Stiri si noutati din Jud. Bacau. Temele care conteaza. Mai mult decat informatie.

Cu ajutorul Guvernului, Consiliul Judeţean Iaşi a investit 32 de milioane de euro în cea mai modernă pistă din România. Ieşenii au inaugurat noua pistă a Aeroportului Internaţional, în lungime de 2.400 m, o primă etapă din cadrul amplului proiect de modernizare, în timp ce băcăuanii trebuie să se mulţumească cu eşecul investiţiilor de la Aeroportul Internaţional „George Enescu”. Echipa bacauinfo.ro a fost la inaugurarea pistei, pentru a vă relata unde ar fi putut Bacăul să fie și nu e, din cauze pe care

sunteți invitați să le menționați.

Consiliul Judeţean Iaşi a finalizat, cu un an mai devreme, o primă etapă din proiectul în trei paşi de modernizare a Aeroportului Internaţional din municipiu. Investiţia în valoare de 32 de milioane de euro, susţinută iniţial din bugetul Consiliului Judeţean, va fi acoperită din fondurile Uniunii Europene, ale Guvernului României, în timp ce doar 2% reprezintă cofinanţarea comunităţii locale, a confirmat Ioan Rus, ministrul Transporturilor, prezent la eveniment.

Valoarea totală a fondurilor europene nerambursabile cu care Consiliul Judeţean Iaşi îşi va moderniza Aeroportul este de 56,7 milioane euro, spre deosebire de Aeroportul Internaţional „George Enescu” din Bacău, care nu mai beneficiază de nici o investiţie în următoarea perioadă. Cristian Adomniţei, preşedintele CJ Iaşi, a reuşit atragerea fondurilor europene, în timp ce preşedintele CJ Bacău Dragoş Benea şi băcăuanii au rămas cu un aeroport cu nume (George Enescu) şi atât. Simfonia fondurilor europene s-a auzit doar la Iaşi, mai puţin spre deloc în Bacău.

În cadrul evenimentului de inaugurare, organizat în apropierea noii piste, Cristian Adomniţei a subliniat necesitatea şi importanţa unei astfel de investiţii pentru dezvoltarea municipiului şi judeţului Iaşi. „După 20 de ani de speranţe şi de nevoi, şi de vorbe, astăzi inaugurăm noua pistă a Aeroportului Iaşi. Toţi cei care vă aflaţi astăzi aici ştiţi cum arată Europa, cu comunităţi puternice, cu industrie dezvoltată, cu oportunităţi pentru business, cultură, educaţie. Toate acestea, acolo, au început prin realizarea infrastructurii de transport ale oamenilor şi bunurilor. A vorbi despre saltul Iaşului în zona oraşelor puternice şi relevante fără un aeroport modern este ca şi cum am vorbi despre o piatră preţioasă ţinută în pământ. Construcţia aeroportului internaţional modern marchează pentru totdeauna dezvoltarea durabilă a Iaşului, a Moldovei şi a întregii Românii. 21 august este ziua în care Iaşul s-a deschis către Europa şi către Lume cu cele mai rapide legături directe. Începând de astăzi, Iaşul este cel mai mare oraş de la graniţa de est a Uniunii Europene.”

Marius Bodea, directorul general al Aeroportului Internaţional Iaşi, a raportat misiune îndeplinită în faţa a aproximativ 1.000 de persoane care au participat la eveniment, dezvăluind şi unele obstacole întâmpinate în timpul lucrărilor. „Suntem la finalul unui traseu de forţă, pe care l-am parcurs într-un timp foarte scurt. S-a scris enorm de mulţi ani încoace despre neputinţa de a da comunităţii un aeroport care să aibă capacitatea operaţională să lege Iaşul, Moldova de Europa, de capitalele sale, de centrele economice importante. Astăzi, prin performanţa de a finaliza o lucrare extrem de complexă într-un timp foarte scurt, practic un an de zile, reuşim, sper, să ştergem pentru totdeauna toate capitolele întunecate ale acestei poveşti şi odată cu acestea şi neputinţa altora, a unora dintre noi, şi să ne concentrăm cu toţii asupra a ceea ce putem face bun de acum înainte cu acest patrimoniu. Performanţa de care spuneam mai devreme rezidă în volumele imense de lucrări care au fost executate în condiţii tehnice foarte severe şi, evident, raportat la timpul foarte scurt de care vă spuneam, pentru că să excavezi 3 milioane metri cubi de pământ şi să-i pui în operă ulterior, asta doar ca să asiguri planeitate zonei, să trăim emoţia zilnică de a înainta pe un teren minat la propriu, cu capturi de muniţie de război neexplodată, care a bătut orice record al colegilor de la Situaţii de Urgenţă din ţară, şi tot acest tablou desenat sub trafic aerian continuu, cred că nu poate să primească decât concluzia că ce s-a făcut aici s-a făcut ca o performanţă pentru binele comunităţii. Dacă ne uităm pe harta lumii, vom vedea că orice aeroport, care a dezvoltat o infrastructură modernă, aşa cum am făcut şi noi, şi a adus trafic aerian, a schimbat în bine şi în mod durabil destinul acelei comunităţi.”

