Stiri si noutati din Jud. Bacau. Temele care conteaza. Mai mult decat informatie.

Zece spații din întreg județul s-au închis după tragedia din clubul bucureștean Colectiv, pentru că nu respectau regulile de securitate la incendiu. Doar trei dintre acestea au fost închise de pompieri, în timp ce

alte șapte s-au închis la inițiativa proprietarilor, care au evitat, în acest fel, amenzi consistente. Pompierii susțin că le-ar fi închis și mai devreme, dacă ar fi putut, însă legea nu le dădea acest drept. În plus, s-a plus pe primul plan impactul social pe care suspendarea activității în spații cu mulți angajați l-ar fi avut.

„Înainte de incident, pompierii nu puteau să închidă nimic. În situația în care găseau probleme – de exemplu eu am fost implicat la CCB, după fiecare control, făceam o notificare către cei care emiteau autorizații de funcționare, către Primărie, și spuneam ”în controlul din data de, am constatat: căile de evacuare sunt obstrucționate, nu au asigurate intervenția, prin urmare, în conformitate cu legea, vă rugăm să retrageți autorizația de funcționare până la remedierea problemelor”; răspuns „întrucât în CCB lucrează 600 de oameni, fiind o problemă socială, nu putem da curs solicitării dumneavoastră.” La Onești, se dă să închidă Barlinek, că nu are autorizație. În discuția cu domnul primar, patronul polonez spune ”mâine aveți, la ora 8, 600 muncitori în fața primăriei. Mă sună primarul, Lemnaru parcă era, și-mi spune că-i problemă socială. Da, dar se poate întâmpla ceva și mor oameni. „Ne asumăm”. După cazul de la club, a apărut legislație clară, care spune că pompierii închid în anumite situații. ” explică colonelul Ioan Mihalache, inspectorul șef al ISU Bacău.

Luceafărul: bar pe calea de evacuare, hidranți acoperiți, standuri peste capacitate

Imediat după incendiul de la Colectiv, pompierii au demarat acțiuni de mare anvergură care, în Bacău, s-au lăsat cu închiderea a 10 spații – 3 de către pompieri și 7 la inițiativa administratorilor, speriați de amenzile pe care le riscau. De răsunet a fost închiderea centrului comercial Luceafărul. „Luceafărul avea autorizație. Fără să ne anunțe, pe o cale de evacuare a închiriat și a făcut un bar, care a blocat calea de evacuare. Barul ăla are program, nu-i non stop, când poate fi deschis, când închis. Instalațiile de sprinkler nu au mai fost verificate de când au fost montate. Nu mai era în stare de funcționare. Și spune clar legea, e un element pentru care se închide. Costă foarte mulți bani, dar nu mai este treaba noastră. Noi mergem acolo pentru a verifica și a lua măsuri pentru siguranța cetățeanului și a băcăuanului care vine și lasă bani acolo pentru ca ei să aibă profit. Au făcut modificări, au închiriat standuri peste capacitate. Hidranți acoperiți. Totul ar trebui să fie la vedere. Și atunci am închis, urmând să-și rezolve problemele și apoi evaluăm. Au venit cu presiuni pe noi, cu aceeași chestie, că e caz social, că sunt sute de oameni care muncesc. Dar nu-i treaba mea, e a proprietarului. El trebui să-și obțină autorizația din nou, pentru că s-au schimbat condițiile de la prima autorizație. Au apărut baruri, au apărut bănci, tot felul de compartimentări. Normal, nu trebuie să depășească 400 de kilocalorii. La subsol s-a făcut magazinul chinezesc. Acolo trebuia să aibă dezfumare. În cazul în care să întâmplă ceva, fumul să iasă afară și nu să inunde casa de scări și spațiul de afară. Nu au făcut. Și atunci? Mulți m-au întrebat, de ce acum? Pentru că acum pot. Până acum eram neputincios”, explică șeful ISU. În ultimii doi ani, cei de la Protecție Civilă au mai trecut de două ori pe la magazinul Luceafărul, însă au plecat fără a aplica amenzi, ci doar avertismente. Proprietarii complexului au refuzat să ofere detalii privind neregulile constatate de ISU, precizând că magazinul se va deschide „în cel mai scurt timp posibil.” Pe de altă parte, conform unor surse, inclusiv Luceafărul se află pe lista celor care au sponsorizat Asociația pompierilor. 

