Stiri si noutati din Jud. Bacau. Temele care conteaza. Mai mult decat informatie.

Modernizarea DN 11 Bacău – Oneşti are indicatorii tehnico-economici aprobaţi încă din 2009, dar

până astăzi nu a fost identificată o sursă de finanţare pentru derularea proiectului. Potrivit notei de fundamentare a Hotărârii de Guvern nr. 993/2009, DN 11 Bacău – Oneşti – Braşov face parte din strategia Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) de modernizare a drumurilor naţionale pentru perioada 2005 – 2015. Valoarea investiţiei, stabilită în 2009, este de 177 milioane euro, aproximativ de două ori bugetul de investiții al municipiului Bacău. Între timp, CNADNR realizează lucrări de înlocuire a bordurilor (?!?) pe sectorul Bacău – Oneşti .

Anul 2009: Guvernul României aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii „Modernizare DN 11 Braşov-Oneşti-Bacău km 4 +900-km 56+137; km 60+100-km 125+100; km 132+500-km 175+460”, judeţele Braşov, Covasna şi Bacău.

Valoarea aprobată a proiectului este 796.462.000 lei inclusiv TVA, în aprilie 2009. Durata de execuţie a lucrărilor estimată în proiect: 36 luni, potrivit unui răspunsul oferit de CNADNR la solicitarea bacauinfo.ro.

Pe Hotărârea de Guvern nr. 993/2009 şi-a pus semnătura premierul Emil Boc şi au contrasemnat Radu Berceanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Vasile Blaga, ministrul Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, Gheorghe Pogea, ministrul Finanţelor Publice.

Din 2009 şi până astăzi, „obiectivul (…) nu are sursă de finanţare asigurată/identificată”, spune Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, într-un răspuns pentru bacauinfo.ro.

DN 11 Bacău – Oneşti – Braşov este una dintre principalele rute de legătură dintre Moldova şi Transilvania, pe traseul Braşov – Târgu Secuiesc – Oneşti – Bacău. Este clasificat ca fiind drum european (E 574), iar structura rutieră este supusă unui trafic care se încadrează în clasa „foarte greu”.

DN 11 începe (km 0+000) în municipiul Braşov şi se termină la km 175+460, la intrarea în municipiul Bacău. Drumul are sectoare cu 2, 3 şi 4 benzi de circulaţie, îmbrăcăminte de beton de ciment şi îmbrăcăminte din mixtură asfaltică, aflate în diverse stări de degradare, cu fisuri longitudinale şi transversale, cât şi gropi de mică adâncime pe suprafeţe restrânse, se menţionează în Nota de Fundamentare a H.G. nr.993/2009. Între timp, gropile s-au adâncit şi mărit ca suprafață, în ciuda intervenţiilor Companiei de Drumuri.

La km 156+400, km 156+800 şi km 157+000 s-au produs alunecări pe partea dreaptă a drumului din cauza precipitaţiilor abundente din perioada inundaţiilor, care au afectat corpul drumului prin prăbuşirea în întregime a benzii de încadrare de pe partea dreaptă, se mai arată în acelaşi document.

Între indicatorul rutier care semnalizează intrarea în satul Bîrzuleşti şi accesul spre satul Coman, terasamentul şi suprafaţa carosabilului au fost supuse procesului de alunecări, pe partea dreaptă în sensul de mers Oneşti – Bacău.

Denivelări accentuate, fisuri şi crăpături fac din legătura Onești – Bacău un coşmar, în condițiile în care acolo unde nu sunt gropi sunt radare. Recent, în ianuarie, gropile au fost astupate cu un material care în unele locuri a dispărut deja.

CNADNR susţine că în fiecare an au fost executate lucrări de întreţinere şi reparaţii asfaltice, iar marcajele pot fi refăcute la 6 luni: „Ultimele lucrări de întreţinere periodic executate pe acest sector de drum au fost astfel: km 148+000 – 156+000 – reciclare cu covor, în anul 2013, şi km 168+874 – km 170+210, respectiv km 174+500 – km 175+500 – reabilitare primară. În fiecare an, pe acest sector de drum s-au executat lucrări de reparaţii asfaltice – 3.550 m.p. în 2014 – dar şi lucrări de colmatări fisuri şi crăpături, pentru a asigura condiţiile minime de circulaţie în siguranţă şi confort, impunându-se cu necessitate execuţia de lucrări de modernizare sau reabilitare, care să aducă acest sector de drum la standardele unui drum European. (…) lucrările de marcaje rutiere s-au executat în perioada 05 – 09.06.2014, iar perioada de garanţie a acestora este de 6 luni. De îndată ce condiţiile meteorologice vor permite, marcajele rutiere vor fi refăcute.” Poate că CNADNR ar trebui să implementeze un nou sistem de marcaj rutier pentru a evidenţia gropile din carosabil.

CNADNR nu s-a arătat la fel de deschisă şi când bacauinfo.ro a solicitat informaţii cu privire la lucrările de înlocuire a bordurilor pe DN 11.

Am întrebat „Care este valoarea bordurilor înlocuite în 2014 pe DN 11, Bacău – Oneşti (înlocuire realizată de exemplu între Bîrzuleşti şi Coman – Sănduleni), în cadrul cărui contract au fost incluse aceste lucrări (denumire contract, valoare, nume executant), cum justificaţi oportunitatea înlocuirii unor borduri, raportat la starea generală a DN 11, Bacău – Oneşti?”  

Răspuns CNADNR: „În anul 2014 nu au fost executate lucrări de înlocuire a bordurilor pe sectorul Bacău – Oneşti.” Semnează, cu stimă, ing. Narcis Ştefan Neaga, director general.

În fotografii se pot vedea noile borduri, care încadrează carosabilul prost pe primul pod dinspre Bacău. 

Pentru a vă mai destinde, trebuie să știți că „CNADNR urmăreşte asigurarea legăturilor între oraşe, municipii, în condiţii de siguranţă şi confort. În urma îmbunătăţirii stării tehnice a drumului se va favoriza dezvoltarea economică a zonei prin construirea de imobile noi, intensificarea transporturilor şi exploatarea mai eficientă a terenurilor prin noi investiţii în zonă”, se precizează în Nota de Fundamentare a Hotărârii de Guvern.