Stiri si noutati din Jud. Bacau. Temele care conteaza. Mai mult decat informatie.

Contractul de execuție a „Variantei ocolitoare a municipiului Bacău” a fost

semnat miercuri, 1 aprilie, în sala mare a Palatului Administrativ. Au stat la prezidiu prefectul Dorian Pocovnicu, ministrul Tranporturilor, Ioan Rus, prim-ministrul Victor Ponta, președintele Consiliului Județean Bacău – Dragoș Benea, președintele EKO INŞAAT VE TIC A.Ş. (firma câștigătoare) – Cengiz Koksal, directorul general al societății – Halim Balkaya și directorul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) Narcis Neaga. În sală – lume câtă frunză, câtă iarbă. Au stat la poze majoritatea consilierilor județeni de la putere, opoziția fiind reprezentată discret, de consilierii județeni PNL Carmen Mârtz și Marius Pâslaru, undeva pe lângă ușă. S-au mai înghesuit directorul DGASPC Sorin Brașoveanu și directorul Protecției Consumatorilor – Alin Năsatasă. Dintre primarii din județ – Viorel Ilie (Moinești), Veronica Donțu (Tamași), Marcelin Șolot (Mărgineni), Petru Dochiei (Letea Veche),  Anton Șiler (Nicolae Bălcescu), Valentin Manea (Săucești).

Puțin peste ora anunțată și-au făcut apariția greii de la București. De introducere s-a ocupat președintele CJ Dragoș Benea, care a ținut să precizeze că „1 aprilie 2015 va fi o zi cu majuscule în istoria administrației locale băcăuane, pentru că se semnează cea mai importantă investiție realizată în județul Bacău după 1990”. Președintele a tras exclusiv pe turta Guvernului PSD proiectul variantei ocolitoare a municipiului Bacău.

Știți foarte bine că această centură își are începutul în 2004, când s-a realizat un Studiu de fezabilitate. Între 2004 și 2012 nu există istorie pentru acest proiect, ci doar un moment care trebuie uitat, a fost inaugurat acest obiectiv de două ori. În 2012, în mai, proaspătul prim-ministru Victor Ponta a promis că va pune acest obiectiv în prioritățile Guvernului. În 2012 s-a refăcut proiectul tehnic, s-au aprobat indicatorii tehnico-economici și în aprilie 2013 s-a lansat licitația. (…) În mai 2014 – și aici sper ca domnul prim-ministru să-mi scuze umorul negru – Victor Ponta a zis că nu pleacă din poziția de prim-ministru până nu semnează această investiție. Din fericire sau din păcate dânsul este și astăzi aici și participă la semnarea acestui obiectiv. Mulțumesc pentru disponibilitatea la efort” – a declarat Benea.

Directorul CNADNR a încurcat autostrăzile între ele  

Contractul a fost semnat de directorul general al CNADNR, Narcis Neaga și directorul general al EKO INŞAAT VE TIC A.Ş., Halim Balkaya.

Este finanțată (șoseaua de centură – n.red.) din Fondul de Coeziune 2007 – 2013. La sfârșitul anului 2013 a fost declarat câștigătorul, au urmat o serie de contestații. După doi ani s-a ajuns practic la același rezultat, justiția a confirmat decizia comisiei de evaluare. Este un caz tipic de pierdere a fondurilor europene, având în vedere contestațiile care afectează licitațiile din România. Odată cu construcția acestei centuri începe practic construcția autostrăzii spre Moldova, pentru că aproape 17 km reprezintă construcție la profil de autostradă (fals. Cei 17 km la profil de autostradă sunt în partea de est, incluși în viitoarea Autostradă Bacău – Pașcani, A7, și nu în partea de vest, pentru a se suprapune cu Autostrada Bacău – Brașov – nota red.). Ea va lega practic autostrada Brașov – Bacău, care este în faza finală de evaluare a celor care au depus oferte pentru studiul de fezabilitate, și de autostrada Bacău – Pașcani, care la fel se află în faza de evaluare, vom avea câștigător în aprilie. De asemenea se realizează conexiunea pe partea de nord cu DN 15 și pe partea de sud cu DN 11, dar este important că un trafic de aproape 10 mii vehicule zilnic va fi scos în afara localității Bacău, este un element destul de important pentru comunitatea locală. Exproprierile sunt efectuate în totalitate, avem acordul de mediu, Ordinul de începere se va da în maxim 49 zile. (…)” – a declarat Neaga, care a fost urmat la cuvânt de reprezentanții companiei.

Halim Balkaya, director general: „Acesta este primul proiect în România și le mulțumim tuturor celor care ne-au sprijinit în desfășurarea de până acum și pentru suportul pe care ni l-au acordat. Obiectivul nostru în acest moment este să terminăm în cel mai scurt timp și în cele mai bune condiții. Doresc să le mulțumesc încă o dată  celor care l-au ajutat și celor din Bacău și sunt convins că totul se va desfășura în cele mai bune condiții pentru toată lumea.”

