Stiri si noutati din Jud. Bacau. Temele care conteaza. Mai mult decat informatie.
Taxa de aterizare percepută de Aeroportul Internațional „George Enescu” – mai mare de aproape
6 ori față de cea percepută de Aeroportul Transilvania din Târgu Mureș, e mai mult decât dublă față de taxa pe care o va practica Aeroportul Internaținal „Ștefan cel Mare” Suceava de la mijlocul lui 2016 și e 7 euro/t față de 4 euro/tonă, cât e pe Aeroportul Internațional Iași.
Și în ceea ce privește tarifele pentru iluminare Aeroportul „George Enescu” e peste aeroporturile din Suceava, Iași și Târgu Mureș: 2,10 euro/tonă față de 1,5 euro/tonă, respectiv 0,40 euro/tonă.
În prezent, la capitolul „servicii pentru pasageri” aeroportul din Bacău se situează cu tarifele sub aeroporturile din Suceava și Iași și peste Aeroportul Transilvania.
Tariful pentru „mobilitate redusă” perceput de Aeroportul „George Enescu” e singular între aeroporturile luate în discuție, așa cum sunt tarifele pentru „tranzit” și „transfer” percepute de Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava.
Spre deosebire de aeroporturile din Bacău și Tg. Mureș, Aeroportul Internațional Iași încasează 5 euro/pasager „tarif pentru dezvoltare”, față de 0,5 euro tariful Aeroportului „Ștefan cel Mare”, la care va renunța de la 1 iunie 2016, de când vor intra în vigoare noile tarife, care deja au aprins spiritele între Consiliul Județean Iași și Consiliul Județean Suceava, după ce au fost contestate de autoritățile județene ieșene, care susțineau că sunt ilegale.
„Cumva, tradus, noi nu am avea voie să facem ceva la Suceava, vreodată, până când Aeroportul Iaşi nu-şi atinge ţinta proprie. Adică până când ei nu fac două milioane de pasageri pe an noi să stăm cuminţi, să nu facem nimc. (…) Pe noi nu ne-a interesat niciodată ce tarife practică Aeroportul Iaşi. Noi am înţeles concurenţa ca pe un motor de dezvoltare, un factor care produce într-adevăr servicii pentru pasageri, produce şi un fenomen în libera circulaţie a cetăţenilor. Sunt principii europene pe care cei de la Iaşi am sentimentul că nu le prea înţeleg. (…) Nu e treaba Iaşului cu ce tarife operăm noi la Suceava. Nu e treaba celor din Târgu Mureş, Bacău, Bologna. Nu e treaba nimănui. E o politică concurenţială de piaţă, pe care Aeroportul Suceava o face în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale şi care în niciun caz nu pot fi negociate, asumate, discutate, cu un alt concurent. Tocmai acest lucru ar fi grav, în accepţiunea mea, ca aeroporturile să aibă o politică de cartel. Sper ca domnul Bodea (n.r. – Marius Bodea, şeful aeroportului ieşean) de la Aeroportul Iaşi să înţeleagă ce înseamnă cartel” – președintele Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor, citat de Ziarul de Iași.
Oana Chelaru, directorul general al Regiei Autonome Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău, a încercat să evite o comparație, motivând că nu are cunoștință „despre politica fiecărui aeroport în parte” și nici nu vrea să facă „absolut niciun comentariu mai mult sau mai puțin documentat cu privire la modul în care unele Consilii Județene contribuie cu o anumită cotă parte ca aceste tarife să fie mici”.
Chelaru a precizat că tarifele percepute de Aeroportul băcăuan „au fost negociate cu companiile aeriene”, negocieri care au condus la tarifele „care rezultă corect din evaluarea serviciile prestate.”
„Vreau să vă reamintesc – vreau, nu vreau, tot îmi forțați puțin trimiterea către alte aeroporturi – noi suntem un aeroport care din punct de vedere al cheltuielilor pe care le are de suportat cu întreținerea efectivă a întregii activități administrative ne întreținem fără a avea nevoie de subvenții de la Consiliul Județean. Consiliul Județean și-a asumat investiția, care nu este o investiție mică din punct de vedere al implicației financiare. Prin urmare, sumele respective sunt la limita întreținerii activității pe care o avem noi de desfășurat, mă refer la activitatea strict aeroportuară. N-am de ce să fac o explicație pentru politica Sucevei, care nu are niciun pasager sau mă rog, nu a avut, pentru că a avut investițiile în derulare, ca să nu mai spun că, din previziunile pe care le estimează, ei nu ajung la numărul de pasageri la care ajungem noi. N-aș vrea să mă compar nici cu Tg. Mureș, pentru că Tg. Mureș este într-un conflict cu Cluj, care se rezolvă la ora aceasta la Comisia Europeană, pe aceste tarife, n-aș vrea să aduc în discuție nici măcar ce politică tarifară are astăzi Iașul, care din punct de vedere investițional are un avans, dar deocamdată nu și din punct de vedere al numărului de pasageri.(…) Iașul are și activitate de handling externalizată, nu știu de-a lungul timpului ce subvenții a primit sau nu a primit de la Consiliul Județean. Noi, Aeroportul Bacău, venim în întâmpinarea investițiilor pe care le-a demarat CJ, în condițiile în care urmează să accesăm și niște fonduri europene pentru celelalte investiții de care mai avem nevoie. În condițiile astea, încercăm ca din tarifele pe care le percepem să ne susținem activitatea proprie” a declarat Oana Chelaru pentru bacauinfo.ro.
