Stiri si noutati din Jud. Bacau. Temele care conteaza. Mai mult decat informatie.

Replici dure și acuzații grave în conflictul gunoiului din Onești. „Golanul de Benea a

introdus abuziv în Master Plan, prin fraudă, o companie cu capital privat ca una cu capital de stat. (…) asta înseamnă pușcărie!”, amenință șeful operatorului de salubritate din Onești. Dragoș Benea, în calitate de președinte ADIS, replică: „Dânsul m-a făcut golan, eu îl fac interpusul domnului Budeanu (patronul SERVSAL – n.r.).” „Sunt riscuri asumate să mă jignească și cineva care încalcă legea conștient,” mai spune Benea, declarând pentru bacauinfo.ro că „nu mă prinde 1 ianuarie la ADIS. Voi renunța la funcția de președinte.” Situația nu este încă tranșată. Consilierii locali oneșteni vor decide prin vot aprobarea sau nu a unei noi taxe speciale de salubritate, în valoare de 9,25 lei/pers./lună, care ar urma să fie plătită la Primăria Onești.  Cel mai grav este faptul că oneștenii riscă să plătească salubrizarea de două ori.

Lupta pentru gunoiul Oneștiului a izbucnit cu acuzații penale, de fraudare a fondurilor europene. Șeful operatorului de salubritate din municipiu susține că fondurile europene nerambursabile atrase pentru implementarea Master Planului pe deșeuri în județul Bacău au la bază un fals. Acesta ar fi fost comis cu bună știință, prin includerea companiei cu capital 100% privat, respectiv SERVSAL Onești, în lista operatorilor locali cu capital de stat.

„În document se precizează că la sfârșitul anului 2009 existau trei companii locale cu capital de stat, (operatori de salubritate – n.r.) printre care și SERVSAL. Golanul de Benea și Bogdan Seto au introdus în Master Plan abuziv, prin fraudă, o companie cu capital privat ca una cu capital de stat pentru a atrage banii europeni. Au constituit un grup infracțional, asta înseamnă pușcărie,” amenință Corneliu Fântână, șeful SERVSAL.

Greșeala sesizată de reprezentanții operatorului local de salubritate din Onești nu ar avea niciun efect în ceea ce privește implementarea proiectului „Sistem integrat de management al deșeurilor solide în județul Bacău”, declară pentru bacauinfo.ro Bogdan Seto, directorul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubritate Bacău: „Din punctul meu de vedere nu are nicio implicație, chiar dacă e companie cu capital privat. Lucrurile sunt extrem de simple și clare. Faptul că SERVSAL este companie cu capital privat, de stat sau mixt este o chestiune lipsită total de relevanță. Ce are relevanță este relația contractuală legală pe care o are administrația publică locală cu operatorul. La fel, este esențială calitatea operatorului de salubritate de a fi licențiat ANRSCUP sau nu. Din informațiile publice, SERVSAL SA nu are această calitate, nu are nici o relație contractuală cu nicio unitate administrativ teritorială din județ. Prin lipsa acestor două calități, SERVSAL, indiferent de natura capitalului său, nu este operator de salubritate.”  

Pe raza municipiului Onești, activitatea de colectare și transport deșeuri municipale a fost prestată, este și va fi prestată de către societatea comercială SERVSAL SA Onești în baza Contractului de concesiune nr. 35/2013 încheiat cu Primăria Onești pe o perioadă de 49 ani plus clauza prelungirii de drept, își motivează demersurile Corneliu Fântână.

Mai mult, acesta reclamă inocența fostului primar Laurențiu Neghină, care a recunoscut în adresa nr. 17496/03.09.2013 că nu a avut niciodată efectiv serviciul de colectare și transport deșeuri pe raza municipiului Onești, acesta fiind prestat de RAGCL Onești aflată în subordinea Consiliului Județean, de la înființare până în 1995. An în care, prin hotărârea votată de consilierii județeni, RAGCL a fost reorganizată în Onedil SA Onești, având ca obiect de activitate și serviciul de colectare și transport a gunoiului menajer. Istoria recentă a firmei de salubritate, 1999, culminează cu privatizarea acesteia la inițiativa statului român prin Ministerul Finanțelor, unic acționar. În baza OUG 88/1997 se încheie contractul de vânzare – cumpărare acțiuni BC/42/28.10.1999. Tot în 1999, autoritatea publică locală, condusă atunci de Emil Lemnaru, a acționat în instanță Onedil și Fondul Proprietății de Stat pentru anularea contractului de privatizare. Pe această speță, Înalta Curte de Casație și Justiție, prin decizia 1582/08.03.2005, pronunțată în dosarul 2891/2004, a hotărât definitiv și irevocabil că licitația organizată de statul român privind privatizarea Onedil Onești este legală.

