Vrem ca Olimpiadele Naționale să se dea pe merite, nu pe orgoliile profesorilor – e mesajul pe care

a ținut să-l transmită directorul Colegiului Național de Artă „George Apostu ” Bacău, Dana Bîrzu, după ce mai mulți ani modul în care sunt premiați elevii care participă la aceste concursuri a fost „ținut sub tăcere”. Subiectul este adus pe ordinea de zi după participarea elevilor băcăuani la Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală, clasele III – VIII, Suceava, 7 -9 aprilie; Olimpiada Națională de Arte Vizuale, Arhitectură și Istoria Artei (Arad); Olimpiada Națională de Interpretare Vocală, Instrumentală și Studii Teoretice, clasele IX-XII, Iași, 3 – 6 aprilie. Olimpiada Națională de Coregrafie, desfășurată  în Bacău în perioada 5 – 8 aprilie, la care elevii băcăuani au obținut un premiu I, un premiu II, trei mențiuni și trei premii speciale la dans clasic nu intră în discuție J .

Am avut, într-adevăr, foarte mulți premianți – bine, ați putea spune că din cauză că am fost organizatori – dar părerea tuturor celor din juriu a fost că într-adevăr în Bacău s-a mers pe valoarea reală a concurenților, pentru că noi plecăm de la principiul că e păcat să strici sufletul copilului, pentru că ei oricum își dau seama de valoarea pe care o au” – a declarat pentru bacauinfo.ro Dana Bîrzu.

În 2015, 30 elevi ai Colegiului Național de Artă „George Apostu s-au calificat la Olimpiadele Naționale. Dintre ei, 17 au obținut premii, mențiuni și premii speciale, numărul lor crescând cu cinci față de rezultatele obținute anul anterior.

Laura Popescu, elevă în clasa a XI-a, a obținut locul III la Olimpiada Națională de Arte Vizuale, Arhitectură și Istoria Artei (Arad) – secțiunea sculptură. A reușit și datorită profesoarei Ionela Lăzureanu. Premiată la o primă participare, Laura și-a asigurat un loc la sculpturăîn orice Facultate, din orice zonă a țării”.

M-am îndreptat către sculptură, deoarece aici am mai multe posibilități. Am învățat / experimentat mai multe tehnici, nu numai sculptură. Am făcut gravură, procesare tehnică; mi s-a părut o secție mult mai interesantă și mi-am dezvoltat foarte mult simțul volumului, probabil de asta am vrut să mă îndrept spre sculptură foarte mult. Chiar nu este ceva foarte masculin, ceva brut. Trebuie să ai simțul volumului, să apreciezi, să ai vedere în spațiu… poți aborda diferite teme. Nu cred că există acest stereotip, că numai bărbații fac sculptură și femeile nu” – a intrat puțin în subiect  Laura, care se va îndrepta „mai mult spre design: design vestimentar sau design grafic”. Sculptura o „pregătește foarte mult” în domeniile în care vrea să activeze. „O să am în plus diferitele modalități… originalitatea, o să știu cum să mânuiesc un material, să fac diferența între un material bun și un material prost” – a mai adăugat Laura, singura băcăuancă premiată la Olimpiada Națională de Arte Vizuale, Arhitectură și Istoria Artei (Arad).

La Olimpiada Națională de Coregrafie, desfășurată  în Bacău în perioada 5 – 8 aprilie, au obținut premii Severin Brunhuber (premiul I), Quirin Brunhuber (premiul II), Andra Romașcanu (mențiune), Ilinca Pascu (mențiune), Olivia Vizitiu (premiu special), Cristian Crețu (premiu special), Alexandru Radu (premiu special) – elevi pregătiți de Simona Maicu, și Andrei Mancaș (mențiune) – pregătit de Ada Babiaș.

La Olimpiada Națională de Interpretare Vocală, Instrumentală și Studii Teoretice, clasele IX-XII, Iași, 3 – 6 aprilie, Antonia Cojan, pregătită de Elena Burcă, a luat premiul I la Teoria Muzicii; Doris Iorga pregătită de Emil Stancu, a obținut premiul II la oboi; Mihail Caloianu, pregătit de Cornelia Erhan Zurita, a luat locul III la pian; Daniel Rotariu și Ana Maria Brăilescu, elevi pregătitți de Gheorghe Dumitriu, au luat premiul III la Teoria Muzicii, iar Octavian Chirilă, pregătit de Dorel Baicu, a obținut un premiu special la flaut.

Mihail Caloianu, elev în clasa a XI-a, își dorește ca rezultatele la Olimpiadele Naționale să poată fi contestate.

În principiu… sunt trei mari centre de influență universitară în România: Clujul, Bucureștiul și Iașul și, pe de o parte, e normal, până la un anumit nivel, să acaparezi studenți, dar s-a ajuns la un nivel la care se știu –  indiferent de rezultatul real și de valoarea reală – numele din spatele concurentului respectiv. Au fost discuții între olimpici, după repetate chestii de genul ăsta, că o soluție bună ar fi posibilitatea de contestații, și ca să fie posibilitatea de contestații, competiția să fie înregistrată și eventual transmisă în direct măcar etapa națională. Noi nu putem decât să facem o petiție în această direcție” – a declarat tânărul pentru bacauinfo.ro.

Sper că aceste Olimpiade, pe viitor cel puțin, să nu mai fie un loc de manifestare a orgoliilor profesorilor, ci un loc de manifestare a adevăratelor valori, iar copiii cu adevărat foarte buni să fie recompensați după cum le este valoarea. Marele of este – bine, este și foarte mult subiectivism, într-adevăr – că, din păcate, copiii nu sunt răsplătiți după valoarea lor la Olimpiade. Întotdeauna câștigă orgoliile organizatorilor, ale profesorilor care se confruntă. Practic este confruntarea copiilor, nu a profesorilor și ar trebui să primeze valoarea întotdeauna. De exemplu, Mihai Caloianu, care este un elev foarte bun și participă la foarte multe concursuri internaționale și la foarte multe stagii de pregătire, a luat abia locul III, dar ar fi meritat să fie pe primul loc, pentru că a cântat foarte bine. La fel la percuție, iar exemple avem și de anii trecuți. Le-am ținut sub tăcere, dar nu mai putem, pentru că este păcat ca elevii să fie descurajați, unii putând chiar să renunțe la visurile lor tocmai din cauza acestor concursuri care nu reflectă întotdeauna valoarea, ci alte lucruri” – a ținut să precizeze Dana Bîrzu.

La Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală, clasele III – VIII, Suceava, 7 – 9 aprilie, au obținut premiul trei la pian Mark – Iosuah Lacatoș, pregătit de Angela Pascu, și mențiune Mihai Robert Ciocoiu, pregătit de Mihai Bălan.