Denumire tarif aeroport |
Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău (HCJ 182 din 26.11.2014) |
Aeroport Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava euro/t; euro/pax 2015 / 2016 |
Aeroportul Internațional Iași |
Aeroportul Transilvania Tg. Mureș (HCJ 83/2012) |
Aterizare |
7 euro/t |
5 3 |
4euro/t HCJ17/30.01.2012 |
1,25 euro/t |
Iluminare |
2,10 euro/t |
1,5 1,5 |
1,5euro/t HCJ17/30.01.2012 |
0,40 euro/t |
Staționare |
0,08 euro/t |
0,2 0,1 |
0,04 euro/t/oră HCJ17/30.01.2012 |
0,15 euro/t/oră |
Servicii pentru pasageri |
4,50 euro/pax |
5 2 |
Zboruri interne – 5,74 euro/pax zboruri externe – 6,9 euro/pax HCJ 294/26.08.2013 |
1,00 euro/pasager |
Securitate pentru pasageri |
4 euro/pax |
4,16 1 |
5,13 euro/pax HCJ439/20.12.2013 |
1,85 euro/pasager |
Mobilitate redusă |
0,20/pax |
– |
– |
– |
Tranzit |
– |
2 2 |
– |
– |
Transfer |
– |
2 2 |
– |
– |
Dezvoltare |
– |
0,5 |
5 euro/pax HCJ17/30.01.2012 |
– |
Surse: aeroportsuceava.ro, aeroportultransilvania.ro
Ce oferă celelalte aeroporturi în plus față de Bacău, ca destinații: Germania, Franța, Austria, Spania, Israel, București
În prezent, Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava pune la dispoziție doar curse spre București cu Tarom.
Aeroportul Transilvania oferă curse cu Wizz Air spre Londra, Frankfurt, Paris, Madrid, Memmingen (în Bavaria), Budapesta, Milano, Roma, Dortmund.
Pe Aeroportul Internațional Iași operează în schimb șase companii: Tarom (România), Austrian (Austria), Blue Air (România), Wizz Air (Ungaria), Air Bucharest (România), Aegean (Grecia).
Aeronavele pleacă de la Iași spre București, Roma, Londra, Bologna, Viena, München, Torino, Tel Aviv, Treviso, Paris, Bergamo.
De pe Bacău sunt curse Blue Air spre Londra, Roma, Liverpool, Dublin, Torino, Bergamo, Bologna, Catania.
„Noi, când vorbim de operatori, vorbim și de charterele care sunt în timpul verii și care nu sunt operate numai de Blue Air, mai vorbim și de chartere private și care în momentul în care aterizează încheie un contract, discutăm și despre avioanele care vin la reparat la Aerostar. Activitatea noastră aeroportuară nu se limitează doar la activitatea pasagerilor. Evident, Blue Air este principalul nostru operator aerian, care desfășoară curse regulate, dar nu vorbim numai de Blue Air în momentul în care negociem și avem în discuție niște tarife. Este și funcție de aterizările pe care le fac, dacă sunt mai multe sau mai puține” – a mai precizat Chelaru.
Reduceri pentru tariful de aterizare, precum si criteriile / condițiile pentru care se acordă reducerile:
Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău |
Aeroport Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava |
Aeroportul Internațional Iași |
Aeroportul Transilvania Tg. Mureș |
Nr. aterizări Reducere / lună aplicată |
Nr. aterizări Reducere / lună aplicată |
Nr. aterizări Reducere / lună aplicată |
Nr. aterizări Reducere / lună aplicată |
4-8 5% |
3-5 5% |
3-5 5% |
|
9-12 10% |
6-9 10% |
6-10 10% |
|
13-16 15% |
10-13 15% |
11-15 15% |
|
17-20 20% |
14-20 20% |
16-20 20% |
|
21-24 25% |
21-27 25% |
21-25 25% |
|
25-29 30% |
28-40 30% |
26-30 30% |
|
30-33 35% |
min. 10/lună 35% |
41-61 35% |
31-35 35% |
34-38 40% |
min. 20/lună 40% |
62-92 40% |
36-40 40% |
39-42 45% |
min. 30/lună 45% |
93-123 45% |
41-45 45% |
>43 50% |
min. 40/lună 50% |
>124 50% |
>46 50% |
„Atunci când toate aceste planuri investiționale vor avea o finalitate și vom putea să punem la dispoziția pasagerilor și a mai multor operatori aerieni – pentru că acum avem și anumite restricții care țin de capacitatea noastră de a procesa și mai mulți pasageri și de a avea mai multe companii- aș putea să intru într-o discuție referitoare la celelalte aeroporturi și la politica lor tarifară. La momentul acesta, când CJ investește, noi nu mai mergem la CJ să cerem alte subvenții care să ne ajute să ne desfășurăm activitatea proprie. Vedeți, dacă ne uităm pe fereastră a venit iarna – asta înseamnă costuri extraordinare din toate punctele de vedere: și lumină, și gaz, și agent degivrant și pentru pistă și pentru avioane. Sunt niște cheltuieli substanțiale, pe care astăzi ni le permitem din aceste taxe. Atunci, da, vom putea intra într-o discuție comparativă – ce oferim noi și ce oferă alte aeroporturi. Eu înțeleg și Suceava, pentru că are nevoie de companii aeriene și probabil face tot felul de politici tarifare. Compania aeriană nu merge într-un loc doar pentru că i se oferă niște tarife scăzute, trebuie să meargă pentru că ai o poziție favorabilă în regiunea respectivă, că la tine pasagerii din zonele limitrofe trebuie să aleagă aeroportul la care e cel mai ușor. E foarte dificil să crezi că o politică tarifară ar putea să ridice Suceava foarte mult, dar sunt încercările pe care le face fiecare CJ, fiecare Aeroport, ținând cont de situația traficului de pasageri de la Aeroportul respectiv” – a mai declarat Oana Chelaru.
Surse foto: bacauinfo.ro, Aeroportul Bacău