Termenul de finalizare a lucrărilor, devansat cu un an  

Pe 7 august 2013 a fost excavată prima cupă de pământ pentru viitoarea pistă de 2.400 m a Aeroportului din Iaşi. Lucrările, în valoare de 139 de milioane lei (32 mil. euro) au fost executate de asocierea formată din firmele Vega’93, Max Boegl, UTI Grup, după proiectarea făcută de Search Corporation. După 12 luni noua pistă a fost finalizată, cu un an mai devreme, conform declaraţiilor oficialilor prezenţi la eveniment, deşi publicaţia de business Ziarul Financiar titrează că din noua pistă lipsesc 250 m, care ar urma să fie realizaţi până în noiembrie. 

„Nu ştiu dacă la Iaşi i-am avut pe cei mai mari, deşi a fost şi asta, dar i-am avut pe cei mai eficienţi. Au terminat-o (n.r. lucrarea) de două ori mai repede şi credeţi-mă că de pe orice poziţie te-ai afla te simţi copleşit,” a declarat Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi.

La momentul dezbaterii proiectului de modernizare, s-a propus peticirea pistei vechi, se vehicula cifra astronomică de 200 milioane de euro pentru modernizarea întregului aeroport, pentru ca în final lucrările la noua pistă să coste doar o treime din valoarea înaintată iniţial.   

„Finalizarea unui asemenea proiect cu un an mai devreme într-un cotidian al lucrărilor care par a nu se mai termina este un semn clar că se poate,” subliniază Adomniţei, preşedintele CJ Iaşi. „Şi vorbim despre cea mai complexă lucrare de infrastructură de astăzi din România. Mai mult, am obţinut 56,5 milioane de euro, bani europeni, pentru decontarea lucrărilor de la noua pistă şi pentru finanţarea extinderii platformei de îmbarcare / debarcare şi pentru construcţia unui nou terminal T3, de trei ori mai mare decât cel pe care-l avem astăzi. Este şi o victorie asupra stereotipiilor şi a mentalităţilor învechite, cât şi a prejudecăţilor. Am arătat tuturor că la Iaşi se poate, că putem fi înaintea multora, dacă împletim determinarea cu competenţa.”

La finalul procesului de modernizare se estimează o creştere a capacităţii de procesare a pasagerilor pe Aeroportul din Iaşi la 2 milioane pe an. Din acest moment nu mai există nici o restricţie pentru companiile aeriene, indiferent de tipul  de business pe care-l practică, să vină să zboare de pe Aeroportul din Iaşi şi să deschidă noi destinaţii, spune Marius Bodea.

Ministrul Rus plăteşte 77 milioane lei, prima tranşă din valoarea lucrărilor la pistă

Ioan Rus: „Este unul dintre puţinele proiecte în care toată lumea a vorbit aceeaşi limbă. Am avut multe discuţii şi cu Adomniţei, şi cu Nichita, şi cu mediul oamenilor de afaceri din Iaşi, şi cu mediul academic. Toţi au susţinut la unison acest proiect. Din fericire, el s-a materializat extrem de rapid şi, sper, extrem de bine. (…) săptămâna viitoare, noi (n.r. Ministerul Transporturilor) plătim deja primii 77 milioane de lei, iar până luna viitoare, toţi banii, practic, pe care Iaşul i-a cheltuit pe acest aeroport. Banii care s-au cheltuit aici sunt sursă Uniunea Europeană, Guvernul României şi 2% comunitatea dumneavoastră. Acest lucru va face ca cei de la CJ Iaşi să aibă disponibilităţi financiare în viitor pentru alte proiecte pe care le vor gândi şi le vor dezvolta. Noi nu putem lega România de Uniunea Europeană nici cu lanţuri, nici altfel, decât cu infrastructură aeriană, feroviară, rutieră, navală, cu schimburi culturale, ştiinţifice, politice.”

