Emil Lemnaru, fostul primar al municipiului Onești, dezlănțuit în

ședințele de Consiliu Local. Actualul „primar”, Alexandru Cristea, încasează în locul lui Laurențiu Neghină, edilul căruia i-a încetat mandatul după o condamnare pentru corupție, cel căruia Cristea îi ține locul până la alegerile din 2016. Șeful PSD, viceprimarul Nicolae Gnatiuc, dă impresia că nu-l mai poate ține în rând pe Lemnaru. Acesta din urmă acuza administrația Neghină pentru faptul că nu a utilizat creditul de 15 milioane de lei pentru modernizarea drumurilor naționale, preluate de la CNADNR. În schimb, Neghină a „înghițit” promisiuni: „Onești nu a primit un leu pentru a face reparații la aceste drumuri naționale. Reparații capitale, după aproape 20 de ani, nu s-au făcut.”Consiliul Local Onești, aprobând preluarea a 2,4 km, are în administrare 18,4 km din drumurile CNADNR, pe care trebuie să le asfalteze și să le întrețină din bugetul propriu. Singurul care s-a opus a fost Lemnaru.

A început lupta foștilor primari deasupra unui Onești falimentar. Administratorii orașului eșuează să gestioneze situația critică în care se află cei 39.000 locuitori. Establishment-ul oneștean, obișnuit până nu de mult să împartă veniturile generate de platforma petrochimică, se află acum în situația în care trebuie să găsească soluții pentru funcționarea celui de-al doilea municipiu din județ.

În ultima ședință de Consiliu Local, Emil Lemnaru, primarul cu patru mandate, l-a acuzat voalat pe urmașul său, Laurențiu Neghină, condamnat pentru acte de corupție, că nu a dus la capăt proiectul de  modernizare a drumurilor naționale, pentru care Primăria Onești deschisese o linie de credit de 15 milioane lei. Neghină a preferat să investească banii împrumutați în cofinanțarea proiectelor pe fonduri europene, care au vizat amenajarea de spații verzi, montarea de pavele. 

Reacția lui Lemnaru a venit pe fondul discuțiilor privind aprobarea unui proiect de hotărâre prin care Consiliul Local Onești a preluat în administrare 2,4 km de drumuri naționale, aflate în curtea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR). Astfel, Oneștiul ar avea în administrare, în total, 18,4 km din drumurile CNADNR, pe care ar trebui să le asfalteze și să  le întrețină din bugetul propriu.

Singurul care s-a opus preluării a fost Emil Lemnaru. Indiferent de partid, consilierii PSD, UNPR, PNL au aprobat transferul. În lipsa lui Neghină, președintele PSD Onești și „viceprimarul” municipiului, Nicolae Gnatiuc, pare că nu reușește să-l controleze pe Lemnaru, care se încălzește pentru o eventuală candidatură, poate din partea ALDE.

„CNADNR se dovedește total neserioasă în raport cu municipiul nostru. Avem 16 km de drum care străbat orașul,” arăta Lemnaru, întrerupt de Gnatiuc, care completează cu superioritatea unuia care a învățat denumirile de străzi din oraș: „Naționale!”

Revine Lemnaru: „Bineînțeles! Că la asta se referă CNADNR. Nu au reușit să facă aceste reparații și ne-am hotărât noi, cândva, să le facem într-o disperare, cu acel credit. Nu s-a reușit să se facă nici acesta, pentru că la un moment dat s-a stopat din diverse considerente, nu are rost să discut acum. S-au trecut drumurile naționale dinspre Brașov, de la Rădeana (pasajul CAROM), dinspre Bacău către CNADNR, au trecut ani de zile și nu s-a făcut nimic. La efortul financiar pe care trebuie să-l facă comunitatea noastră, mai adăugăm 2,4 km, care cad în responsabilitatea noastră să le reparăm. Vreau să vă spun că din 1997, când a fost dată legea transferului drumurilor naționale către municipii, Onești nu a primit un leu pentru a face reparații la aceste drumuri naționale. Reparații capitale, după aproape 20 de ani, nu s-au făcut. Cred că dacă facem această preluare, noi vom fi responsabili și nu creăm decât probleme orașului. E bine să amânăm acest lucru.

