Compania Dedeman vrea să realizeze la început de 2015 două

investiţii majore în municipiul Bacău. Un centru logistic, cu caracter de depozit temporar, se va înfiinţa pe Calea Moineşti, cu 117 angajaţi. A doua investiţie presupune, în primă fază, un nou magazin, iar în a doua etapă un centru comercial, ambele în zona industrială de pe strada Abatorului, nr. 4. Proiectele, analizate săptămâna trecută în Comisia Tehnică de Amenjare Teritorială şi Urbanism, nu au primit aviz favorabil. Membrii comisiei au cerut realizarea unui studiu de trafic. S-au propus noi sensuri giratorii ori un sistem de semaforizare.

Investiţiile Dedeman, aflate în faza de proiectare, nu au trecut de Comisia Tehnică de Amenajare Teritorială şi Urbanism (CTATU) din cadrul Primăriei Bacău, din cauza lipsei unui studiu de trafic din care să reiasă soluţia pentru asigurarea circulației în condiţii normale.

Alexandru Geliman, arhitectul şef al Primăriei Bacău: „Ambele solicitări au nevoie de reglementări foarte clare în ceea ce priveşte circulaţia pe drumurile publice. Firma trebuie să refacă studiul privind accesibilitatea la noile obiective. Se introduce o cantitate de trafic foarte mare într-o zonă în care nu era trafic greu.”

Dedeman vizează, în primă fază, construirea unui magazin pe strada Abatorului nr. 4, pentru ca, ulterior, în continuarea magazinului, să ridice un centru comercial. Investiţia urmează a se realiza pe un teren liber de construcţii, amplasat lângă Agricola Internaţional.

În acest moment, retailerul de bricolaj solicită eliberarea Planului Urbanistic de Detaliu şi a certificatului de urbanism. Accesibilitatea auto în incintă şi traficul generat de specificul noului obiectiv sunt problemele sesizate de membrii CTATU. Arhitectul celor de la Dedeman a prezentat o propunere cu două sensuri giratorii pe strada Abatorului, în prelungirea străzii Gheorghe Donici din cartierul CFR, dar care, din punctul de vedere al membrilor Comisiei Tehnice, mai degrabă ar îngreuna traficul.

O altă variantă discutată ar viza realizarea unei giraţii de dimensiuni mai mari în apropierea Căii Moineşti, pe breteaua de legătură dintre strada Abatorului şi Calea Moineşti. Sensul giratoriu ar trebui să cuprindă şi Calea Moineşti şi să conţină trei benzi de circulaţie, cu acces atât pentru TIR-urile de aprovizionare, cât şi pentru clienţi, iar de la intrare să fie selectate benzile pentru TIR-uri şi pentru clienţi.

Amplasarea giratoriului care să cuprindă traficul de pe Calea Moineşti poate fi interpretată drept intervenţie asupra proiectului finalizat de Primăria Bacău pe fonduri europene. „Se pot efectua intervenţii asupra proiectelor realizate pe fonduri europene, aşa cum este Calea Moineşti, dar cu foarte mari eforturi, cu autorizaţii şi avize. De abia peste 5 ani de la semnarea procesului verbal de recepţie se poate interveni,” explică Iulian Stoican, viceprimarul Municipiului Bacău. „E nevoie de o giraţie care să nu includă Calea Moineşti.” Stoican a sugerat posibilitatea instalării unui sistem de semaforizare.

Lucrările vor presupune devierea unor reţele de canalizare utilizate de Agricola, precum şi devierea a 18 cabluri electrice sau amenajarea unei protecţii pentru acestea. 

Comisia Tehnică a solicitat din partea Dedeman prezentarea unui studiu care să ia în calcul traficul generat şi de următoarele investiţii şi să evidenţieze soluţia pentru a asigura un trafic în condiţii normale, dar şi amenajarea unei perdele verzi de protecţie în faţa magazinului.

Pe criterii asemănătoare, membrii CTATU nu şi-au dat avizul nici pentru celălalt proiect al Dedeman, respectiv reabilitare şi amenajare Centru logistic, care va avea caracter de depozit temporar, pe un teren cu clădiri existente. Investiţia presupune 117 angajaţi, personal administrativ şi comercial. 

Discuţiile au vizat şi stabilirea numărului locurilor de parcare. Conform Regulamentului Local de Urbanism (R.L.U.), calculul se face după suprafaţa desfăşurată în funcţie de obiectul de activitate – administrativ sau depozitare. Având în vedere că suprafaţa desfăşurată este de 30.000 mp, Dedeman a propus adoptarea modalităţii de calcul după numărul de angajaţi, conform Regulamentului General de Urbanism (R.G.U.). Pentru personalul administrativ se impune 1 loc de parcare la 20 de angajaţi. La 117 angajaţi sunt 6 locuri de parcare.

Ambele proiecte se află în etapa de informare a publicului. Până în acest moment, doar Agricola Internaţional a înaintat o adresă de bună vecinătate către Primăria Bacău şi Dedeman.