Frigul îndurat de artiștii și spectatorii care au luat parte la Bacău Jazz Festival ar fi putut

fi evitat dacă exista un angajat calificat să asigure funcționarea centralei termice. Deși  clădirea Teatrului de Vară este racordată la sistemul centralizat de încălzire, agentul termic nu ajunge direct în instalații, ci trece printr-o centrală performantă, care ar trebui să îl distribuie în incintă. Pentru toate celelalte aspecte care au mers rău la festival e aproape imposibil de găsit o explicație, acesta fiind al treilea eveniment de mare anvergură, remarcabil din perspectiva ofertei culturale, însă cu mari probleme organizatorice, pus în scenă de actuala echipă managerială a Teatrului Municipal Bacovia.

Pentru a treia oară anul acesta, băcăuanii au primit promisiunea unui eveniment de neuitat, în urma căruia au rămas și cu prea multe amintiri neplăcute. La sfârșitul săptămânii trecute s-a desfășurat prima ediție a Bacău Jazz Festival, organizat de Teatrul Municipal Bacovia în colaborare cu Primăria Bacău, care își propunea să mai pună o cărămidă la afirmarea culturală a orașului. Artiști din România și din străinătate urmau să susțină spectacole timp de 5 zile, sub organizarea TMB, pentru că, susține echipa managerială a instituției în adresa trimisă Primăriei, „teatrul are mijloace de a porni un astfel de proiect și capacitatea de a-l gestiona, cel puțin în prima fază.

Exact ca la Theaterstock și Zilele Bacăului, proiectul de hotărâre de  Consiliu Local prin care s-a votat bugetul festivalului a ajuns pe masa consilierilor într-o ședință extraordinară, cu foarte puțin timp înainte de debutul manifestărilor. „Eu am avut exprimată o intenție de desfășurare a festivalului probabil prin septembrie, vorbesc de o intenție. Pe 27 octombrie mi s-a înaintat bugetul cu proiectul de realizare a festivalului, care a însemnat posibilitatea de deblocare a banilor din cont pentru realizarea festivalului. Pe 27 vă spuneam că am primit solicitarea, pe 3 noiembrie am făcut ședință extraordinară de Consiliu Local, prin care s-a aprobat folosirea banilor”, a declarat viceprimarul Radu Ababei.

Consilierii au aprobat alocarea a 200.000 lei din bugetul local, urmând ca echipa Teatrului să mai adune încă 70.000 lei, din sponsorizări. Biletele au fost scoase la vânzare (nu discutăm câte), însă băcăuanii nu s-au îngrămădit să le cumpere (nu discutăm de ce). Scandalul a izbucnit, oricum, înainte de începerea festivalului. „Tot ceea ce privește organizarea, bilete, promovare, toate aparțin în întregime Teatrului, Primăria neavând nicio treabă în toată chestia asta, și cu atât mai puțin în a rezerva bilete, a cere invitații și așa mai departe. Plecați de la premisa că Consiliul Local, ca și om nu există, există ca entitate. Trebuia ca cineva să le fi spus treaba asta.”

Au existat și băcăuani care și-au cumpărat, totuși, bilete, pentru a-i vedea pe Kenny Garrett și Al di Meola. Bilete care, deși au fost mai ieftine decât la alte festivaluri de gen din țară, au ajuns până la 75 lei. Plătitorii de bilet au fost, probabil, cei mai dezamăgiți de organizarea deficitară. Apogeul a fost atins sâmbătă seara, la spectacolul lui Al di Meola, când au fost nevoiți să aștepte  45 minute pentru a putea intra în sala de spectacole, unde au mai așteptat încă o oră începerea show-ului. Și toatea astea într-un frig care l-a determinat pe chitaristul lui di Meola să cânte îmbrăcat în geacă, iar pe artist l-a făcut să afirme că se simte ca pe vremea lui Ceaușescu.

Pe site-ul instituției, Teatrul de Vară este prezentat drept „cea mai modernă sală de spectacole din România, având o capacitate de 1502 locuri, instalațiile de climatizare, instalațiile de sonorizare și lumini fiind de ultimă generație.”

De fapt, atât de moderne sunt aceste instalații, încât administratorul actual al sălii, Teatrul Municipal Bacovia, nu are niciun angajat calificat să le opereze corespunzător. Dacă problemele legate de sonorizare și lumini l-au deranjat mai ales pe Al di Meola, frigul i-a paralizat pe spectatori și i-a determinat pe mulți dintre ei să părăsească sala înainte și în timpul reprezentației, o imagine cu care, probabil, Al di Meola nu se întâlnește niciodată.

Situația ar fi putut fi salvată de o persoană care să pornească sistemul de încălzire modern, în care s-au investit sume considerabile. Conform unor informații, Teatrul Municipal Bacovia a preluat administrarea imobilului Teatrului de Vară, dar fără angajații încadrați de societatea care administra clădirea în trecut, iar TMB nici nu poate face angajări, din cauza celebrei Ordonanțe emise de Guvernul Boc. Bacăul gestionează însă investiții în termoficare de ultimă generație, așa că am dorit să știm dacă nu putea fi încheiat un contract de prestări servicii, în baza căruia Thermoenergy să asigure, fie și temporar, funcționarea instalației termice de la Teatrul de Vară. „Fiind o instalație destul de complicată, este modernă, trebuie un om pregătit, instruit, nu un centralist. Trebuie cineva calificat, care să știe să folosească instalația. Ar însemna să iau un om de la mine și să îl țin acolo. Nu pot. Eu am nevoie de oamenii mei aici. E vorba de organizarea lor. Eu dau agent termic până la dânșii. De acolo ei trebuie să îl preia în instalația pe care o au, și să o dea în interior. Dar le trebuie un om specializat. Nu e ca la bloc. Este instalația lor care îl preia. Specialistul ar trebui să fie al lor. ” a declarat Cristian Palade, directorul Thermoenergy Group. E greu de crezut, totuși, că în Bacău nu se găsesc firme care să asigure acest serviciu.

Până la găsirea unei soluții, clădirea cu „cea mai modernă sală de spectacole din țară” devine inutilă în sezonul rece. Explicațiile echipei manageriale nu există. Am avut mai multe întrebări, dar Anca Sigartău, directorul Teatrului Municipal Bacovia, ne-a transmis printr-un sms „Scrieți ce doriți”.