Referitor la meciul de ping pong dintre Primăria Onești și CNADNR cu drumurile naționale din oraș, Ciprian Zarzu, consilier local PNL, a solicitat un răspuns definitiv. Alexandru Cristea, cel care îi ține locul lui Neghină,a încercat o explicație din care nu e reieșit nimic: „Drumurile vor fi preluate de CNADNR atunci când se vor semna actele de predare-primire.”

Intervine, din nou, fostul edil, Emil Lemnaru: „În 2011 am declanșat scandalul cu CNADNR. Drumurile respective au fost predate CNADNR, pentru a începe reparațiile, din 2008. Nu au făcut nimic. În 2011, s-au retransmis municipiului nostru. Atunci, noi am luat creditul, am făcut adrese peste adrese și au rămas de refăcut, din acele drumuri, cel de la Carom până la Rădeana, care arată deplorabil. Mai sunt drumurile către Brașov și Bacău. Noi, astăzi, avem drumurile în administrarea Municipiului, deși Consiliul Local a luat o hotărâre prin care să le transfere din nou la CNANDR, în baza unei promisiuni făcute în decembrie 2012 – 2013. CNADNR nu a preluat nimic. Drumurile sunt în administrarea noastră, cu toate mișcările care s-au făcut și toate promisiunile date.

Moștenirea lui Emil Lemnaru s-a văzut pe durata întregului mandat al fostului primar Neghină, fiind singurele proiecte majore care au adus un plus în viața oneștenilor. Din creditul de 15 milioane lei „s-au folosit 9,9 milioane, din care 3,3 milioane pentru fonduri europene, iar diferența s-a restituit,” potrivit directorului economic din Primăria Onești, Neculai Găbureanu.

În 2012, administrația Lemnaru a predat noului primar proiecte pregătite, gata de implementare, și care reprezintă 90% din bilanțul lui Neghină. Este vorba despre proiecte accesate prin Programul Operațional Regional – ADR N-E, cu finanțare europeană nerambursabilă:

–                    Amenajare spații verzi, cu o valoare de 2,36 milioane lei (doar 23.264 lei contribuția Primăriei Onești), început la finalul anului 2011.

–                    Modernizarea de străzi în cartierul lanul Gării, în valoare de 8,38 milioane lei (118.591 lei – cofinanțarea Primăriei Onești), demarat la finalul anului 2011.

–                    Reabilitarea Colegiului Național „Dimitrie Cantemir”, în valoare de 7,35 milioane lei (6 milioane lei – finanțare POR). Proiect demarat în 12.04.2010.

–                    Amenajarea zonei centrale, cu o valoare de 10,9 milioane lei, din care 8,6 milioane lei finanțare europeană. Proiectul fiind implementat din 07.05.2012.

Pe proiectul „Amenajare zona centrală” s-au aplicat corecții financiare, iar în dosarul nr. 885/32/2013 Curtea de Apel Bacău a admis la fond contestaţia Municipiului Oneşti împotriva Notei de constatare.

La finalul mandatului Lemnaru, administrația Neghină avea de implementat proiecte în valoare de 26,69 milioane lei.

Asfaltările executate după iunie 2012 au fost posibile datorită creditului de 15 milioane lei contractat de fostul edil Lemnaru, respectiv străzile Republicii, Mărășești până la sensul giratoriu, ieșirea spre Bacău de la Dedeman până la Obor. Motivația lui Lemnaru în fața Consiliului Local din 2011 pentru împrumut cuprindea asfaltarea mai multor sectoare din drumurile naționale care traveresează Oneștiul, în lungime totală de 8,86 km (DN 11, DN 11A, DN 12). Nu toate sectoarele de drum au fost asfaltate de Neghină. Un sector important care nu a mai fost modernizat de Neghină, deși banii erau, este ieșirea din Onești spre Adjud, iar Bulevardul Oituz a beneficiat doar de peticeli. În cele din urmă, fondurile obținute prin credit au fost folosite pentru a asigura cofinanțarea proiectelor „Amenajare zona centrală” și „Reabilitarea C. N. Dimitrie Cantemir”. Practic, Neghină a ales să amenajeze spații verzi, să pună bănci și floricele în loc să asfalteze ieșirea spre Adjud, o arteră importantă din Onești.