Zilele Bacăului în organizarea Teatrului Municipal Bacovia
Spectacolele prilejuite de Zilele Bacăului vor fi decontate, pentru prima dată, doar
din bugetul local. Asta după ce, conform propunerilor conducerii Teatrului Municipal Bacovia, instituție în responsabilitatea căreia a fost transferată în acest an sărbătoarea, doar 180.000 lei ar fi trebuit să vină de la Primărie, restul până la 365.000 urmând a fi obținuți din sponsorizări. Cei care ar fi trebuit să atragă fondurile s-au supărat, însă, pe presa locală, și s-au retras, fără a aduna vreun leu. În aceste condiții, Consiliul Local a aprobat o suplimentare de 40.000 lei, în speranța că o parte din bani se vor recupera din taxele plătite de vânzătorii de mici și bere. În plus, s-a renunțat la o parte dintre manifestări, rămănând în program doar concertul lui Goran Bregović și o serie de reprezentații ale unor artiști locali.
Ceea ce se anunța a deveni cea mai civilizată și variată ediție la Zilelor Bacăului s-ar putea dovedi o mare dezamăgire. Asta după ce, din lipsă de bani, s-a renunțat la o întreagă serie de manifestări. Inițial, bugetul pentru întreaga sărbătoare trebuia să se ridice la 365.000 lei. 180.000 lei, costurile pentru aducerea lui Goran Bregović, au fost alocați la sfârșitul lui septembrie, din bugetul local. Cu diferența de bani ar fi trebuit să se aducă în Bacău, timp de trei zile, spectacole de Street Art, cavaleri și domnițe, turniruri, concerte și artificii. Banii ar fi trebuit să fie atrași din sponsorizări de aceeași echipă de colaboratori ai Teatrului Municipal Bacovia care s-au ocupat de atragerea de fonduri pentru Theaterstock.
Numai că, între timp, acești colaboratori au intrat în conflict cu presa locală, din cauza unor neclarități privind modul în care s-au cheltuit fondurile adunate din sponsorizări la festivalul organizat în august în Bacău, și au decis să își retragă sprijinul. Momentul în care această decizie a fost luată este neclar, managerul Anca Sigartău vorbind despre o perioadă mai lungă în care a discutat cu administrația locală despre lipsa sponsorizărilor, în timp ce, oficial, acest lucru a fost comunicat printr-o adresă depusă la Primăriei cu doar o zi înainte de începerea Zilelor Bacăului. L-am întrebat pe Tiberiu Șerban, directorul tehnic al Teatrului, despre adresa trimisă cu o zi înainte de eveniment, dar nu știa despre ce e vorba.
„Colaboratorii și-au declinat sprijinul nu de ieri, este o situație care se discută și pentru care s-a căutat o soluție de ceva timp. Noi, la teatru, nu avem departament de marketing care să se ocupe de asta, nu avem oameni în organigramă. De aceea am apelat la colaboratori. Am insistat să se prezinte în Consiliul Local acest punct de vedere, pentru că e cel corect. Nu vreau ca instituția pe care o conduc să tragă iar ponoasele, noi am spus de la început care ne sunt capacitățile logistice și de implementare. Situația de azi, semnalată de noi cu mult timp în urmă, este urmarea atitudinii ostile și nejustificate, la nivel de presă și Consiliu Local, față de echipa cu care am colaborat. Aș vrea, în acest moment, ca acei consilieri sau ziariști care au bătut moneda pe gestionarea sponsorizărilor de la Theaterstock, să analizeze lucrurile, să se zbată ei pentru obținerea de finanțări pentru un eveniment al orașului. Repet, vorbim de Zilele Orașului, un eveniment realizat doar pentru că Teatrul a avut în acest moment resursele bugetare pentru a-l susține.” a declarat Anca Sigartău pentru bacauinfo.ro.