Astfel, SERVSAL acuză autoritățile publice locale și reprezentanții ADIS de abuz în serviciu prin includerea serviciului de colectare și transport deșeuri din municipiul Onești în aria de operare a noului operator județean ROMPREST, în condițiile în care „autoritatea publică locală nu l-a înființat și nu l-a desfășurat niciodată”, potrivit șefului SERVSAL, care mai arată că „în 2010, Emil Lemnaru (fostul primar al Oneștiului – n.r.) aprobă intrarea SERVSAL Onești în Master Plan. Serviciul de salubritate nu a aparținut niciodată Primăriei Onești. El a fost înființat de Consiliul Județean și s-a aflat în subordinea lui până la privatizare.”

Din aceste motive, Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Bacău are în desfășurare o anchetă cu privire la faptele invocate de reprezentanții SERVSAL.

Dragoș Benea, președintele ADIS, purtat pe la DNA pentru declarații și lămuriri: „Compania SERVSAL a făcut toate diligențele, plângeri penale, în instanță, și până acum nu a câștigat niciun proces, a pierdut procese. Trebuie să înțeleagă că funcționează acolo fără a avea avizul ANRSC și fără a avea contract cu municipalitatea oneșteană. S-au făcut plângeri penale de către SERVSAL, nu le-am privit cu ostilitate, am depus toate documentațiile. Eu, ca președinte ADIS, nu am avut nimic cu SERVSAL, a trebuit să duc la îndeplinire un Master Plan. Prefer să fiu în situația de a da explicații, chiar dacă nu îmi convine situația, decât să mă fi făcut că Oneștiul nu există pe harta județului. SERVSAL cam asta spune, că Oneștiul trebuia să fie ocolit de Master Plan. Oneștiul a intrat în ADIS și a delegat conform legii serviciul de colectare și transport. Nu privesc cu patimă demersul celor de la SERVSAL, dar nici nu este un demers principial. Timpul și instanțele vor rezolva aceste aspecte. Și eu am dat cu subsemnatul pe niște plângeri penale aiurea întocmite.”

Dragoș Benea a explicat pe larg pentru bacauinfo.ro motivele pentru care își va da demisia din funcția de președinte al ADIS. „Dânsul m-a făcut golan, eu îl fac interpusul domnului Budeanu. Sunt riscuri asumate să mă jignească și cineva care încalcă legea conștient. Am început să mă învăț în postura asta, ca oameni de afaceri din Bacău, care pierd licitații conform legii, să-mi facă ba demersuri penale, ba să mă facă golan. Nu-mi place să mă obișnuiesc cu situația asta, dar este un risc asumat pentru cineva cu funcția aceasta (președinte ADIS – n.r.). La sfârșitul acestui an voi trage linie. Este un proiect implementat cu succes, s-au atras toți banii europeni, s-au organizat licitații care au fost contestate, dar confirmate de instanțele de judecată. Nu a fost un demers ușor de armonizare a 93 de unități administrativ teritoriale. Un demers riscant, care a generat și supărări. Sunt atacuri ale unor oameni cărora le fuge pământul de sub picioare, pierd contracte, pierd bani. Cred că voi și pune punct experienței mele la ADIS, dacă tot trag linie la acest proiect. Voi renunța la funcția de președinte. Este aproape sigură decizia. Mai mult, îl voi susține pe cel care cred dânșii (Corneliu Fântână și Ovidiu Budeanu – n.r.) că n-ar fi în acest grup infracțional. Eu mi-am încheiat misiunea cea mai ingrată. Nu mă prinde 1 ianuarie la ADIS. Am înțeles că trebuie să se supere primari pe mine, că trebuie să suport plângeri penale. Domnul Fântână poate să-mi facă plângere penală pentru constituire grup infracțional, pentru golănie, pentru ce crede dânsul, dar măcar să le susțină în instanță. Dacă mă face golan, să-i fie rușine.”