Cengis Koksal, președinte: „Suntem mândri și fericiți să fim aici și să facem ceva pentru zona aceasta și România. Eko Construct a fost întemeiată în 1965, în acest an este a 50-a aniversare a companiei și acest proiect este primul contract semnat în acest an aniversar. Eko este cea mai veche companie din domeniul infrastructurii de drumuri din Turcia și este o companie lider în construcțiile militare ca subcontractor NATO. Suntem activi în Rusia și în Orientul Mijlociu și am terminat o autostradă în Bulgaria. Acum mărim aeroportul din Istanbul și, de asemenea, alte proiecte de autostrăzi în Turcia(…) Activăm și în zona energetică unde avem trei hidrocentrale, și în turism. Avem mai mult de 2500 angajați și pentru acest proiect dorim să angajăm aproximativ 500 oameni din acest spațiu.”

Ioan Rus, ministrul Transporturilor a declarat printre altele că „avem o șansă adevărată ca 100 ani de la Marea Unire să vorbim și despre integrarea poporului român, pentru că ne-am unit, dar nu suntem integrați. Dacă am fi, am avea avion de la Cluj la Bacău, sau de la Bacău la Cluj. N-avem, dar vom putea avea la finele lui 2018 – sper, cred – autostrada între Moldova și Transilvania și Țara Românească și Transilvania.

Prim-ministrul Victor Ponta și legăturile turcești

După ce informațiile referitoare la câștigătorii licitației pentru varianta ocolitoare a municipiului Bacău au apărut exact în timpul unei vizite a prim-ministrului Victor Ponta la Istanbul, la inaugurarea tunelului feroviar pe sub Bosfor, în 2015 contractul de execuție a lucrărilor e semnat în acceași zi în care președintele Turciei a venit într-o vizită în România.

Suntem pe o procedură de repede înainte, pentru că la ora 13:00 este programată o întâlnire cu președintele Turciei a domnului prim-ministru, deci suntem într-o viteză” – a ținut să precizeze Benea.

Am ales ziua de 1 aprilie din două motive. Primul este acela că știam că veți semna cu o companie din Turcia, mulțumesc oaspeților noștri că sunt aici, și azi avem o întâlnire foarte importantă cu președintele Turciei nu doar la Guvern, ci și la Camera de Comerț și Industrie, și am vrut să dau un mesaj pentru toate companiile din Turcia care investesc în România, care creează locuri de muncă. Al doilea motiv evident că e legat de ziua de 1 aprilie, pentru că știu că în Bacău nimeni nu mai crede că o să se facă vreodată centură, după ce ați auzit de 10 ani povestea centurii… cine mai credea? La un moment dat nu mai credeam nici eu, pentru că în aprilie 2013, când, în sfârșit, CNADNR a lansat procedura – până atunci erau povești pentru că nu erau bani, nu erau studii – am zis că în toamnă ne apucăm de treabă și uite că au trecut doi ani. Proiectul e important pentru municipiul Bacău, vin de multe ori aici și din cauze politice și din motive personale, cu fiul meu, de câteva ori pe an, și știu foarte bine cum trece tot traficul prin mijlocul orașului. Pentru toată zona Moldovei este  important, pentru că este o arteră fundamentală de transport între Moldova și București. Este important și pentru că există această discuție, care nu se va sfârși nici după 100 ani, că de ce investim toți banii în Ardeal și de ce nu investim și în Moldova sau în Sud” – a declarat Ponta.

Proiectul „Variantei ocolitoare a municipiului Bacău” se ridică la 88 milioane de euro, ca valoare de adjudecare, și are în vedere„30 km din care 16 autostradă, 7 poduri, 9 pasaje – e o lucrare complexă – care traversează ape, căi ferate, drumuri comunale. Centura pleacă pe două brațe, unul pe vest, altul pe est, cel mai amplu este pe zona de est, din zona Bălcescu se intersectează cu drumul de Vaslui undeva la ferma de la Agricola, cu drumul către Roman se intersectează la Bogdan Vodă, iar cu drumul către Piatra Neamț se intersectează undeva la Parcul Dendrologic. Brațul de vest se intersectează cu drumul național care merge la Brașov undeva în zona Luizi Călugăra, aproape de Centrul de Afaceri și Metalbac” – a explicat Benea.

Centura Bacăului a primit în 2013 zece oferte, valoarea estimată a lucrărilor fiind de 591.224.807,10 lei fără TVA, „autoritatea contractantă rezervându-și dreptul de a achiziționa lucrări similare în valoare de de 52.576.764,10 lei fără TVA.” S-au înscris în cursă Asocierea Impregilo SpA – Salini Spa cu 559.043.999,96 lei, Asocierea Aktor – Arcada Company – 489.454.222,75 lei, Asocierea Max Boegl România – Astaldi SpA – 488.429.029,60 lei, Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte di Acqua Spa – 452.992.813,32 lei,  Vega 93 – 439.015.937,19 lei, OHL – 398.848.778,99 lei, Strabag – 397.318.660,99 lei,  Eko Insaat Ve Tic AS – 393.881.398,36 lei, Asocierea PA &CO International – Idecon SAU – 353.257.244,95 lei și SA & PE Construct – 303.900.003,53 lei.

 După criteriul „prețului cel mai  scăzut”, top III a fost format din societatea câștigătoare – Eko Insaat Ve Tic AS (393.881.398,36 lei), ofertele cele mai avantajoase din punct de vedere financiar avându-le companiile oamenilor de afaceri băcăuani Costel CășuneanuAsocierea PA &CO International – Idecon SAU (353.257.244,95 lei) și Dorinel UmbrărescuSA & PE Construct (303.900.003,53 lei).