Drumul care nu a beneficiat de nicio modernizare după Revoluţie, DJ 119 Gura Văii – Parava – Răcăciuni, este asfaltat. Este vorba mai precis de

12 km, care traversează comuna Gura Văii, din lungimea totală a drumului judeţean de 22 km. Lucrarea este efectuată reciclarea in situ a asfaltului existent. Licitaţia a fost câştigată de Bitunova România S.R.L., cea care a promovat noua soluţie tehnică. „Am făcut un acord cadru cu Bitunova. Valoarea este 6,5 – 7 milioane, fără TVA,” declară Valentin Palea, directorul Serviciului Public Județean de Drumuri (SPJD).

După numeroase interpelări în Parlament, adrese trimise de primarul comunei către toate instituţiile posibile, chiar şi către preşedintele României din 2013, Traian Băsescu, după 25 de ani de coșmar pentru șoferi şi chin pentru navetiștii, profesorii și liceenii care bat drumul până la Onești, drumul judeţean 119 este reabilitat pe sectorul care traversează comuna Gura Văii.

Prin proiectul de investiţii, finanţat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice prin Consiliul Judeţean Bacău, vor fi asfaltaţi aproximativ 12 km din cei 22 de km, lungimea totală a drumului judeţean din Gura Văii până la Răcăciuni. Valoarea contractului cadru încheiat cu Bitunova România S.R.L. este de 6,5 – 7 milioane lei, fără T.V.A..

Valerică Mihalcea, primar comuna Gura Văii: „Este o mare victorie pentru noi. Drumul ăsta arată ca după Hiroshima. Mi s-a spart de 17 ori baia de la maşina personală. De când am intrat primar, am tot făcut adrese către toate instituţiile posibile, către Senat şi către preşedintele Băsescu, către preşedintele Benea, prefectul Pocovnicu. La un moment dat, eram aproape să manifestăm în faţa Consiliului Judeţean. M-a surprins răspunsul prefectului, când l-am înştiinţat că sunt două poduri avariate şi pun în pericol siguranţa participanţilor la trafic. Ne-a spus că solicitarea noastră nu este de competenţa Instituţiei Prefectului. Este un răspuns evaziv, a scăpat de primarul de la Gura Văii.”

„Noi am încercat şi prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii. Drumul era şi în lista de rezervă pe fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional, dar neavând legătură cu un drum naţional, nu a obţinut punctajul necesar faţă de un drum pe care l-am făcut la Pârgăreşti, care leagă două drumuri naţionale,” spune Valentin Palea, directorul S.P.J.D..

Soluţia promovată de firma constructoare şi adoptată pentru realizarea lucrării de asfaltare a DJ 119 presupune „aşternere de balast plus două straturi de şlam, o reciclare in situ a asfaltului existent, la care se adaugă bitum plus alte materiale,” explică Palea. „Acum doi ani am adoptat această soluţie experimentală, de care şi noi, şi autorităţile locale, suntem mulţumiţi de felul în care s-a comportat. Anul trecut am făcut licitaţia pentru a aplica această soluţie pe drumul respectiv. Anul trecut am făcut jumătate din acest drum, urmând ca anul acesta să finalizăm proiectul. Noi facem lucrarea aceasta doar unde a existat asfalt odată. Am început de la pod de la Gura Văii, de la primărie, şi până la ieşire din satul Dumbrava. De acolo începe Parava, unde drumul este din balast.”

„Mi-au asfaltat 300 metri acum doi ani şi a rezistat binişor, se comportă bine,” apreciază Mihalcea. ,,Au fost asfaltaţi 6 km de la ieşirea din Temelia şi în Dumbrava, fără ultimul strat pentru că timpul era rece.” 

Structura existentă a drumului este într-o stare de degradare avansată. Sectorul prezintă degradări ale suprafeţei asfaltice în proporţie de 70% – 80%, cu crăpături, faianţări şi numeroase gropi profunde, care au afectat şi fundaţia, existând secţiuni pe care îmbrăcămintea a dispărut, drumul fiind impracticabil. Pe traseul vizat de lucrări există două poduri pe grinzi peste pârâul Mare, ce au lungimea de 16 m, lăţimea părţii carosabile de 7,80 m cu două trotuare de câte 1 m lăţime. Ambele poduri au structura de rezistenţă grav afectată.

De problemele de trafic nu vor scăpa însă locuitorii din comuna Gura Văii, pentru că sectorul de drum din dale de ciment, care face legătura cu cartierul TCR din Oneşti, de aproximativ 4,5 km, este extrem de prost. Prezintă gropi adânci, treceri la nivel cu calea ferată neaduse la nivel, iar pe alocuri dalele de ciment au fost înlocuite cu dâmburi de balast. Cei 4,5 km sunt în administrarea Municipiului Oneşti.

„Am trimis şi primarului Neghină o adresă pentru a asfalta drumul care ţine de Oneşti. Din 2012 promite că-l face, e drumul de la pasarelă, pe lângă calea ferată, fostul CET 2. O să merg într-o şedinţă de Consiliu Local, că suntem în 2015 şi nu se mai poate,” ameninţă Valerică Mihalcea, primarul comunei Gura Văii.  

În lista de investiţii pe 2015 aprobată de Consiliul Local Oneşti nu sunt prinse niciun fel de lucrări de reabilitare a drumului respectiv.