Colegiul Național „Vasile Alecsandri” a reușit în 2015 o performanță la care nu a mai ajuns „de vreo

12-13 ani, de când director era doamna Margareta Neacșu” – spune directorul instituției, profesorul Călin Boambă, după ce în mandatul său, început la 1 septembrie 2014, toți absolvenții claselor a XII-a din 2015 au luat examenul de bacalaureat. O promovabilitate 100% ar mai fi fost „prin 2010, dar după contestații”. Succesul din prima sesiune a examenului din 2015 a dus Alecsandriul și pe locul 4 pe țară la acest capitol „pe primul loc se află Colegiul Sf. Sava, care are 281 elevi. Noi, din punctul acesta de vedere, al numărului de elevi, și al promovabilității de 100%, ne situăm pe locul IV; avem 247 elevi, lucru care arată că un liceu poate să aibă foarte multe clase și, în același timp, standardul educației să fie la un nivel foarte înalt” mai spune profesorul Boambă.

Anul școlar 2014 – 2015 a fost un an „foarte bun” și în ceea ce privește Olimpiadele Naționale, de unde elevii se întorceau „în ultimii ani mai mult cu mențiuni”. În ultimul an, însă, „pe lângă mențiuni și premii speciale”, copiii au obținut două locuri I – unul la psihologie, altul la germană, un loc II la italiană, un loc III la engleză „și o medalie de argint la matematică”.

Reporter: Colegiul Național „Vasile Alecsandri” e pe primul loc în topul promovabilității după foarte mulți ani. Ce a făcut diferența?

Prof. Călin Boambă: Atmosfera de lucru extraordinară de pe întregul parcurs al anului școlar, elevii buni care au reprezentat, probabil, una din cele mai bune generații pe care le-a avut Colegiul Național „Vasile Alecsandri” și corpul profesoral care, cu mult profesionalism, și-a făcut treaba cum nu se putea mai bine. Cred că plusul de valoare care a existat în acest caz a fost reprezentat tocmai de intervenția pe care conducerea managerială, ajutată de Consiliul de Administrație, cel care răspunde pentru calitatea actului de predare în oricare colegiu, intervenția care s-a făcut la timpul potrivit atunci când s-a semnalat o neregulă în Colegiu. Dacă au existat unele neajunsuri la simularea examenului de bacalaureat, atunci toate catedrele și-au făcut foarte bine treaba și au reușit să remedieze într-un timp scurt acele lacune care mai existau la unele discipline. La simulare promovabilitatea a fost undeva la 90%, dar de pe atunci existau semne pozitive. Acolo unde elevii încă nu apucaseră să-și atingă standardele atât personale, cât și criteriile obiective pentru nivelul clasei a XII-a, profesorii au intervenit oportun în scopul remedierii acestor neajunsuri.

R: Nu a fost însă nicio notă de 10…

C.B.: Perfecțiunea cred că nu există în plan uman și tocmai de aceea putem spune că nu reprezintă un subiect pe care să insistăm foarte mult. Notele au fost totuși foarte mari la unele discipline, fapt care arată că potențialul elevilor noștri este la nivel înalt. […] Am 15 ani de când sunt profesor, cunosc foarte bine mediul, cunosc foarte bine atmosfera și poate și din acest punct de vedere plusvaloarea a fost dată și de înțelegerea climatului specific al acestui colegiu. Întotdeauna comunicarea și apropierea autentic umană reprezintă modalitatea prin care se poate obține performanță, pe lângă standardul înalt al cunoștințelor. Pe lângă ținuta științifică, comunicarea reprezintă încă o calitate care să dea plusvaloare

R: Ce a lipsit, totuși, în ultimii ani, pentru a fi pe primul loc în acest top?

C.B.: Poate pentru prima dată Colegiul nostru a pus pe picior de egalitate toate cadrele didactice, fără orgolii, fără considerații a priori că cineva este mai bun decât altcineva, iar lucrul acesta a făcut ca fiecare să-și facă treaba cât mai bine.

R: Care sunt principalele trăsături ale tinerilor care au terminat la „Alecsandri”?

C.B.: Îmbină foarte bine ceea ce se numește globalizare cu tradiționalul, au un mod propriu de comunicare, o comunicare în care îi simți apropiați, iar lucrul acesta poate contribui la un rezultat comun al elevilor și profesorilor la un nivel superior. Sunt foarte bine informați și știu ce vor de la propria lor carieră.

R: Ce le-ați spune părinților elevilor de clasa a IX-a, pentru a-și ajuta copiii să obțină rezultate bune și foarte bune peste patru ani, la examenul de bacalaureat?

C.B.: Să-și călăuzească îndeaproape copiii, să-i urmărească în educația lor, dar în același timp să-i lase pe fiecare dintre ei să-și urmeze propria stea, să-și aleagă propria vocație și să dea maximul de performanță acolo unde fiecare copil consideră că este nimerit pentru el.