„Până la acest moment, investiţia a fost asigurată din fondurile Consiliului Judeţean. De săptămâna trecută, am primit aprobarea finală pentru a putea deconta toţi banii cheltuiţi de CJ, urmând ca banii să fie rambursaţi de către Comisia Europeană şi astfel să-i întoarcem Consiliului Judeţean pentru alte categorii de investiţii,” arată Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi.

Date tehnice: 

–          7 august 2013, începerea lucrărilor la noua pistă

–          S-au folosit zilnic între 14 – 20 tone de motorină

–          Au lucrat 150 – 200 de camioane zilnic

–          Aeroportul a fost funcţional pe toată perioada lucrărilor, programul de zbor al avioanelor nu a fost perturbat

–          S-a lucrat şi în program continuu zi şi noapte

–          În ultimele 5 zile, zi şi noapte, s-au construit 280 de metri de cale de rulare

–          Termenul de execuţie a lucrărilor a fost devansat cu un an faţă de data contractată

–          Lungimea noii piste: 2,4 km

Băcăuanii sunt invitaţi să zboare din Iaşi

Băcăuanii sunt invitaţi de preşedintele CJ Adomniţei să apeleze la serviciile oferite de Aeroportul Internaţional Iaşi. „Aş vrea ca bucuria Iaşului să nu însemne tristeţea Sucevei sau a Bacăului. Ceea ce este adevărat pentru Iaşi, şi spunem noi cu tărie aici, este la fel de adevărat şi pentru Suceava şi pentru Bacău. Locurile de muncă, investiţiile şi dezvoltarea economică, sunt nevoi la fel de stringente şi acolo precum în toată regiunea de Nord-Est. Locurile de muncă generate pot astfel împreună, în sinergie Iaşi – Suceava – Bacău, să creeze dezvoltarea Moldovei. Aeroportul ieşean, alături de celelalte două, constituie pilonii pe care se poate dezvolta regiunea şi a creşte bunăstarea ei. Însă greul, dragi prieteni din Suceava şi din Bacău, pentru noi şi pentru dumneavoastră abia acum începe. Să convingi companiile aeriene să vină să opereze de pe aceste infrastructuri este un lucru dificil şi care se întinde pe mulţi ani. Presupune multă alergătură, credibilitate, profesionalism şi un potenţial economic al zonei.”

Adomniţei a solicitat, în faţa ministrului Rus, implicarea Guvernului în proiectul durabil al unei autostrăzi care să lege Moldova de vestul ţării şi de Europa, care împreună cu modernizarea aeroportului Iaşi şi, eventual, a celorlalte două aeroporturi din Moldova, să dezvolte regiunea de Nord-Est, cea mai săracă regiune din Uniunea Europeană.

De altfel, chiar şi senatorul de Bacău Marcel Bujor, prezent la eveniment, a declarat în interviul acordat pentru bacauinfo.ro că este normal ca băcăuanii să opteze pentru acest aeroport. „Este cea mai mare realizare, zic eu, a unui Consiliu Judeţean din Moldova. Au avut curaj să înceapă în prima fază prin forţe proprii, iar acum, prin faptul că au reuşit să atragă şi fonduri europene nerambursabile, este o realizare extraordinar de mare. De aia am şi venit. Din păcate, la Bacău cred că sunt nişte fricţiuni între Consiliul Judeţean şi Primărie, ceea ce nu cred că e bine. Sperăm că speranţa moare ultima, să sperăm că se vor realiza mai multe şi la Bacău în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructură şi nu numai. Pista din Iaşi este cea mai modernă din ţară. Este normal ca pasagerii să opteze pentru acest aeroport,” apreciază senatorul Bujor.  

Distanţa din Bacău până la Aeroportul Iaşi este de aproximativ 130 km şi ajungeţi la destinaţie  în 1 oră 50 de minute. Dacă nu vreţi să parcurgeţi drumul cu maşina personală, puteţi opta pentru cursele care pleacă din autogările Massaro Trans SRL sau Transport Bistriţa SA din Bacău, iar în cazul oneştenilor din autogara Transbus Codreanu. Preţul unui bilet dus până în Iași variază între 28 şi 30 de lei. Pentru mai multe detalii puteţi vizita site-ul autogari.ro ori puteţi suna la numerele 0234/513 666, 0234/571 907. Zboruri plăcute, din Iași!