Ca urmare a adresei primite din partea Teatrului, Consiliu Local a organizat o ședință extraordinară, în care s-a votat alocarea o suplimentare a bugetului evenimentului cu 40.000, de la bugetul local. Ședința a fost un prilej pentru un război a replicilor adresate pe un ton înalt între viceprimarul Radu Ababei, pe de o parte, și consilierii locali din opoziție pe de alta, replici care, până la urmă, nu au adus niciun fel de lămurire. „Domnule viceprimar, puteți fi de acord că în urma bugetării există o previziune și știți foarte bine că în ultima ședință chiar noi am cerut acest lucru. Faceți o obișnuință ca, în ziua în care începe festivalul, să veniți să mai cereți bani.” a acuzat Cristinel Manolache. „Data trecută s-a votat un program. Acum văd că ne-a venit un alt program. Votăm astăzi și alt program? Că nu se înțelege din ordinea de zi.” l-a susținut Ghiorghe Huluță.
„Conform devizului general, bugetul este de 365.000 lei. La contribuția alți finanțatori, unde dumneavoastră ați trecut 170.000 lei, ce certitudine aveați că se vor încasa aceste fonduri? Așa am votat bugetul și la teatru, că vin 10 miliarde de la sponsori, și nu au venit banii. Vreau să văd dacă acești 170.000 lei vin. Dacă nu cumva noi suplimentăm acum bugetul din cauza faptului că nu se încasează și că nu sunt bani suficienți.” a completat Dragoș Daniel Ștefan.
Singura asigurare pe care Radu Ababei a putut să o dea e că o parte din fonduri se vor întoarce la bugetul local prin încasarea taxelor de la comercianții care vor închiria spațiul public, argumentând că nu s-a reușit atragerea de fonduri din cauza crizei. „În niciun eveniment, care necesită sponsorizări private, nu putem fi siguri niciodată sută la sută că toate sponsorizările promise vor intra și în cont. Între nivelul de aspirație a unui contract de sponsorizare și nivelul de realizare a contractului respectiv există întotdeauna o discrepanță. Niciun eveniment nu se poate desfășura cu certitudine de sută la sută în ce privește încasarea sponsorizărilor. Mediul privat este în suferință și nu putem să le solicităm la nesfârșit bani.”
Din toată situația, de suferit au cei care se așteptau ca, în următoarele zile, în Bacău să se desfășoare spectacolele promise inițial. „Noi am propus un concept unitar, bazat pe deschiderea către cultură pentru Zilele Bacăului. Totul însă condiționat de o susținere reală. S-a spus la Theaterstock că și alții ar fi putut face cu bugetul nostru. Nu contest asta, dar acum, când cei acuzați că au făcut aranjamente au preferat să facă un pas în spate, nu cred că pot fi acuzați. Teatrul nu are organigrama necesară susținerii unei astfel de acțiuni și toată lumea trebuie să înțeleagă asta. La Theaterstock am găsit soluții de finanțare, în așa fel încât fiecare din echipa implicată (și mă refer aici nu la colaboratori, ci la oamenii teatrului) să poată fi plătit conform muncii depuse și respectând toate prevederile legale.” justifică situația managerul Teatrului, Anca Sigartău.
Chiar și așa, ea îi susține în continuare pe cei cu care a colaborat la Theaterstock. „Sper să înțeleagă toată lumea că acești oameni au câștigat doar din plusvaloare, și nu din fonduri publice. Avem nevoie de un astfel de departament, realitatea zilei de astăzi îmi dă dreptate. Nu pot decât să sper că îi voi convinge să lucrăm în continuare și sper ca lucrurile să reintre pe făgașul normal.”
Cât despre Zilele Bacăului, Anca Sigartău declară că nu a dorit ca instituția pe care o conduce să se ocupe de organizarea lor. „Nu mă feresc să o spun, Teatrul nu și-a dorit acest eveniment. Teatrul face eforturi ca acest eveniment să se întâmple. Teatrul a propus un concept atunci când i-a fost solicitat acest lucru. Nu este un eveniment al teatrului, ci al orașului, pe care teatrul îl face pentru oraș. Nu caut justificări, analizez doar obiectiv o situație. Foarte simplă. Nu sunt bani din sponsorizări, pentru că nu are cine să umble după ei, nu pot face decât în limita alocării bugetare. Atât și nimic mai mult.”
Pe surse, ar exista explicații și în afara celor de mai sus, care țin de deranjul creat în rândul celor obișnuiți să câștige an de an de pe urma Zilelor Bacăului.