Stau de mai bine de oră pentru a plăti o taxă de doi lei pentru un certificat fiscal” –

murmura jumate dezamăgit, jumate nervos un băcăuan pe care luni l-a prins ora 14:00 pe lângă un ghișeu al Primăriei Bacău. La mijlocul lui martie 2016, peisajul de la Direcția de  Taxe și Impozite Locale din cadrul Primăriei e același ca în fiecare an. Cu tot cu ghiseul.ro, cu tot cu un sediu nou, deocamdată în hârtii, băcăuanii fac cozi care par interminabile în spațiul impropriu și periculos de pe Calea Mărășești.

Am vreo 40 de minute de când tot stau. Am stat că a fost închis, a fost pauză… stai  mult… dacă și la dat bani stăm la rând, înseamnă că la luat bani… e rău! Eu stau să plătesc impozitul la apartament… am vrut să vin  dimineață, dar am zis să mai rezolv din alte treburi și am venit acum și stau de mă ia foamea” – ne-a declarat și Marin Gavrilă.

Pentru situația mea nu merge nici varianta on-line, pentru că eu stau pentru o impunere la o mașină, trebuie să stau să îmi ia mașina în evidență” – a mai spus un tânăr, aflat la rând de aproape două ore în clădirea răpciugoasă, neaerisită, cu linoleumul rupt, gata să-i facă pe cei mai puțin atenți să se împiedice.

E a treia zi când vin, în ultima săptămână, la ore diferite, iar cozile sunt practic la fel. La un moment dat mi s-a spus și la intrare că nu are sens să mă așez la coadă, pentru că nu voi apuca să plătesc. Era 16.15, deci mai aveam vreo 45 minute. Mi se pare insultător să stai la coadă pentru a-ți plăti taxele,” ne-a declarat un alt băcăuan.

Aglomerația de acum e aglomerația specifică perioadei, mai sunt două săptămâni și expiră termenul de plată la trimestrul întâi, totodată și bonificația de 10% care se acordă pentru plata cu anticipație a impozitelor” – a declarat pentru bacauinfo.ro directorul Direcției, Bogdan Neștian, care spune că, pe lângă problema spațiului impropriu, care e aproape rezolvată, o altă problemă care duce la aglomerarea ghișeelor este lipsa personalului. Iar lipsa personalului e cauzată de faptul că sferele de influență din Primărie nu s-au înțeles cu anii (!) asupra organigramei, într-o bătaie de joc incredibilă la adresa angajaților simpli. La una din ultimele ședințe au fost salariați care aproape s-au rugat de consilierii locali să aprobe organigrama, nu contează care, numai să se poată da drumul la angajări, în condițiile în care oameni au plecat cu zecile din instituție, iar cei rămași sunt sufocați.  

La persoane juridice este deschis până la ora 14:00, la persoane fizice până la ora 17:00. Mai mult din păcate nu am. Am 7 oameni pe care trebuie să-i rotesc și dimineața, și după-amiaza. Dacă aș fi avut 20 oameni, poate aș fi lucrat mai mult. Pauza de masă este undeva între 12:00 și 13:00, dar o iau pe rând. De șase luni se tot vorbește de organigrama Primăriei Bacău. În 2010 am pierdut 15 oameni. (…) Noi am fi câștigat în jur de 7 posturi, dacă s-ar fi aprobat organigrama” – a mai declarat Neștian.

 Rămâne însă varianta plăților on-line.

Sistemul on-line funcționează, funcționează chiar foarte bine începând din 2013. Față de anul trecut, în primele trei luni ale anului avem cam jumătate din numărul de utilizatori care deja au folosit sistemul. Ca sume, dacă anul trecut încasările au fost undeva la 900 000 lei, anul  acesta avem deja 500.000 lei încasați prin ghiseul.ro. Zilnic dăm parole și a început lumea să perceapă mai bine, deși încă observ o reticență destul de mare, chiar și la tineri, pentru că nu au încredere în tranzacțiile on-line. Ar trebui să aibă o foarte mare încredere în ghiseul.ro, pentru că este făcut de Ministerul Comunicaților, se folosește o linie STS, deci nu ar trebui să fie probleme din punctul de vedere al securității” – e de părere directorul.

Sediul Direcției de Taxe și Impozite Locale va fi mutat pe strada Vasile Alecsandri nr. 63, în curtea fostului sediu al Deșteptării, „în jurul datei de 25 aprilie, dar va fi funcțional cel mai probabil după Paște”. Ocazie cu care strada Vasile Alecsandri, și așa blocată la ore de vârf, va deveni probabil o uriașă parcare.