Stiri si noutati din Jud. Bacau. Temele care conteaza. Mai mult decat informatie.
Societatea locală de transport public aplică întâi majorările, apoi cere aprobarea Primăriei Bacău și
votul Consiliului Local. Deși TVA a scăzut de la 24% la 20%, de la 1 ianuarie, prețul biletului și abonamentelor, practicat de Transport Public SA, a rămas la același nivel, pentru că societatea a operat modificări în nota de fundamentare a tarifului, dar FĂRĂ APROBAREA administrației publice locale, așa cum prevede legislația în domeniu. Directorul general al operatorului confirmă: „Da! Și se va intra în normalitate”. Normalitate sau legalitate? „Păi acum… cum vreți să-i ziceți.”
Potrivit legislației în domeniu, operatorul de transport public nu poate modifica componente din nota de fundamentare a tarifului fără aprobarea prealabilă a Consiliului Local. „Aveau nevoie de aprobarea Consiliului Local,” confirmă Ilie Bîrzu, viceprimarul cu atribuții primar al Primăriei Municipiului Bacău.
Același lucru îl recunoaște și Adrian Botez, directorul general al SC Transport Public SA Bacău: „Da! Este nevoie într-adevăr de aprobarea Consiliului Local”.
Ulterior punctului de vedere solicitat de bacauinfo.ro Primăriei Municipiului Bacău pe tema reducerii TVA și a efectelor sale asupra tarifului per bilet sau abonament practicat de Transport Public, este anunțată ședința extraordinară a Consiliului Local, în care este supus spre aprobare un proiect de hotărâre prin care se aprobă diminuarea cotei standard de TVA, de la 24% la 20%.
În același document, consilierii locali sunt invitați să voteze menținerea tarifelor practicate de operator la nivelul celor aprobate în 31.07.2013.
Cu alte cuvinte, deși aplicarea reducerii la nivelul taxei pe valoare adăugată (TVA) ar trebui să se traducă printr-o scădere a prețului la bilet și abonament, tarifele rămân aceleași dinainte de scăderea TVA. Se întâmplă lucrul acesta pentru că societatea Transport Public a modificat unilateral unele componente, în sensul creșterii valorii lor.
Două probleme nasc din această situație. Cea de legalitate / normalitate, care ar fi impus obținerea unei aprobări din partea Consiliului Local înainte de modificare, și cea privind intenția legiuitorului, care a adoptat un nou Cod Fiscal, cu o reducere de TVA, pentru ca aceasta să aibă efect în buzunarul cetățeanuliui.
Reacția directorului general al operatorului de transport: „Păi da` este pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local nota de fundamentare și solicitarea noastră. Urmează a se aproba. Da! Și se va intra în normalitate.”
„Normalitate sau legalitate?”. „Păi acum … cum vreți să-i ziceți. Eu cred că vom intra în normalitate. Nu cred că suntem în ilegalitate,” răspunde Adrian Botez.
Conducerea Transport Public motivează menținerea tarifelor la același nivel prin creșterea costurilor pe care le are la diverse capitole. Însă cele două chestiuni invocate sunt distincte: una este de legalitate, de aprobări din partea administrației publice locale, alta economică, de recalculare a componentelor din Fișa de fundamentare a tarifului.
„Acea reducere de TVA nu înseamnă că nouă nu ne-au crescut costurile. Noi avem o creștere de costuri vizavi de asigurări. RCA și CASCO sunt chiar triple față de 2015,” declară directorul Transport Public.
De fapt, ce înseamnă aplicarea reducerii TVA la tarifele cu care operează Transport Public. „A reduce TVA la prețul biletului ar însemna un tarif de 1,94 lei (de la 2 lei, cât costă acum – n.r.). Practic, ar costa un bilet 1,94 lei. Ar însemna ca toate casierele noastre să dea 60 de bani rest la fiecare bilet. Mi se pare imposibil,” apreciază Botez.
„La abonamentele pe care le vinde Transport Public ar fi o reducere de 1 leu și 50 de bani. Vă readuc aminte că și costurile societății au crescut, în principal, din prisma asigurărilor, pe lângă alte creșteri salariale. Dacă ar fi să facem astăzi o asigurare RCA la un autobuz, ar fi cam 10.000 lei.”
De partea cealaltă, Primăria Municipiului Bacău se conformează pur și simplu solicitărilor Transport Public și inițiază un proiect de hotărâre pentru ca aleșii locali să aprobe intrarea în normalitate/legalitate.
„Le vom cere un punct de vedere. Vom discuta și cu cei din Comisia juridică,” declara acum câteva zile Ilie Bîrzu, la momentul documentării materialului, care mai spunea că „Direcția de Asistență Socială plătește lunar 390.000 lei, reprezentând subvenția pentru alte categorii de persoane, din această categorie fac parte și pensionarii. Pentru elevi sunt alocați lunar 50.000 lei. Abonamentul pentru pensionari este de 54 lei pe trei luni, iar pentru elevi e de 40 lei”.
Transport Public a practicat aceeași metodă și în cazul ultimei majorări de tarif, când prețul biletului a crescut de la 1,8 lei la 2 lei. Și atunci, ca și acum, întâi a aplicat majorarea, apoi, după câteva luni, a solicitat aprobarea Primăriei și a Consiliului Local.
Pe de altă parte, operatorul de transport public și Primăria Municipiului Bacău se judecă pentru 1,2 milioane lei, reprezentând pierderi suferite de societate. Adrian Botez a explicat pentru bacauinfo.ro: „Suntem pe fond. Mai trebuie depuse documente la dosar. Solicităm daune pentru perioada 2009 – 2013. Conducerea a făcut cerere pentru actualizarea prețului la bilet și abonament, iar Primăria nu a aprobat la momentul respectiv indexarea. Indexarea pe care am solicitat-o în 2009 ne-a fost aprobată în 2013. Pentru perioada lipsă solicităm pierderile produse, în valoare de 1,2 milioane lei. Suma rezultă în urma unei expertize solicitate de un judecător.”