Au avut, n-au avut treabă în municipiul Bacău, sătenii din judeţ s-au văzut nevoiţi să

facă potecă până la sediul furnizorului de energie electrică E.ON, de pe strada Ştefan cel Mare. Asta pentru că doar au auzit că ar exista facturi pe care trebuie să le achite, dar de avut, nu le-au avut în mână.

După mai multe zile în care oameni din mai multe comune ne-au vorbit de cozi ale umilinței, vineri dimineaţă, în sala de aşteptare de la E.ON, două femei din Cleja şi una din Răcăciuni, cu baticuri pe cap, stăteau pe scaune, cu bonurile de ordine în mâini, aşteptând să le vină rândul să plătească pentru ce au consumat. Au bătut atâta drum pentru că facturile nu le-au primit, iar fără hârtiile emise de instituţie nu pot plăti curentul decât la sediul cel mare.

Noi suntem de la ţară, avem pensie de 560 lei, nu ne permitem să venim mereu aici să plătim… acum aşa a fost situaţia… Soţul e bolnav… numai noi ştim”, spune doamna Răducanu, din  Răcăciuni.

Femeile din Cleja, care nu au vrut să se prezinte, au explicat însă motivul pentru care au bătut drumul până în Bacău. Nu le-au ajuns facturile acasă.

A fost un om prin sat, dar nu le-a dat. Era străin, n-avea de unde să ştie unde stă fiecare, nu cunoaşteau oamenii… Am auzit că au fost văzute şi aruncate. Noi am venit aici să plătim, nu putem risca să ne taie curentul. Am văzut când au citit contoarele şi după am văzut că factura nu apare. Cât să stau? Să mă trezesc cu curentul tăiat?” – a spus una  dintre ele, completată de consăteancă: „acum nu le mai aduce poştaşul, iar cei care le aduc acum nu ştiu. Ar trebui cineva din comună de la noi...”

Bătaia de joc cu distribuirea facturilor e generalizată: la Răcăciuni, Hemeiuş, Poduri, Glăvăneşti, Parava, Faraoani şi lista poate continua.

Facturi lăsate-n şanţ sau la magazinele săteşti

Facturile astea nici nu ştiu unde le pune, cine le pune, nu ajung la oameni. Hai să zici că oamenii care se deplasează ar veni, dar nu ştiu unde, e o harababură de nedescris… ăia imobilizaţi la pat ce fac? Sunt diferite cazuri de oameni bolnavi… Să se organizeze şi ei cumva, le lasă pe la diverse magazine, s-au găsit şi prin şanţ – nu confirm chestia asta, doar din auzite” – a declarat pentru bacauinfo.ro primarul comunei Poduri, Gheorghe Iscu, care are deja două adrese pentru a le trimite către E.ON şi Protecţia Consumatorilor.

La Parava, acelaşi film, spune şi primarul Costel Dediu: „La mine nu pot să spun că s-au găsit facturi în şanţ, dar această firmă care face distribuirea facturilor se descurcă foarte greu şi lasă facturile pe la magazine, pe la unele magazine, nu ştiu cum fac ei, şi nu-şi găsesc oamenii facturile. De exemplu, factura mea au lăsat-o la un magazin departe de mine, la care eu nu merg la cumpărături, o găsit-o cineva care m-o cunoscut, o luat-o, dar de fapt era a unui alt Dediu Costel, nu era a mea. Acum să-l caut pe ăla să-i dau factura lui… şi să caut şi eu factura mea, să o recuperez. Voi face cred un memoriu către E.ON, nu ca o reclamaţie, dar să găsească o soluţie.”

Constantin Mihăilă, primarul comunei Hemeiuş e şi el revoltat.

Eu am făcut o adresă către E.ON în termeni ultimativi şi am făcut şi o adresă către Protecţia Consumatorilor, unde am arătat aspectele pe care mi le-au semnalat cetăţenii cu privire la distribuirea facturilor în teritoriu. Și eu sunt o victimă. Noi am găsit facturi aruncate peste gard. Nu este posibil aşa ceva. O instituţie care se numea până mai curând Poşta Română, care îşi făcea treaba, să fie înlocuită de o firmă nu ştiu de unde mama dracului şi cetăţenii să se trezească debranşaţi de la reţelele de distribuţie de gaz şi curent electric. Nu se poate aşa ceva. Încă nu sunt debranşaţi, dar e posibil să se întâmple şi asta, dacă oamenii nu-şi plătesc facturile. Cât despre drumurile la Bacău, sunt cheltuieli pe care oamenii nu le-au prevăzut în bugetul lor, e timpul lor…”

La Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor Bacău e cunoscută problema, însă până în prezent nu au fost luate măsuri. Sesizările sunt în cercetare.