Situația pare departe de a fi tranșată. Pe de o parte sunt demersurile în instanță anunțate de reperezentanții operatorului de salubritate din Onești, pe de altă parte ADIS și ROMPREST mai au nevoie de votul consilierilor locali oneșteni, în vederea aprobării unei taxe speciale de salubritate, care ar intra în vigoare de la 11 ianuarie 2016, atunci când contractul cu ROMPREST și-ar produce efectele.

Cristi Bibire, reprezentantul Primăriei Onești, a precizat în cadrul adunării organizate de Federația Asociațiilor de Proprietari Onești că „nu facem altceva decât să înștiințăm cu privire la pașii care urmează. Fiecare locuitor va plăti o taxă specială de salubritate la Primărie”. Acesta mai arată că ,,nevotarea de către Consiliul Local a taxei obligă Primăria Onești la plata unor despăgubiri de 4 milioane de euro, investițiile realizate de ADIS în municipiul Onești. Noua taxă de salubritate s-ar aplica fiecărui locuitor, lunar și în cuantum de 9,25 lei. Persoanele fizice, în cazul aprobării în Consiliul Local a noii taxe speciale de salubritate, vor plăti la primărie taxa, în timp ce persoanele juridice ar trebui să încheie contracte directe cu ROMPREST.”

Bibire a lăsat de înțeles că nu e problema Primăriei modul în care asociațiile de proprietari își vor rezilia contractele cu SERVSAL, de la întâlnirea cu asociațiile lipsind atât primarul interimar Alexandru Cristea, cât și viceprimarul Nicolae Gnatiuc

Conducerea SERVSAL a declarat că beneficiază, în continuare, de sprijinul societăților comerciale importante din Onești, care nu-și vor rezilia contractele cu operatorul local pentru serviciile ROMPREST. Mai mult, Corneliu Fântână le-a transmis asociațiilor de proprietari că-și pot rezilia „fără probleme” contractele cu SERVSAL, cu condiția să-și plătească datoriile. 

Practic, din 11 ianuarie, în municipiul Onești, vor opera două firme cu același profil, respectiv SERVSAL (fără licență ANRSC, având contracte cu societățile comerciale și asociațiile de proprietari) și ROMPREST (cu licență ANRSC). Între timp, lângă platformele de depozitare a deșeurilor, angajații Domeniul Public și Privat  (DPP) SA, societate a Consiliului Local Onești, au amenajat alte platforme, ocupând astfel spațiul verde. Oneștenii au două opțiuni depozitarea gunoiului în pubele/eurocontainerele ROMPREST sau în cele ale SERVSAL, dar acuză și faptul că din banii lor s-au cheltuit fonduri pentru amenajarea unor platforme de gunoi lipite practic de cele existente.

Bogdan Seto, director ADIS: „Amplasarea de platforme pentru pubele e sinonimă cu amplasarea de corturi. Asta nu-l face automat operator licențiat și care are dreptul să presteze serviciul. Dreptul i-a fost ridicat de ANRSC din 2013. Ce este SERVSAL? Cumpărător de gunoaie? De la 11 ianuarie 2016, ROMPREST va opera fizic în Onești și în celelalte 64 de unități administrativ teritoriale. Paralelismul cu SERVSAL nu va dura. Una dintre societăți are de partea ei legea, alta nu o are. Cea care are de partea ei legea va câștiga. Se va face apel la forța de coerciție a statului prin implicarea absolut tuturor entităților obligate la controlul acestei activități până la ordinea și liniștea publică. Conform contractului, ROMPREST trebuie să colecteze gunoiul din Onești. Nu va exista nicio abatere de la contract, de la lege. ROMPREST poate face apel la forța de coerciție a statului prin partea de furt deșeuri.”

Seto subliniază că „prin intermediul nostru se oferă soluția completă pentru cei care o vor: colectare, transport, sortare, tratare, transfer, depozitare. Pe partea de colectare și transport încurajez ideea unei concurențe între operatori. Pot exista mai mulți operatori.

UPDATE: Bogdan Seto, directorul ADIS, a revenit cu o completare a declarației inițiale „Pot exista mai mulți operatori, dar în relație contractuală cu unitățile administrativ teritoriale licențiați  ANRSC. Pot exista mai mulți operatori la nivel de județ, dar nu în aceeași unitate administrativ teritorială.”