Huluță, Casa de Cultură: „țara nu poate asigura obținerea autorizațiilor ISU

La Casa de Cultură a Sindicatelor, situația stă diferit. Administratorul a ales să își suspende singur activitatea, până va reuși să obțină autorizație de funcționare din partea ISU. „Eu nu aveam această autorizație de la ISU și mai erau câteva inadvertențe pe care a rămas să le rezolv. Cam ntr-o lună sper să rezolv și, în paralel, am făcut toate demersurile pentru obținerea acestei autorizații. Asta durează, pentru că materialele necesare pentru obținerea autorizației trec prin vreo cinci mâini. Îmi trebuie arhitect, om care se ocupă de instalații și așa mai departe. E ca și cum ai face o clădire nou-nouță. Mai mult decât atât, România nu este pregătită să asigure obținerea autorizațiilor ISU, având în vedere că, la nivel de țară, experți sunt numai 16 persoane, Dacă o luăm așa, nu doar cei care au ajuns la ei, plus cei care vin din urmă, nici în 10 ani nu obțin toți autorizație de la ISU, țara nu e pregătită. În momentul în care nu voi mai avea nicio inadvertență din punct de vedere ISU, mă voi adresa cu o hârtie spre ei, pentru redeschiderea sălii mari. Și atunci se va lua o decizie. Eu am făcut toate demersurile, dar durează. Și la arhitect durează, o să vină și un scenarist și la el durează, o să vină și un verificator și durează și la el, nu e vorba doar despre o zi două, eu am 5000 mp și asta implică foarte mult timp și mulți bani”, a declarat Ghiorghe Huluță, directorul Casei de Cultură.

Șeful ISU spune și el că procedura de autorizare e una greoaie, în cazul clădirilor vechi. „Dacă nu au avize, în momentul în care îl descoperim trebui să realizeze o expertiză, care e foarte scumpă, și sunt trei experți în Moldova. Ca să putem trece la autorizare, trebui un expert care să spună că-i bună construcția.”

Probleme în ceea ce privește autorizarea sunt și la clădirile noi. Asta deoarece proprietarii au găsit o modalitate de a ocoli prevederile legale. „Dacă vreți să vă faceți o construcție, vă duceți la primărie. Se eliberează un certificat de urbanism. Pe acesta sunt două căsuțe, PSI și PC. Dacă obiectivul pe care îl realizați se încadrează în cele pentru care vă trebui avize de la pompieri, se bifează. Și atunci, pentru autorizația de construire trebuie inclusiv autorizația de la pompieri. Dacă nu-i bifează, nu vine. Dacă nu vine, eu nu am de unde să știu. Dacă i-am dat aviz, îl am în evidență, și îl pot verifica. Toată lumea ne consideră cei mai mofturoși. Acum e reversul. Se mai înțeleg cu serviciile și nu-i bifează, și nu vin. Așa își scutesc niște bani, în mintea lor, și pot realiza altceva. Și vin la autorizare și se întreabă de ce nu le dau. La urbanism, la anumite primării, se mai înțeleg să nu bifeze pompierii. Un caz la Bacău, nu dau nume, dar la o anumită instituție, într-o încăpere destul de mare și de înaltă, erau numai electronice și îmi trecuse instalație de stingere cu apă. Păi cum pot fi eu de acord? Am spus nu, acolo îmi pui instalații de stingere cu gaz inert. Au sărit, că îi costă o grămadă de bani. Și, dacă dau cu apă pe calculatoare, cât costă? Nu mai spun că-i într-un sistem care perturbă sistemul la nivel național. Și doamna ingineră se duce la arhitectul șef și-i spune: dați-mi certificat de urbanism, dar nu mai treceți pompierii, că m-am săturat de mofturile lor! Noroc că arhitectul șef e cu picioarele pe pământ și i-a spus că nu se poate”, relatează col. Ioan Mihalache.