În privinţa furnizorului de energie electrică am primit mai multe reclamaţii, dintre care trei scrise de trei persoane fizice şi mai multe telefonice, atât de la persoane fizice, cât şi de la lideri locali ai comunităţilor: gen primari, viceprimari, consilieri locali, pe care i-am rugat de asemenea să facă reclamaţii scrise, pentru a întări ceea ce spun şi pentru a avea scris, pentru că asta e şi procedura prin care se cercetează o reclamaţie, mai ales având în vedere particularitatea deficienţelor. (…) Au semnalat (liderii locali – n.red.) în numele comunităţii, dar trebuie să avem scris, este logic, aşa, pe o relatare telefonică, nu se poate face o sesizare din mai multe puncte de vedere. Când e vorba de sănătatea oamenilor, de alimentaţie publică, acolo mergem, verificăm, constatăm, dar în cazul de faţă avem nevoie de o susţinere în spate din partea consumatorilor” – a declarat pentru bacauinfo.ro comisarul-şef Alin Năstasă.

Chiar dacă în legislaţie nu există nicio diferenţiere între situaţii, legea e aplicată diferit. În cazul unităţilor de alimentaţie publică se trece la verificări chiar şi în baza unei comunicări prin telefon, în cazul de faţă comisarii trebuie să aibă „spate”.

Le-am spus edililor locali să facă plângere, cu tabel în spate, cu semnăturile cetăţenilor nemulţumiţi – nu toţi, dar cât mai mulţi – pentru a putea demonstra că este o practică. Legea o interpretăm în două feluri dacă sunt cazuri izolate se poate merge pe nerespectarea clauzelor contractuale, unde amenda este de la 2000 la 20.000, dacă sunt mai multe cazuri se poate considera că este o practică comercială incorectă şi amenda merge de la 5.000 la 50.000 plus stabilirea unei măsuri de încetare a practicii şi remediere situaţiei” – a explicat Năstasă.

Ce spune E.ON

La solicitarea bacauinfo.ro, E.ON Energie România a explicat toată tărăşenia şi dă asigurări că nu va fi nimeni debranşat sau supus la plata unor penalităţi din cauza acestor deficienţe.

Facturile reprezentând contravaloarea consumului de gaze naturale şi energie electrică sunt trimise clienţilor noştri începând din luna august a.c. prin intermediul serviciilor poştale oferite de Total Post.

Având în vedere dificultăţile obiective, de început, întâmpinate de Total Post în distribuirea facturilor, în mod deosebit în mediul rural, precum şi sesizările clienţilor noştri,  E.ON Energie România a luat decizia de a prelungi termenul pentru achitarea facturilor distribuite în luna august a.c.

Totodată, nu se percep penalităţi sau majorări de întârziere pentru aceste facturi, procesul de preavizare pentru neplată urmând a fi decalat.

Compania noastră depune toate eforturile pentru corectarea disfuncţionalităţilor apărute, astfel ca procesul de distribuire a facturilor să se deruleze în parametri optimi.

Dificultăţile au fost generate, în principal, de faptul că adresele de corespondenţă pentru o parte a clienţilor, în special în mediul rural, conţin doar denumirea localităţii, fără referiri la nume de stradă  sau număr de imobil. În plus, sunt şi situaţii în care denumirile sau numerotarea unor străzi au fost schimbate, iar modificările nu ne-au fost aduse la cunoştinţă.

De aceea, îi rugăm pe clienţii la care adresa de corespondenţă înscrisă pe factură nu este în concordanţă cu adresa actuală să ne contacteze în vederea actualizării datelor de contact.

Reamintim consumatorilor că, în cazul în care nu primesc facturile în intervalul obişnuit, sunt rugaţi să le solicite utilizând unul din canalele de comunicare puse la dispoziţie de compania noastră.

Astfel, telefonic – de luni până vineri – se pot adresa Centrului de Servicii Clienţi, între orele 08.00 şi 20.00 la numerele de telefon 0801 000 366 sau0265 200 366.

Cu alte cuvinte, dacă nu primiți factura, agitați-vă un pic, consumați nervi, timp și bani, chiar dacă nu e vina voastră!