Înainte de a fi mai bine, va fi mai rău: dalele de granit din proiectul „Milcov

Lucrările care trebuie efectuate pe străzile Milcov și I. L. Caragiale, pentru

a se finaliza proiectul de modernizare, au fost scoase la licitație cu detalii – surpriză. Autoritățile locale au postat pe SEAP anunțul de cerere de ofertă pentru un contract evaluat la aproximativ 8.500.000 lei. Ofertele vor putea fi depuse până în 11 noiembrie și, după ce va fi desemnată firma câștigătoare, lucrările ar putea fi terminate în două luni.

8.774.957,00 lei, fără TVA, este valoare estimată de autorități pentru lucrările care au rămas de executat pe strada Milcov. Din această sumă, 8.356.197,00 lei fără TVA reprezintă valoarea lucrărilor, iar 418.760,00 lei fără TVA, adică echivalentul a 5,01137% din investiția de bază, fără organizare de șantier, sunt alocați pentru cheltuieli neprevăzute. De banii aceștia, firma care va câștiga licitația va trebui să acopere frezarea părții carosabile executată într-un strat, reparații strat de legătură la partea carosabilă, desfacerea și refacerea bordurilor conform detaliu de execuție privind accesul la proprietăți și treceri de pietoni, desfacerea și înlocuirea / montarea bordurilor noi 20×25 cm la partea carosabilă, desfacerea pavajului de granit inclusiv fundația din beton de ciment, evacuarea molozului, așternerea stratului de fundație din balast și montarea pavelelor vibropresate autoblocante pe strat de nisip, desfacerea pavelelor vibropresate pe pat de nisip, completare strat de nisip și montare pavele refolosite pe strat de nisip, executare straturi de mixtură asfaltică la carosabil și parcările rămase de finalizat, executare straturi de mixtură asfaltică la stațiile de autobuz, înlocuire conductă de transport apă, executare racorduri menajere aferente blocului nr. 20 și finalizarea celor începute și neterminate. Pasajele subliniate reprezintă, în principiu, lucrări care nu au fost executate conform proiectului.

„Termenul maxim de depunere a ofertelor este 11 noiembrie, urmând ca după această dată, în cel mai scurt timp posibil, să aflăm și numele câștigătorului. Atribuirea se poate face într-o zi sau în zece. Comisia va avea și ea nevoie de un timp pentru a evalua toate ofertele. Având în vedere complexitatea lucrărilor, cu siguranță nu va putea evalua toate ofertele în 48 de ore. Cred că două luni mai durează, însă depinde și de organizarea de șantier și de vreme” , a declarat, pentru bacauinfo.ro, Ionuț Tomescu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Bacău. Stabilirea datei la care lucrările vor fi reluate depinde de modul în care se vor finaliza procedurile de licitație și dacă rezultatul inițial al acesteia va fi contestat.

Reprezentanții Primăriei evită să se pronunțe asupra pierderii finanțării europene. „Finalizarea într-un timp cât mai rapid ține și se starea vremii. Eu nu aș face niciun fel de comentariu la această dată. Când vom ajunge la 31 decembrie, vom vedea exact cât s-a executat, vom vedea cât a mai rămas, dacă va fi cazul. După data asta vom face evaluare și vom vedea ce diferență va trebui achitată eventual, repet, eventual, de la bugetul local. ”  a declarat Ionuț Tomescu. 31 decembrie este data limită până la care pot fi decontate, din fonduri europene, cheltuielile implicate de acest proiect. Tot ce depășește această dată va trebui suportat din bugetul local.

Lista de lucrări rămase de executat prevede, printre altele, și lucrări care, teoretic, au fost deja executate. Numai că nu au respectat proiectul. „Se cere, printre altele, montare de borduri, pentru că pe anumite aliniamente, și vorbim aici de circa 700 m liniari, nu au fost montate. Pe de altă parte, pe circa 250-280 m liniari bordurile nu sunt conforme. Ele trebuie schimbate, dar de la bun început fac precizarea că nimic din ce se cere acum nu a fost plătit. Ele se cer înlocuite pentru faptul că la expertiză au fost considerate neconforme și, prin urmare, nu s-au plătit. Iar în ceea ce privește schimbarea soluției pe pavele, în loc de pavaj de granit, la fel. Ele au fost necomforme și vorbim de o suprafață de aproximativ 11.000 mp, atât pe Milcov, cât și pe I. L. Caragiale”, a declarat Ionuț Tomescu.

Ce nu poate explica purtătorul de cuvânt al Primăriei este de ce nimeni nu a sesizat greșeala în faza de execuție a lucrării, în condițiile în care aceasta s-a extins pe perioada mai multor luni. Nimeni a a sesizat că se montează peste un hectar de granit fără a se respecta proiectul. Problema a fost constatată abia la recepție. „Tocmai că s-a sesizat dirigintele de șantier și personalul din Primărie care urmărește lucrarea, iar cea mai bună dovadă e că nu au semnat recepția lucrărilor pe suprafețele respective, având ca rezultat neplata acestor lucrări.”

Primăria Bacău a acționat în instanță asocierea de firme care s-a ocupat de lucrările realizate până în prezent pe străzile Milcov și I. L. Caragiale, pentru nerespectarea caietului de sarcini. IMROM SA Roman nu a răspuns solicitării bacauinfo.ro de a explica modul în care s-au produs aceste erori.