le deconteze” – a explicat amendamentul consilierul liberal Mircea Fechet.

Secretarul Ovidiu Popovici a transmis că, prin amendamentul propus, ar fi create „niște obligații firmei prestatoare care ar fi trebuit reglementate prin Regulamentul de transport, nicidecum printr-un proiect care asigură facilități”.

Supus la vot însă, amendamentul nu a trecut. Directorul general al Transport Public, Adrian Botez, a estimat că „în data de 1 septembrie 2017 transportul public din Bacău o să fie dotat cu acest sistem de validare duală: hârtie și carduri.