Despre ROI si cum poti verifica rentabilitatea implementarii unor servicii SEO
Zona de servicii SEO, ca tehnica de marketing online si parte integranta a SEM, isi propune, prin diverse cai si strategii, sa urce site-urile cat mai sus in topul paginilor cu rezultate de cautare Google (SERPs). Astfel de servicii sunt valabile atat pentru magazinele online, cat si pentru paginile de prezentare a serviciilor oferite.
Singura diferenta consta in faptul ca, spre deosebire de o pagina de prezentare, care poate doar sa redirectioneze vizitatorii site-ului catre sediul tau fizic, apeland numarul de telefon afisat, un magazin online este mai usor de monitorizat in ceea ce priveste ROI-ul inregistrat ca urmare a implementarii unor servicii SEO. Prin simplul motiv ca tranzactiile se incheie direct pe site, odata cu plasarea comenzilor, rata de conversie poate fi astfel mai usor calculata. Dar, sa le luam pe rand:
SEM (Search Engine Marketing) desemneaza marketingul online prin motoare de cautare si include atat promovarea platita de tip PPC (reclame platite direct catre motoarele de cautare), cat si promovarea organica, prin servicii SEO.
SEO (Search Engine Optimization) presupune optimizarea site-urilor pentru motoarele de cautare, Google fiind cel mai popular si vizat, atat din punct de vedere tehnic, cat si al continutului, on-page si off-page deopotriva, in baza unor strategii de cuvinte cheie si link-building, factori de UX (User Experience) si principii de brand awareness.
„ROI (Return On Investment) reprezinta rata de recuperare a investitiei. Totodata, vorbim de procentul care arata cat la suta din suma investita intr-o actiune de promovare se intoarce ca profit. Sintetizand, ROI-ul iti indica daca investitia in servicii SEO a fost sau nu profitabila pentru respectiva afacere – in cazul nostru, un magazin online”, aflam de pe site-ul iAgency.ro.
Modul in care poti masura rentabilitatea serviciilor SEO consta atat in verificarea pozitiei pe care te situezi in Google (in urma unei cautari pentru cuvintele cheie targetate de tine), dar si in calcularea tranzactiilor generate pe cale organica. Trebuie sa retinem faptul ca imbunatatirea traficului organic prin SEO nu inseamna neaparat si cresterea vanzarilor, ci doar atragerea de potentiali clienti! Astfel, doar ROI-ul iti poate indica daca esti pe cale de a-ti recupera investitia in servicii SEO si a obtine totodata profit.
Formula clasica de calculare a ratei de recuperare a investitiei este urmatoarea: ROI = (venituri obtinute in urma investitiei – investitie) * 100 / investitie. Acestea fiind zise, iata trei tool-uri prin care iti poti evalua in linii mari rata de recuperare a investitiei in SEO:
1. Google Analytics – afiseaza lunar incasarile obtinute din traficul organic (pentru a tine o evidenta cat mai exacta a profitabilitatii investitiei), analizeaza cresterile pe cuvintele-cheie care nu contin denumirea brandului (fiind mai relevante pentru noii vizitatori), examineaza puterea si relevanta cuvintelor cheie, implicit calitatea traficului organic, durata medie a unei sesiuni etc.
2. AHREFS – cu ajutorul acestui tool iti poti monitoriza numarul de backlink-uri, relevanta, popularitatea si calitatea acestora. De asemenea, poti obtine o comparatie a traficului organic cu numarul de link-uri externe platite.
3. SEMRush – esential pentru a analiza strategia competitorilor de pe prima pagina Google. Cand vine vorba de ROI in SEO, trebuie sa tii cont si de competitie, pentru a descoperi ce metoda functioneaza mai bine.