Oneștiul declară 28.000 beneficiari ai serviciului de salubritate, deși

Recensământul din 2011 spune că sunt 39.000 locuitori, iar listele electorale permanente ridică numărul la peste 45.000. Romprest poate solicita mărirea taxei de salubritate, dacă numărul declarat al beneficiarilor este cu 20% mai mic, per total arie de prestare a serviciului. Pentru că nici Primăria Onești nu știe cu exactitate numărul persoanelor care locuiesc efectiv în municipiu, o idee se poate contura după un calcul care ne arată că la ultimele alegeri, prezidențialele din 2014, au ieșit la vot 23.726 oneșteni la care se adaugă cei care au drept de vot, dar nu au votat, plus cei cu vârsta de până la 18 ani. În tot cazul, estimarea de 28.000, cu privire la beneficiarii serviciului, este evident nereală. Datele cu privire la beneficiarii serviciului de salubritate în comune și orașe ar putea avea două consecințe: fals în declarații sau reducerea corespunzătoare a numărului de consilieri locali și angajați din primării.

În această perioadă, primăriilor băcăuane din aria de operare a Romprest, operatorul de salubritate, li s-a cerut din partea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubritate (ADIS) să raporteze numărul beneficiarilor serviciului de salubritate. 

Administrațiile publice locale au solicitat populației să declare numărul de persoane care locuiesc în apartament/ casă, printr-o declarație pe propria răspundere, în vederea stabilirii numărului de utilizatori și, implicit, a bazei de calcul pentru ADIS. Declarațiile ar trebui să fie depuse până la 28 februarie. În caz contrar, administrația locală va prelua datele de la asociațiile de proprietari, transformându-i pe președinții de asociații în „turnători”, conform expresiei auzite la o adunare a acestora.

Primăria Onești a notat în documentațiile aferente proiectului privind stabilirea taxei de salubritate de 9,25 lei/persoană/lună că numărul beneficiarilor serviciului de salubritate este de 28.000.

„Ar fi o estimare a numărului de beneficiari, dat fiind faptul că mai sunt și plecați pe lângă Onești și în străinătate. Cred că este numărul beneficiarilor fostei firme Servsal. Acest lucru s-a avut în vedere, o estimare. Se trec toți locuitorii municipiului Onești, dar potrivit regulamentului studenții, cei plecați în străinătate, locuiesc în preajma Oneștiului, vor depune declarații și nu vor plăti. Dacă nu locuiesc în oraș, nu vor plăti. Atunci s-a făcut o estimare a cifrelor, a încasărilor și a datelor pe baza numărului de utilizatori ai serviciului în 2015. Noi suntem undeva la 39.000 locuitori, dar nu știm câți mai sunt efectiv în Onești, care locuiesc,” recunoaște Daniel Spânu, secretarul Primăriei Municipiului Onești.

În urma Recensământului din 2011, în Onești numărul locuitorilor este de 39.000. Pentru a ne păstra în această marjă de 39.000, luând de bună estimarea Primăriei de 28.000, diferența de 11.000 oneșteni o reprezintă cei plecați în străinătate, cei care locuiesc în comunele din preajma orașului, studenții și persoanele scutite de la plata taxei de salubritate.

Însă statistica privind numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la vot, la alegerile prezidențiale din noiembrie 2014, a înregistrat 23.726 oneșteni. Dacă ar fi să presupunem că 23.726 reprezintă 75% participare la vot, atunci un calcul simplu ar arăta că oneșteni cu drept de vor ar fi măcar 30.000.

La acest număr s-ar adăuga și cei cu vârsta până la 18 ani, pentru a da o estimare a numărului de persoane care beneficiază de serviciul de salubritate. Oricum, mult peste estimarea raportată de Primăria Onești, respectiv 28.000.

Calculele ar da un număr și mai mare, dacă am lua în considerare cifrele oficiale privind listele electorale permanente. Conform acestora, drept de vot în 2012 au avut 46.555 oneșteni, iar în 2014 puțin peste 45.000.

Daniel Spânu, secretarul Primăriei Onești: „Vom ști o situație clară în momentul în care vor depune toți declarațiile pe propria răspundere. Potrivit regulamentului, declarația trebuie depusă până la 28 februarie, iar dacă nu vor depune declarația, vom lua evidența de la asociațiile de proprietari. Altfel nu avem cum, doar dacă Primăria face un nou recensământ, ceea ce este destul de costisitor și de lungă durată. Nu cred că se impune.”

Numărul beneficiarilor serviciului de salubritate este extrem de important în relația unitate administrativ teritorială – ADIS. O raportare mai mică cu 20% a numărului de beneficiari per total contract față de datele luate în considerare de către ADIS la momentul întocmirii documentelor de atribuire a contractului, respectiv Recensământul 2011, oferă posibilitatea operatorului Romprest să se folosească de dreptul de a solicita o mărire a taxei.

Am solicitat tuturor unităților administrativ teritoriale parte în contract date cu privire la numărul utilizatorilor serviciului de salubritate. Nici o altă entitate în afară de autoritatea administrației publice locale nu poate deține aceste date în termeni cât mai apropiați de realitate. În documentația de atribuire au fost folosite cifrele oficiale de la Recensământul de la finele anului 2011. Suntem la începutul anului 2016 și am solicitat în temeiul Legii 544 aceste informații. UAT este singura care știe câte persoane sunt. La ora aceasta nu ni s-a răspuns la adresă cu comunicarea cifrei. În raportul dintre UAT și ADIS această cifră este esențială, pentru că are implicații în ceea ce privește contractul de salubritate. Modificări de 20% a condițiilor de prestare a activității față de cele prevăzute inițial dau dreptul operatorului la propunerea de modificare a tarifului”, explică Bogdan Seto, directorul executiv al ADIS.

Gunoiul din comune și orașe ar putea reduce numărul de consilieri locali și angajați în primării… sau e fals în declarații

În acest moment, mai multe unități administrativ teritoriale au raportat un număr mai mic de beneficiari ai serviciului de salubritate decât numărul locuitorilor rezultat în urma Recensământului din 2011.

Într-o astfel de situație, în calcul s-ar putea lua și diminuarea numărului de consilieri locali și a numărului de angajați din cadrul primăriei. Dacă beneficiarii serviciului de salubritate din Onești sunt aproximativ 28.000, mergând pe estimarea administrației locale, la care s-ar mai adaugă persoanele scutite de taxă, atunci Primăria Onești și Consiliul Local sunt supradimensionate. Acum, atât numărul de angajați din Primărie, cât și numărul consilierilor locali, sunt rezultatul unor calcule care au la bază măcar Recensământul din 2011 (39.000 locuitori).

Întrebarea e cine vine cu bani de acasă pentru a acoperi costurile generate cu angajații și consilierii locali care ar fi ieșit din schemă, dacă s-ar fi actualizat organigrama în funcție de numărul locuitorilor din municipiul Onești? Sau cine răspunde pentru fals în declarații, în condițiile în care inclusiv bugetul a fost construit pe acest 28.000 beneficiari ai serviciului?