Primăria Oneşti dă asociaţiile de proprietari pe mâna băncilor, pentru o pseudo-reabilitare termică a blocurilor
Primăria Oneşti face o nouă licitaţie, cu oferte în plic, într-o tentativă de găsire a unui constructor care să realizeze lucrările de reabilitare termică a unor blocuri din municipiu. Deşi votat şi iniţiat de aproape doi ani, programul
de eficientizare termică a blocurilor nici în acest moment nu a trecut de faza licitaţiilor. Mai grav este că nici un constructor nu s-a arătat interesat de pachetul de lucrări scoase de Primărie. Preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari Municipal Oneşti e sigur că vor fi probleme în derularea proiectului.
Administraţia Neghină nu se dezminte. Lentoarea cu care pune în aplicare programul de reabilitare termică în Oneşti a făcut ca la început de toamnă nici licitaţia să nu fie efectuată. De fapt, e a doua tentativă, iar reprezentanții Primăriei sugerează că întârzierile au apărut pentr că nu se face… încredințare directă! „Domnul primar ne-a transmis să nu abordăm procedura de achiziţii directe, deşi lucrarea s-ar fi încadrat în pragul Ordonanţei 34, având în vedere şi celelalte lucrări,” declară pentru bacauinfo.ro Robert Chiriac, coordonatorul programului de reabilitare termică la nivelul Municipiului Oneşti.
Declaraţia lui Chiriac este contrazisă chiar de Ghiţă Racu, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari Municipal Oneşti, totodată şeful Asociaţiei de proprietari nr. 3, una dintre puţinele asociaţii care şi-au întocmit documentaţiile pentru reabilitare.
„Nu se înscrie nimeni la licitaţie. O să fie probleme. Recent, am depus o nouă serie de documente, pentru două blocuri, Rosetti nr. 4 şi Republicii nr. 21. Din cele opt blocuri de la Asociaţia nr. 4. au luat doar două, respectiv 64 de apartamente.”
Robert Chiriac a precizat că „S-a mers pe ideea de a se face o procedură competitivă, iar colegii mei acum lucrează să repună documentaţia pe SEAP pe cerere de ofertă offline. Imediat va fi urcată din nou pe SEAP. O procedură competititvă la care să participe mai multe societăţi, pe când la o achiziţie directă s-ar fi putut alege oricare dintre societăţi şi nu neapărat după preţul cel mai scăzut. Ceea ce nu ar fi creat concurenţă.”
Cererea de ofertă offline presupune o cerere de ofertă la care documentele ce constituie oferta sunt transmise autorităţii contractante, în cazul nostru Primăria Oneşti, în plic. În tot cazul, conceptul găsit de Primărie nu pare a fi interesant pentru constructori, în condiţiile în care fondurile pentru efectuarea lucrării nu sunt asigurate, cu excepţia contribuţiei administraţiei de 30% din valoarea totală. Mai este drum lung până la obţinerea finanţării. După licitaţie urmează negocierile cu banca, o spune chiar Robert Ionuţ Chiriac.
„Acum facem licitaţia doar pentru un singur bloc, Oituz nr. 35. Se vor mai scoate documentaţiile pe SEAP anul acesta şi pentru Radu Rosetti nr.4 şi Republicii nr. 19. În măsura în care se vor semna contractele de proiectare şi execuţie, se va putea merge la bancă să-şi ia creditul.”
Sumele vehiculate anul trecut de Primăria Oneşti pentru lucrările de reabilitare a blocurilor sunt:
– 508.054 lei (cu TVA) – blocul Oituz nr. 35
– 415.148 lei (cu TVA) – blocul Rosetti nr. 4
– 186.669 lei (cu TVA) – Republicii nr. 19
– 202.374 lei (cu TVA) – Republicii nr. 21
Din valoarea totală necesară investiţiei, Primăria Oneştiacoperă doar 30%, și doar pentru partea de anvelopare a imobilului. Însă lucrările de reabilitare termică a unui imobil nu presupun doar anveloparea pereţilor exteriori, ci şi izolarea planşeului de la subsol, hidroizolarea acoperişului, schimbarea instalaţiilor din interiorul imobilului. Primăria, însă, dă bani doar pentru izolarea pereţilor exteriori. Bani aruncaţi pe fereastră, conform specialiştilor. De restul, 70% din valoarea lucrărilor, trebuie să facă rost Asociaţiile de proprietari printr-un credit bancar. Din acest motiv, numărul oneştenilor care s-au arătat interesaţi de un credit în acest scop a fost foarte mic.
Chiar şi cei care şi-au depus documentaţiile pentru organizarea licitaţiei trebuie să mai aştepte până la anul, pentru începerea lucrărilor, deşi Robert Ionuţ Chiriac se arată încrezător.
„Depinde de semnarea contractului şi de vreme. Termenul maxim de finalizare a execuţie este de 180 de zile. Nu pot să vă spun dacă încep (n.r. anul acesta, 2014) sau nu lucrările. De când se emite ordinul de începere, constructorii au 180 de zile. Atribuirea contractului, obţinerea creditului şi abia apoi emiterea ordinului de începere a lucrărilor sunt cele trei elemente care ar putea întârzia sau grăbi lucrarea.”
Ghiţă Racu, preşedinte Asociaţia de proprietari nr. 3: „Anul acesta sigur nu începem. Dacă reuşim să facem actele, ar fi bine.”