Un etaj din Luceafărul, ocupat de cel mai mare magazin second-hand din Bacău. Hainele, de la 1 leu / buc.
Luni dimineață la ora 9:00 a fost deschis pe o suprafață de 300 mp, la etajul 2 al Centrului comercial Luceafărul, un magazin de
haine la mâna a doua. La 10:00, la casa de marcat era o coadă de câțiva metri, iar maldărul de umerașe adunate lângă casierițe era mărturia sutelor de produse vândute în doar o oră de la inaugurare.
Bazil Cucu a găsit în Luceafărul spațiul perfect pentru afacerea lui, pe care a pus-o pe picioare în Iași. A făcut „de toate în viața asta”, iar acum vinde haine second hand în Iași și, mai nou, în Bacău. A adus în magazinul emblemă „10.000 de articole, produse sortate fără rupturi, pete. Sunt acceptate cu mici defecte doar produsele deosebite. Sunt expuse individual, pentru a putea fi observată calitatea lor” – ne-a declarat administratorul.
Prețul unui articol e diferit în fiecare a zi a săptămânii. Luni, de exemplu, orice costă 10 lei, iar duminica prețul e de 1 leu pe produs. Hainele sunt aduse în special din Anglia, dar mai sunt și din Elveția „în funcție de cerințe și sezon”.
„Sursele de colectare a mărfii sunt variate: de la marfă plătită până la donații. Sunt zone cu populația îmbătrânită, zone cu populația tânără, e greu să acoperi necesarul tuturor. Noi o aducem, o sortăm, dăm atenție detaliului. Încercăm să identificăm nevoile persoanelor din zonă, acum văd persoane în vârstă, dar mă aștept să văd mai mult tineret. Din experiența noastră, tineretul va veni la prețuri care se orientează spre 1 leu.” – ne-a explicat Bazil Cucu.
Care e clientela? „Se adresează populației majoritare” într-un Bacău în care „e o piață formată, clientela are experiență în SH, o piață cu o concurență acerbă, cu surprinzător de multe magazine mai ales în zona centrală”, cu mărci în mare parte englezești, „doar 10% din produse fiind branduri cunoscute”, însă administratorul afirmă că marfa e „departe de China.”
„Chiar dacă sunt în proporție mai mică uzate, n-o să vedeți scame buburuzate, rupte, dacă au mici pete sunt doar pentru că se pot spăla și produsul chiar merită folosit. Dacă o haină din China nu o mai poți purta după două săptămâni, o haină din Anglia rămâne o haină de calitate”, și-a întărit afirmațiile administratorul care, mizând „pe rulaj”, vede în afacerea cu vânzarea hainelor second hand „o afacere pe termen lung”.
În privința superstițiilor cu privire la purtarea hainelor „la mâna a doua”, Bazil Cucu spune că „nu le are”: „Îmi impun că nu există superstiții, dar dacă s-ar transmite educația, energia englezilor, România ar fi fantastică. Pentru că englezul are cuvinte pe care le folosește mereu: sorry, thank you și please… Românii sunt mai orientați către grijile de zi cu zi și nu au timp să dea atenție lucrurilor care țin de importanța celuilalt. E mai important cum spui ceva decât ceea ce spui”.
Până la etajul 1 aveți scară rulantă, de la 1 la 2 trebuie să vă descurcați pe scări. Omul de afaceri a decis că 8.000 lei / lună pentru această facilitate. peste plata chiriei, e prea mult.
Luceafărul – „centru comercial de referință”. De la Dragon shop la subsol, la un magazin cu haine la mâna a doua la etajul 2.
Considerat de nostalgici Centru comercial emblemă pentru municipiul reședință de județ, în ultimii ani Luceafărul nu mai e atât de puternic. „Situat în centrul municipiului Bacău, cu cele șase niveluri însumând peste 7000 m.p. de suprafață de vânzare, LUCEAFARUL SHOPPING CENTER oferă cumpărătorilor o paleta largă de servicii diversificate și de calitate, shopping ce satisface ultimele cerințe în materie de modă” – stă scris pe site-ul Centrului Comercial, însă,conform informațiilor publice ale Ministerului de Finanțe, deschiderea Arena Mall în 2007 pare să fi afectat societatea care administrează Luceafărul.
Subsolul e ocupat acum de Dragon shop, un magazin cu produse chinezești, iar etajul 2 de un magazin cu haine la mâna a doua.
„Căutam suprafețe mari și datorită faptului că Luceafărul era liber în proporție de 50% am venit aici” – a declarat Bazil Cucu, care a nu a dorit să dezvăluie valoarea chiriei.
Administratorul Luceafărul SA ne-a transmis că magazinul de la 2 „este o completare a ofertei pe zona de confecții.”
Luceafărul mai găzduiește case de schimb valutar, „Artizanat”, „Atelier retuș”, „Babyland”, „Bibi”, „Bollero”, „Catena”, „Cinema Donna”, „Cleopatra”, „Dragon shop”, „Expoziție de mobilă”, „Fornetti”, „Gama Sibiu”, „Garantibank”, „Griff”, „Înrămări profesionale”, „Jolidon”, „Lumea Cărții”, „Mirano”, „Robest”, „The Best”, „Tabacco House”.
Conform Ministerului de Finanțe, în 2008 Luceafărul S.A a înregistrat venituri de 6.214.338 lei și 923.570 lei profit net, cu 108 salariați. În 2013 veniturile s-au prăbușit până la 2.167.774 lei, iar profitul la 85 lei, rezultate obținute cu 33 salariați.
Conform datelor publicate de BVB, SC Luceafărul SA e deținută de Vasile Chițac – 61,74%, SIF Moldova – 24,66%, „alți acționari” – 13,59%. Președinte director general e Bogdan Chițac.