Deblocarea portierelor se va face imediat, prin simpla actionarea a butonului dedicat de pe usa masinii.

Tehnologia keyless entry

In conditiile in care, in decursul ultimilor 10 ani, ati fost fericitul proprietar al unui nou autoturism veti cunoaste, cu siguranta, telecomanda care a venit odata cu autovehiculul, in vederea controlarii acestuia de la oarecare distanta. Regasita in anumite cazuri alaturi de cheia masinii, aceasta este prevazuta, in general, cu un numar de trei butoane.

Cele trei butoane de la nivelul telecomenzii indeplinesc roluri diferite, respectiv unul pentru blocarea usilor autovehiculului, altul pentru deschiderea acestora, iar ultimul pentru accesarea portbagajului prin deblocarea si blocarea acestuia.

Astfel, vorbim in aceste conditii despre notiunea „keyless entry”, tradusa din limba engleza drept „deschiderea / deblocarea / descuierea fara cheie” a autovehiculului, telecomanda jucandu-si rolul esential.

De asemenea, mai exista posibilitatea incorporarii acestui sistem la nivelul cheii de acces a autovehiculului; cu cheia sau cartela masinii in posesie se va putea accesa autovehiculul prin simpla actionare a unui buton localizat pe portiera masinii; de asemenea, sunt situatii in care autovehiculul se poate bloca sau debloca automat.

Cheile Fob

Este de retinut faptul ca in domeniul auto se regasesc, in dotarea autoturismelor, telecomenzi numite si chei fob, care indeplinesc rolul de pornire a motorului fara a fi nevoiti sa introduceti cheia in contactul autovehiculului; singura conditie este detinerea telecomenzii la dumneavoastra la momentul intrarii in masina, aceasta pornind la o simpla apasare de buton, masina recunoscand telecomanda.

Tehnic vorbind, principiul cheii fob tine de receptionarea semnalului telecomenzii de catre receptorul butonului de pornire a autovehiculului. Odata recunoscut acest semnal, masina va porni fara probleme. Aceasta deoarece cheia fob joaca rolul transmitatorului radio ce emite catre receptorul din masina un cod. Cheia fob, prin intermediul unui cip, va elabora un cod criptat chiar in prealabil transmiterii lui catre receptor.

Codul criptat pe 40 de biti

Codul criptat poarta si numele de „cod de rulare pe 40 de biti”. Cei patruzeci de biti au rolul de a genera un cod la intamplare, unic la un trilion de variante posibile de cod. Acest cod este elaborat de un generator de numere alese intamplator, generator care se regaseste si la nivelul emitatorului, dar si al receptorului autovehiculului.

Codul mai sus mentionat (de 40 de biti) reprezinta codul de securitate, codul de functionare avand rolul de a traduce comanda utilizatorului (blocarea sau deblocarea usilor autoturismului, blocarea sau deblocarea portbagajului masinii). Sincronizarea receptorului cu transmitatorul se realizeaza prin intermediul sirului de numere generat la intamplare, urmand ca receptorul sa identifice codul criptat care i-a fost transmis.

Acesta este motivul pentru care orice persoana rauvoitoare care ar incerca utilizarea cheii personale in vederea deblocarii masinii dumneavoastra nu ar avea sorti de izbanda; lipsa sincronizarii transmitatorului cu receptorul nu ii va permite atingerea scopului, receptorul nerecunoscand sirul de numere generat.

In cazul in care aveti temerea blocarii usilor autovehiculului dumneavoastra in conditiile in care uitati cheia fob in interiorul masinii, va dam o veste buna, respectiv faptul ca, in general, acest lucru nu se intampla. Au existat cazuri izolate de blocare a usilor desi cheia se afla in interiorul masinii, solutia fiind reprezentata de un drum la reprezentanta auto care este singura in masura sa va emita o noua cheie fob.

Dezavantajele keyless entry in ceea ce priveste securitatea

Tehnologia keyless entry ofera avantajul faptului ca soferii pot „omite” cheia autovehiculului, aceasta fiind suficient sa se regaseasca in buzunar sau in borseta la momentul accesarii vehiculului. Deblocarea portierelor se va face imediat, prin simpla actionarea a butonului dedicat de pe usa masinii, motorul pornind, de asemenea, doar prin actionarea butonului de pornire ( keyless go ). Avantaje de luat in calcul care, din pacate, sunt fructificate si de catre cei mai rauvoitori.

Hotii de masini profita de acest sistem, prin ajustari minore ajungand sa sustraga autovehiculele dotate cu acest sistem cu destula usurinta.

T.C.S. sau Tourin Club Suisse din Elvetia a supus testelor o suta de autovehicule si a realizat un top cu cele mai predispuse furtului, maniera utilizata de hoti fiind aceea a amplificarii undelor radio. Dar despre aceasta vom vorbi alta data, intr-un articol in care va vom da cateva sfaturi despre cum va puteti proteja investitia.